وزیر نفت هند:

از ادامه صادرات نفت ایران اطمینان داریم

۱۵ تیر ۱۳۹۰ | ۲۳:۳۸ کد : ۱۴۴۱۷ آسیا و آفریقا
در حالی که مقامات ایران به تکرار اعلام کرده‌اند که با وجود بدهکاری هند، صادرات نفت به این کشور قطع نمی‌شود، وزیر نفت هند نیز تاکید کرده است که کشورش برای اطمینان از متوقف نشدن صادرات تمامی اقدامات لازم را انجام داده است.
از ادامه صادرات نفت ایران اطمینان داریم
دیپلماسی ایرانی: در حالی که مقامات ایران به تکرار اعلام کرده‌اند که با وجود بدهکاری هند، صادرات نفت به این کشور قطع نمی‌شود، وزیر نفت هند نیز تاکید کرده است که کشورش برای اطمینان از متوقف نشدن صادرات تمامی اقدامات لازم را انجام داده است. او می‌گوید هند اطمینان دارد که صادرات نفت ایران ادامه خواهد داشت.

به گفته جیپال ردی، در موضوع صادرات نفت ایران به هند تنها یک مشکل وجود دارد و آن یافتن راهی جایگزین برای پرداخت‌های نفتی به ایران است. وزیر نفت هند این مشکل را قابل حل می‌داند و این در شرایطی است که با گذشت بیش از 6 ماه از ممانعت بانک‌های خارجی برای انتقال وجه خرید نفت از ایران؛ هنوز راهی برای پرداخت‌های نفتی پیدا نشده است.

اخیرا برخی منابع خبری از هشدار شرکت ملی نفت ایران به پالایشگاه‌های هندی خبر دادند که در صورت پرداخت نشدن بدهی‌های معوق این پالایشگاه‌ها را به قطع صادرات نفت برای ماه مرداد تهدید کرده بود. اما به سرعت مقامات نفتی ایران در صدد واکنش به این خبر برآمده و قویا اعلام کردند که هیچ تهدیدی در کار نبوده و صادرات به هند ادامه خواهد داشت.

اکنون در شرایطی که دهلی نو به گفته مقاماتش از ادامه سرازیر شدن نفت مجانی به پالایشگاه‌ها اطمینان دارد، مشخص نیست که چگونه بر سر پرداخت هزینه واردات نفت از ایران با تهران به توافق می‌رسد. در این بین زمزمه‌هایی در خصوص استفاده از بانک‌های محلی و پرداخت پول نفت با یورو به گوش می‌رسد که البته مانند دیگر گزینه‌ها همچنان در مرحله مذاکره قرار دارد. این در حالی است که هند به واسطه روابط خود با ایران در بخش انرژی تحت فشار آمریکا قرار دارد و اخیرا در گزارشی که توسط کنگره آمریکا منتشر شده، ادعای فاصله گرفتن دهلی نو از تهران مطرح شده است.

در این گزارش با اشاره به کناره گیری هند از پروژه خط لوله صلح و همچنین پرداخت نشدن بدهی‌های نفتی اینگونه نتیجه گیری شده که هند در مقابل فشار آمریکا علیه ایران در روابط خود با جمهوری اسلامی تجدید نظر کرده است. موضوع بدهی‌های نفتی هند به ایران در حالی ادامه دارد که دهلی نو بر اساس گزارش‌های موثق درخواست افزایش واردات نفت از عربستان را مطرح کرده و بدون هیچ مشکلی وجه خرید نفت را به این کشور پرداخت می‌کند.  

 

نظر شما :