اصلاحات هبه نیست حق مردم است

۳۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۴ کد : ۱۳۹۴۷ آسیا و آفریقا
روزنامه لوموند، چاپ فرانسه نوشت: به رغم این که پادشاه پذیرفته از برخی اختیاراتش به نفع حکومت بگذرد ولی این اصلاحات به هیچ وجه در حد و اندازه یک نظام مشروطه سلطنتی نیست.
اصلاحات هبه نیست حق مردم است
 دیپلماسی ایرانی: اصلاحات محمد ششم، پادشاه مغرب که بر اساس آن اعلام کرد اختیارات خود را به طور قانونی کاهش خواهد داد و قوه مجریه را تقویت خواهد کرد، رضایت عمومی را در پی نداشته است. وی در سخنرانی روز جمعه خود که به صورت زنده از تلویزیون مغرب پخش می‌شد جزئیات اصلاحات خود را به اطلاع عموم رساند.

اما اصلاحات وعده داده شده پادشاه چندان معترضان را راضی نکرده است. تظاهرات خیابانی همچنان در مغرب ادامه دارد و اصلاح‌طلبان همچنان می‌گویند اصلاحات پیشنهادی پادشاه راضی‌کننده نیست. حتی اروپایی‌ها که مغربی‌ها توجه ویژه‌ای به آنها می‌کنند نیز از این اصلاحت اعلام شده رضایت ندارند. اروپایی‌ها گفته‌اند که اعلام این اصلاحات یک گام رو به جلو محسوب می‌شود ولی کافی نیست و نمی‌تواند نیازهای فعالان جنبش 20 فوریه را که خواستار نظام پادشاهی مشروطه هستند، راضی کند. اگر چه دولتمردان اروپایی دیپلماتیک برخورد کرده و از آن استقبال کرده‌اند.

نخستین کسی که نسبت به دستور جدید پادشاه واکنش نشان داد و از آن استقبال کرد، خوان کارلوس، پادشاه اسپانیا بود. به گزارش روزنامه القدس العربی به نقل از خبرگزاری المغربیه، وی در پیامی که به محمد ششم فرستاده ابراز امیدواری کرده که این حرکت بتواند گام مهمی به سوی دموکراسی باشد.

در همین رابطه نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه نیز اصلاحات جدید اعلام شده از سوی پادشاه مغرب را "نمونه" توصیف کرد و گفت: «بدین ترتیب تحولی بزرگ در موسسات دولتی به وجود می‌آید که بدین وسیله می‌تواند نیازهای مردم را برآورده کند. پادشاه محمد ششم نشان داد که برای رساندن مغرب به دموکراسی راه تغییرات عمیق و آرام که منطبق با نیازهای روز باشد را انتخاب کرده است.»

سارکوزی همچنین نطق پادشاه را نیز ستود و از این که به نخست‌وزیر صلاحیت‌هایی داده که می‌تواند بر اساس قانون اساسی جدید میان آن با صحلایت‌های موسسه‌های منتخب در چارچوب احترام کامل به اداره‌های وابسته به پادشاه توازن ایجاد کند، استقبال کرد.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز از قانون اساسی جدید مغرب استقبال کرد و کاترین اشتون، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا و استفان فول، مسئول سیاست کشورهای هم‌جوار در اتحادیه اروپا هر کدام در اظهاراتی جداگانه دستور جدید پادشاه را اقدامی ملحوظ و تعهدی روشن برای رسیدن به دموکراسی و احترام به حقوق بشر توصیف کردند و گفتند که ویژگی مثبت این اصلاحات این است که اجرای آن بر عهده مردم است.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است که مغرب شریکی پیشرفته و قابل احترام برای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و این اتحادیه به این روابط اهمیت ویژه‌ای می‌دهد.

با این حال و در حالی که سازمان‌های دولتی و نهادهای حکومتی اروپایی از طرح پادشاه استقبال کرده‌اند، مطبوعات و رسانه‌های اروپایی به ویژه اسپانیایی و فرانسوی آن را کافی ندانسته و حتی برخی از آنها این اصلاحات را اقدامی از سر باز کن برای حفظ اریکه قدرت توسط پادشاه توصیف کرده‌اند.

روزنامه لوموند، چاپ فرانسه در این باره نوشت: به رغم این که پادشاه پذیرفته از برخی اختیاراتش به نفع حکومت بگذرد ولی این اصلاحات به هیچ وجه در حد و اندازه یک نظام مشروطه سلطنتی نیست.

روزنامه آ بی سی، چاپ اسپانیا نیز در سر مقاله روز یک‌شنبه خود به اصلاحات پادشاه مغرب تاخته و نوشته است، پادشاه به گونه‌ای در نطق جمعه شب خود سخن گفت که گویی می‌خواهد حقوق حقه مردم را به آنها هبه کند. در این یادداشت آمده است: پادشاه مغرب تصوری محدود از دموکراسی دارد، وی در حالی تصمیم به آزادسازی نظام سیاسی گرفته که در اصلاحات پیشنهادی‌اش هیچ کمکی از مردم نگرفته و در هیچ بخشی از این اصلاحات مردم را دخالت نداده است. در حالی که این قانون اساسی است که برای همین مردم نوشته شده است.

این روزنامه تعدیلات جاری در قانون اساسی را مثبت دانسته و این که بسیاری از مسئولیت‌ها به پارلمان محول شده را اقدامی قابل توجه دانسته است ولی مجددا یادآور می‌شود که بزرگترین ضعف این اصلاحات عدم مشارکت مردم است.

روزنامه الباییس اسپانیا نیز در سرمقاله خود با عنوان "مغرب حرکت می‌کند" نوشت: مشکل بزرگ قانون اساسی جدید این است که بر مردم تحمیل شده و برخواسته از یک مجلس قانون‌گذار نیست. پیشرفت در زمینه سیاسی جزئی از مطالبات مردم مغرب است ولی بخش دیگری از مطالبات مردم مبارزه با فساد است. اگر محمد ششم خود شخصا به مبارزه با فساد برنخیزد این دست تلاش‌ها که عنوان اصلاحات به آن داده شده برای مردم مغرب موقتی خواهد بود و بازگو کننده کامل نیازهای آنها محسوب نخواهد شد.    


نظر شما :