تغییر و تحولات تازه در وزارت خارجه

۲۹ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۷ کد : ۱۳۹۰۶ سرخط اخبار
 محمدرضا شیبانی که معاونت خاورمیانه و مشترک المنافع را عهده‌دار بود، قرار است به جای سید احمد موسوی راهی دمشق شود تا عهده‌دار سفارت ایران در سوریه شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، معاونت‌های اداری نیز به دو معاونت اداری و مالی و همچنین معاونت پارلمانی، کنسولی و دیپلماسی عمومی تقسیم می‌شود که محمدشریف ملک‌زاده (دبیرکل کنونی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور) متصدی این پست شده و حسن قشقاوی نیز عهده‌دار معاونت پارلمانی، کنسولی و دیپلماسی عمومی خواهد بود.

البته اخباری نیز حکایت از انتصاب حسین فرحی معاون کنونی اداری و مالی به عنوان سفیر جدید ایران در اتریش به جای ابراهیم شیبانی دارد.

در این ساختار جدید امیرمنصور برقعی کماکان قائم مقام وزارت خارجه باقی خواهد ماند و معاونت اقتصادی حذف می‌شود.

معاونت آموزش و پژوهش که اکنون برعهده مصطفی دولتیار است، از این ساختار حذف و در دفتر وزیر ادغام خواهد شد.

به گزارش فارس، علی‌اکبر صالحی در تاریخ 10 بهمن 89 در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه به تشریح برنامه‌های خود پرداخت و گفت: اینجانب نسبت به حفظ و تقویت این امانت ملی متعهد هستم. دستگاه دیپلماسی کشور نیازمند یک خیزش تحول آفرین جدید در ابعاد روزآمد کردن ادبیات سیاسی، بازسازی نیروی انسانی، دگردیسی ساختاری در صف و ستاد و ارائه ایده‌های نوآورانه و ابتکاری است تا انتظارت مقام معظم رهبری را محقق ساخته و بنا به فرمایش ایشان بتواند هوشمندانه، شجاعانه، مسئولانه و متعهدانه عزت و اقتدار نظام را به بیرون منعکس کرده و از آن در راستای منافع ملی بهره‌برداری کند.

رامین مهمان‌پرست بعد از تعطیلات عید، روز 14 فروردین 1390 در گفت‌وگو با برنامه صبح بخیر ایران با بیان اینکه دستگاه سیاست خارجی برای پیشبرد بحث جهاد اقتصادی برنامه جدی دارد، گفت: یکی از مهمترین اقدامات، تغییر در ساختار وزارت خارجه‌ است و توانایی بخش‌های اقتصادی دستگاه سیاست خارجی چند برابر خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: به زودی تغییر ساختار در وزارت خارجه را خواهیم داشت و بدنه وزارت خارجه با توانایی بیشتر، حداقل چند برابر توانایی ساختار قبلی، در بخش اقتصادی فعالیت جدی خواهد داشت و همه بخش‌ها توسعه روابط اقتصادی را به عنوان اولویت اصلی خود در دستور کار قرار می‌دهند.

مهمان‌پرست همچنین در تاریخ 23 فروردین 90 در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص جزییات مربوط به تغییر ساختار وزارت خارجه، با اشاره به برنامه علی‌اکبر صالحی که به مجلس ارائه شد، گفت: به صورت طبیعی متناسب با شرایط و تحولات، بازنگری در ساختار تشکیلاتی وزارت خارجه صورت می‌گیرد و این مسئله‌‌ای طبیعی است و هر چند سال یک بار این بازنگری در کار دستگاه سیاست خارجی وجود داشته و قبلاً هم ما سوابق زیادی برای بازنگری و تغییراتی که متوجه شرایط زمانی و وضعیت سیاسی دنیا بوده، مشاهده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال جهاد اقتصادی نامگذاری کرده‌اند، یکی از محورهایی که در دستور کار تغییر ساختار می‌تواند قرار گیرد، افزایش توانایی‌های وزارت خارجه و دستگاه سیاست خارجی برای پیگیری موضوعات اقتصادی در روابط ما با سایر کشورها است. بر اساس بررسی‌های کارشناسی انجام شده که همچنان ادامه دارد، جهت گیری ساختار به سمتی پیش می‌رود که بخش‌هایی که مستقیماً وارد کار اقتصادی با سایر کشورها می‌شوند، حداقل تعداد این بخش‌ها و توانایی‌شان نسبت به گذشته 5 برابر خواهد شد.

بحث جزییات مربوط به تغییر ساختار وزارت خارجه در نشست سخنگوی دستگاه دیپلماسی با خبرنگاران در تاریخ 30 فروردین نیز بار دیگر مطرح شد و مهمان‌پرست در این باره گفت: آن چیزی که قبلاً اعلام کردیم و در حال پیگیری است، بازنگری در ساختار تشکیلاتی وزارت خارجه است. این کار با دقت، درایت و نظر‌خواهی از همه کارشناسان حوزه سیاست خارجی در حال انجام است.

وی افزود: تا الان جمع‌بندی بحث‌هایی که دنبال شده نتایج بسیار خوبی را داشته است. شاید نزدیک به 90 درصد آن چیزی که که باید ساختار جدید وزارت خارجه را شکل دهد، مشخص شده و مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

مهمان‌پرست ادامه داد: این تغییر ساختار و بازنگری در ساختار تشکیلاتی به منظور تقویت توانا‌یی‌های وزارت خارجه برای انجام اهداف و سیاست‌هایی است که در شرایط حاضر باید با قدرت دنبال شود.


نظر شما :