با ایران تانگو برقصید

۲۴ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۴۰ کد : ۱۳۷۱۵ آمریکا
احتمال حمله نظامی‌ ایالات متحده یا اسراییل به ایران در نخستین دور از ریاست جمهوری باراک اوباما بسیار ضعیف است. این روزها سر آمریکا با عراق گرم است و مشکلات اقتصادی داخلی. با نبرد در افغانستان و لیبی. با دموکراسی نوپای در تونس و مصر.
با ایران تانگو برقصید
دیپلماسی ایرانی: احتمال حمله نظامی‌ ایالات متحده یا اسراییل به ایران در نخستین دور از ریاست جمهوری باراک اوباما بسیار ضعیف است. این روزها سر آمریکا با عراق گرم است و مشکلات اقتصادی داخلی. با نبرد در افغانستان و لیبی. با دموکراسی نوپای در تونس و مصر. اسراییل هم از بهار در جهان عرب شوکه است و البته نگران فلسطینی‌هایی که مانیفست خود را برای اعلام استقلال یکجانبه می‌نویسند. با این همه آغاز جنگی دیگر مساله ای نیست که بتوان آن را قویا تکذیب کرد. کم هم نیستند تحلیل‌گرانی که ادعا می‌کنند سخن گفتن باراک اوباما از جنگ در حقیقت ترفندی دیپلماتیک هم بود.

ویلیام فاکس از دریاداران بازنشسته فرماندهی امریکا که در سال 2008 استعفا داد از همان ابتدا معتقد بود که حمله نظامی‌ به ایران بزرگترین اشتباه است و حتی در خصوص احتمال شکل گیری این حمله هم ابراز شک و تردید کرده بود. وی در دیدار با گروهی از نخبگان ایرانی مقیم آمریکا که بر حل مسالمت آمیز پرونده هسته ای ایران اصرار دارند، گفت: مشکل اصلی در این پرونده هنوز و هنوز سخن گفتن از مناقشه است. ما باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا روند جاری در پرونده هسته ای ایران را از مسیری که در آن قرار گرفته تغییر دهیم.

یکی از مکان‌های احتمالی برای درگیری میان ایران و غرب در آب‌های خلیج فارس است. این دریادار قدیمی ‌امریکایی تاکید می‌کند که در سالهای حضور در ناوبری ارتش امریکا به چشم دیده است که برخورد میان کشتی‌های ایرانی با ناوهای امریکایی در خلیج فارس و برعکس این رابطه کاملا منطقی بوده است. البته وی اصرار دارد که حضور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌در فعالیت‌های ارتش به نوعی امریکایی‌ها را نگران کرده است. امریکایی‌ها اعتقاد دارند که رفتارهای سپاه بر خلاف ارتش جمهوری اسلامی‌ ایران قابل پیش بینی نیست.

نویسنده آسیا تایمز در ادامه می‌نویسد: فالون و ژنرال ارتش جان ابیزید در سخنانی جداگانه ادعای مطرح شده در خصوص کسب مجوز از سوی دولت جورج بوش برای مذاکره مقطعی با ایرانی‌ها بر سر رفت و آمدهای دریایی را تکذیب می‌کنند. در آن زمان برخی موافقان این قضیه اصرار داشتند که این ماجرا می‌تواند اختلاف‌های کوچک میان تهران و واشنگتن حداقل در حوزه آبی خلیج فارس را حل کرده و از تبدیل شدن آن به چالشی بزرگ جلوگیری کند.

فالون در تازه ترین سخنان خود در واشنگتن هم در این خصوص افزود: همواره پتانسیل قوی برای به وقوع پیوستن برخی ماجراهای غیرقابل پیش بینی در خلیج فارس وجود داشته است. وی با اشاره به برخی تنش‌های رخ داده میان ایران و امریکا در چند سال اخیر در حوزه ابی خلیج فارس می‌گوید: اکنون پرسش اینجاست که آیا ایران برای این قبیل شیطنت‌ها به ناوهای خود دستور داده و یا آنچه که چند بر رخ داده و البته چندان هم جدی نشده است نوعی خودسری کاپیتان‌های ایرانی بوده است؟

این نویسنده در ادامه می‌نویسد: برخی تحلیل‌گران ادعا می‌کنند که دولتمردان ایرانی از شایعه تنش میان اسراییل و امریکا با خود استقبال می‌کنند و ان را دلیلی می‌دانند برای اجماع داخلی بیشتر در ایران.

همزمان با این ماجرا ایران هم برنامه هسته ای خود را بسط و گسترش داده است. خبرهای رسیده از ایران حاکی از نصب سانتریفیوژهای جدید در نطنز است. ایرانی‌ها اعلام کرده اند که به دنبال افزایش ظرفیت اورانیوم غنی سازی شده خود هستند. ایرانی‌ها ادعا می‌کنند که این میزان اورانیوم را برای ایزوتوب‌های پزشکی خود نیاز دارند و این در حالیست که غربی‌ها دستیابی تهران به این میزان اورانیوم را یک قدمی‌دست یافتن به تسلیحات هسته ای هم می‌دانند. سرویس‌های اطلاعاتی امریکا تاکید دارند که هیچ گونه مدرک مستدلی دال بر قدم زدن ایران در حوزه تسلیحاتی در اختیار ندارند. با این همه یوکیا امانو که ریاست آژانس بین المللی انرژی هسته ای را عهده دار است ، تاکید می‌کند که این نهاد اطلاعاتی را در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران قدم‌هایی هم در مسیر تسلیحاتی شدن برداشته است.

باراک اوباما رئس جمهوری امریکا که از هرگونه تلاش برای متقاعد کردن ایران ناامید شده دست به ابزار تحریم‌ها برده است. با این همه قیمت بالای نفت و کمک‌های چین به تهران این تحریم‌ها را هم بی تاثیر کرده است.

فالون در این خصوص می‌گوید: تنها راه رقص با ایران است اما رقص تانگو که بدون حضور دو نفر ممکن نیست. باید در این مذاکره منافع دو طرف مد نظر گرفته شود. باید از تعامل حرف زد و نه تعصب و خصومت.

 

نظر شما :