وضع بشر

۲۲ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۴ کد : ۱۳۶۶۱ کتابخانه
«وضع بشر» یکی از مهم ترین کتاب های هانا آرنت فیلسوف سیاسی آلمانی پس از جنگ جهانی دوم است که به تازگی ترجمه ای از آن به فارسی منتشر شده است.
وضع بشر
دیپلماسی ایرانی: از هانا آرنت کتاب های متعددی به فارسی ترجمه شده است. او از مهم ترین فیلسوفان سیاسی آلمان پس از جنگ جهانی دوم است که ملاحظات و اندیشه هایش درباره نازیسم و توتالیتاریسم مورد استقبال اندیشمندان و متفکران دنیا قرار گرفت و وی را در زمره برجسته ترین فیلسوفان سیاسی معاصر قرار داد.

شناخته شده ‌ترین اثر فلسفی ـ سیاسی هانا آرنت «قدرت و قهر» نام دارد که در آن با دقتی موشکافانه به بررسی نقش قدرت و قوه قهریه در زندگی اجتماعی پرداخته و نشان داده است که آنها مفاهیمی کاملا متفاوت و حتا متضادند. از دیگر آثار هانا آرنت می‌توان به «حقیقت و دروغ در سیاست» و «درباره‌ انقلاب» اشاره کرد. این فیلسوف زن یهودی در اغلب آثار خود به افشای ماهیت رژیم های اقتدارگرا و خودکامه می پردازد و حکومت های نازیستی و استالینیستی را در راس پیکان حمله خود قرار می دهد.

کتاب «وضع بشر» که به تازگی منتشر شده، یکی از برجسته‌ترین آثار هانا آرنت است که اولین بار در سال 1958 منتشر شد. منتقدان به اتفاق این کتاب را یکی از تأثیرگذارترین نوشته‌های آرنت می‌دانند. مجله نیویورکر درباره این کتاب نوشت: "ترکیب توده عظیم عقلانی و عقل سلیم باعث شده است نگرش خانم آرنت به تاریخ و سیاست هم جذاب باشد و هم صریح."

وضع بشر کتابی است سرشار از نگرش‌های غیرمنتظره که از بسیاری از وجوه به زمان حال بیشتر تناسب دارد تا زمان انتشارش در سال 1958. آرنت در این کتاب به بررسی انسانیت مدرن می‌پردازد و انسان را از منظر اعمالی که توانایی انجامش را دارد مورد واکاوی قرار می‌دهد؛ مسائلی چون از بین رفتن عامل انسانی و آزادی سیاسی؛ این پارادوکس که هر چه قدرت انسان در جستجوی فنی و انسان‌گرایانه افزایش می‌یابد کمتر قادر به کنترل پیامدهای اعمالش است، از جمله مسائلی است که هنوز هم پیش ما رخ می‌نمایاند.

این کتاب در شش بخش تنظیم شده است: وضع انسان، حوزه عمومی و خصوصی، تقلا (زحمت)، کار، عمل، حیات فعال و عصر مدرن. آرنت اگرچه هیچ گاه تلاش نکرد مریدانی گرد خود جمع کند ولی همواره آموزگاری عالی مقام بود که تلاش می‌کرد چشمان خوانندگانش را با شیوه‌های نوین نگریستن به جهان و امور انسان آشنا کند. او اغلب با طرح فرق‌گذاری و تمایزهای جدید که عمدتا نیز سه وجهی بودند سعی داشت وجوه فراموش ‌شده تجربه را تشریح کند، گویی دوپارگی‌های قراردادی و سنتی تفکرات و تخیلات منطقی او را محدود می‌کردند.

«وضع بشر» به تازگی با ترجمه مسعود علیا توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است.

 

( ۶ )

نظر شما :