با وجود مخالفت تهران

اوپک موافق افزایش تولید است

۱۶ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۱:۰۸ کد : ۱۳۴۷۵ اقتصاد و انرژی
در حالی که علاوه بر موضوع هسته‌ای، مساله ریاست دوره‌ای ایران بر اوپک و ابراز تمایل محمود احمدی‌نژاد برای شرکت در نشست آتی این کارتل نفتی، بیش از پیش نام جمهوری اسلامی را در خبر‌ها داغ کرده است، برخی گزارش‌ها از صف‌آرایی اعضای اوپک علیه تهران خبر می‌دهد.
اوپک موافق افزایش تولید است
دیپلماسی ایرانی: در حالی که علاوه بر موضوع هسته‌ای، مساله ریاست دوره‌ای ایران بر اوپک و ابراز تمایل محمود احمدی‌نژاد برای شرکت در نشست آتی این کارتل نفتی، بیش از پیش نام جمهوری اسلامی را در خبر‌ها داغ کرده است، برخی گزارش‌ها از صف‌آرایی اعضای اوپک علیه تهران خبر می‌دهد.

به گزارش وال استریت ژورنال، شماری از اعضای اوپک موافق افزایش سرانه تولید این کارتل هستند و به این نحو زمینه را برای رویارویی با ایران در نشست روز چهارشنبه اوپک مهیا می‌کنند. هر چند تاکنون موضع قطعی اوپک مشخص نشده بود اما به دنبال نزدیک شدن زمان این نشست و همچنین افزایش بهای نفت، برخی منابع خبری از تلاش شماری از اعضا برای افزایش سهم تولید خبر می‌دهند.

گفته می‌شود عربستان سعودی وزنه قدرتمند این کارتل نفتی به همراه کویت و امارات متحده عربی به شدت از افزایش تولید به منظور پاسخگویی به نیاز‌ها در نیمه دوم سال حمایت می‌کنند. با این حال محمد علی خطیبی، نماینده ایران در اوپک بر این باور است که درک پیشنهاد افزایش تولید با توجه به کافی بودن منابع در بازار و کاهش قیمت دشوار است. وی در گفت و گویی تلفنی تاکید کرد که اوپک باید بر مبنای آمار و شواهد تصمیم‌گیری کند.

تحلیلگران بر این باورند که نشست قریب‌الوقوع اوپک در وین یکی از مهمترین نشست‌های این کارتل نفتی خواهد بود، چرا که افزایش قیمت و تقاضا چالشی عظیم برای کشور‌های مصرف کننده نفت فراهم آورده است. این در حالی است که برآورد‌ها و گمانه زنی‌ها از افزایش بیش از پیش بهای نفت در نیمه دوم سال 2011 خبر می‌دهد.

با این وجود تهران با افزایش سهم تولید مخالف است و این در حالی است که برخی کارشناسان به کاهش ظرفیت تولید نفت ایران در آینده‌ای نزدیک اشاره می‌کنند. بنا بر این اظهار نظر‌ها زیرساخت فرسوده و قدیمی صنعت نفت ایران برای افزایش بهره‌برداری یا دست کم حفظ سطح تولید به سرمایه‌گذاری‌های کلان نیاز دارد. اما محدودیت‌های اعمال شده از سوی آمریکا و متحدانش سرمایه گذاری‌های خارجی در صنعت نفت ایران را ممنوع می کند. این در حالی است که سرمایه‌گذاران داخلی توانایی پوشش تمامی سرمایه مورد نیاز را نداشته و در عین حال این صنعت به تکنولوژی روز دنیا نیز نیاز دارد.

 

نظر شما :