سفیر آمریکا:

امکان ادامه حضور نیرو‌ها در عراق وجود دارد

۱۲ تیر ۱۳۹۰ | ۲۱:۳۷ کد : ۱۴۳۰۳ اخبار اصلی
در حالی که کمتر از 6 ماه به پایان ضرب الاجل خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق باقی مانده است، سفیر آمریکا در عراق از وجود امکان تمدید زمان حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق سخن گفت.
امکان ادامه حضور نیرو‌ها در عراق وجود دارد
دیپلماسی ایرانی: در حالی که کمتر از 6 ماه به پایان ضرب الاجل خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق باقی مانده است، سفیر آمریکا در عراق از وجود امکان تمدید زمان حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق سخن گفت.

روزنامه واشینگتن پست به نقل از جیمز جفری گزارش داد: این امکان وجود دارد که آمریکا هزاران سرباز را در عراق پس از پایان سال جاری میلادی حفظ کند اما محقق شدن این امر نیازمند تامین امنیت بیشتر توسط نیرو‌های عراقی است. این در حالی است که چندی پیش زمزمه‌هایی از تمایل آمریکا به حضور طولانی مدت‌تر نیرو‌ها در عراق به گوش رسیده بود و حتی برخی مدعی شده بودند که آمریکا از بغداد خواسته است برای تمدید زمان باقی ماندن نیرو‌های آمریکایی در عراق به طور علنی درخواست بدهد.

بهار عرب در خاورمیانه و شمال آفریقا موضوعی بود که در زمان تعیین تاریخی برای خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق به ذهن کارشناسان خطور نکرده بود. آنها حتی در بدبینانه‌ترین حالت هم تصور نمی‌کردند بهار عرب با چنین سرعتی کشور های خاورمیانه و شمال آفریقا را یکی پس از دیگری دستخوش تغییر کند. این در حالی است که باوجود اینکه بهار عرب دامنیگیر عراق نشده است اما پیامدهای ناشی از آن شرایط به خودی خود بی ثبات این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

از سوی دیگر واضح است که با توجه به تحولات منطقه آمریکا قصد ندارد یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های خود در خاورمیانه برای تسلط بر اوضاع را از دست بدهد. این در شرایطی است که جمهوری اسلامی برای خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق و تسلط کامل‌تر بر شرایط این همسایه غربی خود لحظه شماری می‌کند.

بدون تردید عراق پس از خروج نیرو‌های آمریکایی با توجه به روابط نزدیک تهران و بغداد، به میدانی مناسبتر برای نفوذ هر چه بیشتر ایران تبدیل می‌شود. ایران می‌تواند با تسلط بیشتر بر عراق اهرمی برای فشار بر شماری از کشور های منطقه از ترکیه گرفته تا عربستان در اختیار داشته باشد.

ریاض بر این باور است که آمریکا با سرنگون کردن صدام حسین در عراق، خطایی استراتژیک مرتکب شد چرا که یکی از دشمنان ایران در منطقه را از بین برد. همچنین در ادامه این روند سرنگونی معمر قذافی در لیبی نیز برای عربستان خوشایند نبود و اکنون ایران می‌تواند با خروج نیرو‌های آمریکایی مواضع خود را در عراق تقویت کند. این در حالی است که عربستان در اعتراض به روی کار آمدن دولتی شیعه در عراق از فرستادن سفیر به این کشور خودداری کرد و تردیدی وجود ندارد که خروج آمریکایی ها از عراق روابط شیعیان عراقی با ایران شیعه را بیش از هر زمان دیگری تقویت می‌کند.

از سویی دیگر ایران در غیاب نیرو‌های آمریکایی می‌تواند بیش از گذشته از حمایت احزاب شیعه در عراق برای رقابت با ترکیه برخوردار شود. با این وجود باقی ماندن نیرو‌های آمریکایی در عراق موضوعی بسیار حساس برای مقامات بغداد محسوب می‌شود.

آنها از سویی با موضع تند ایران مواجه هستند و از سوی دیگر با نظریه‌های گاه و بیگاه مقامات نظامی که از ناتوانی نیرو‌های امنیتی عراق برای برقراری امنیت و ثبات سخن می‌گویند. به گزارش واشینگتن پست، جفری اعلام کرده است که امکان باقی ماندن تعدادی از 46 هزار نیروی آمریکایی در عراق وجود دارد اما باید نیرو‌های عراقی برای تامین امنیت آنها تلاش کنند. به دنبال کشته شدن شمار قابل توجهی از سربازان آمریکایی در عراق در چند هفته گذشته؛ افکار عمومی بار دیگر علیه اقدام کاخ سفید برای باقی نگاهداشتن نیرو‌ها در عراق به انتقاد پرداخته است.

در چنین شرایطی واشینگتن برای حفظ شماری از نیرو‌های خود در عراق به توجیه قابل قبولی نظیر درخواست رسمی بغداد نیاز دارد. گزارش‌ها حاکی از آن است که حتی در صورت خروج نیرو های آمریکایی از عراق طبق جدول زمان‌بندی شده باز هم 17 هزار دیپلمات و مقاطعه‌کار آمریکایی در این کشور باقی خواهند ماند، اما این برای برقراری ثبات در عراق و همچنین تسلط هر چه بیشتر ایالات متحده بر شرایط منطقه کافی نخواهد بود.

به گزارش اسوپیتدپرس مقامات دولت عراق بار دیگر در این هفته تشکیل جلسه می‌دهند تا موضوع ادامه حضور نیرو‌های آمریکایی در کشورشان را بررسی کنند. موضوعی که به شدت مورد نگرانی جمهوری اسلامی است و گفته می‌شود تهران از تمامی ابزار‌هایی که در اختیار دارد برای مقابله با این روند استفاده می‌کند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که تهران از طریق چهره‌هایی مانند مقتدی صدر روحانی تندروی شیعه فشار بر دولت عراق برای مخالفت با ادامه حضور نیرو های آمریکایی در عراق را افزایش داده است. این در حالی است که مقامات آمریکایی مدعی شده اند ایران در روند کشته شدن شماری از نیرو‌های آمریکایی در عراق که اخیرا صورت گرفته، نقش داشته است. اتهامی که تهران آن را رد می‌کند اما جفری مدعی است که جمهوری اسلامی از طریق تجهیز گروه‌های شیعه، علیه حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق اقدام می‌کند.

 

نظر شما :