هند در ورای ایران نفت را جستجو می‌کند

۲۹ تیر ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۳ کد : ۱۴۷۲۷ اقتصاد و انرژی
روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یکی از پالایشگاه‌های دولتی هند گزارش می دهد که مقامات این پالایشگاه در حال مذاکره با ریاض و ابوظبی هستند تا در صورت به اوج رسیدن بحران با ایران و ایجاد اخلال در تامین منابع، ‌منابع نفتی بیشتری از عربستان و امارات وارد کند.
هند در ورای ایران نفت را جستجو می‌کند
دیپلماسی ایرانی: هرچند برخی مقامات ایرانی به طور تلویحی ماجرای بدهی‌های روز افزون نفتی هند را سیاسی توصیف می‌کنند، وزیر نفت هند با وجود هشدار‌هایی که اخیرا از جانب تهران دریافت کرده با خونسردی موضوع را در حیطه اختیارات سازمان امور اقتصادی طبقه‌بندی می‌کند. اما در چه چیزی موجب شده تا هندی‌ها با وجود بدهی‌ دست کم 5 میلیارد دلاری به جمهوری اسلامی و وابستگی به منابع انرژی، این چنین آرام و خونسرد نسبت به حل این مشکل ابراز امیدواری کنند.

پی آر سینگ در تازه‌ترین موضع‌گیری خود پس از هشدار‌هایی که گفته می‌شود تهران برای پالایشگاه‌های هندی در مورد بدهی‌های معوق ارسال کرده، ابراز امیدواری کرد که راهی برای تامین نیاز هند به انرژی پیدا شود. اما وی به هیچ وجه از ایران به عنوان تنها راه نام نبرد و این در حالی است که اخیرا گزارش‌های متعددی در مورد درخواست هند از عربستان برای افزایش حجم واردات نفتی منتشر می‌شود.

ایندیا تایمز به نقل از برخی مقامات هندی گزارش می‌دهد که مساله پرداخت های نفتی هند به ایران در سایه ژئوپولتیک‌هایی قرار گرفته است که پس از سفر هیلاری کلینتون به هند از سوی ایران علیه ایالات متحده ایجاد شد. جای تردیدی وجود ندارد که در چند ماه اخیر فشار آمریکا به دهلی نو برای کاهش روابط خود با تهران افزایش یافته و این تلاش تا اندازه‌ای موفق بوده که هند از حضور در پروژه خط لوله گاز صلح که به طور قابل ملاحظه‌ای در تامین منابع گاز مورد نیاز از ایران نقش داشت، صرفنظر کند. پس از این کناره‌گیری ماجرای بدهی‌های نفتی هند به ایران از زمستان گذشته آغاز شد. زمانی که بانک‌های آلمان به دنبال فشار تحریم‌های بین المللی علیه ایران از ارائه خدمات برای انتقال وجه خرید نفت هند از ایران خودداری کردند. از آن زمان تا کنون نشست‌های متعددی بین مقامات هند و ایران برای طراحی مکانیسمی برای پرداخت‌ها انجام شده اما با تعلل آشکار طرف هندی هنوز این موضوع حل نشده است.

اما در شرایطی که بحران بر روابط هند و ایران بر سر نفت حاکم شده، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یکی از پالایشگاه‌های دولتی هند گزارش می دهد که مقامات این پالایشگاه در حال مذاکره با ریاض و ابوظبی هستند تا در صورت به اوج رسیدن بحران با ایران و ایجاد اخلال در تامین منابع، ‌منابع نفتی بیشتری از عربستان و امارات وارد کند. MRPL اعلام کرده است که با شرکت ملی نفت امارات Andoc و شرکت ملی نفت عربستان به نام Aramco در حال مذاکره است.

این در حالی است که این پالایشگاه تا کنون 60 درصد منابع نفت مورد نیاز را از طریق ایران تامین می‌کرده است.

در گزارش سالیانه این پالایشگاه آمده است: با توجه به افزایش تحریم‌ها علیه ایران و پیدا نشدن راهکاری برای پرداخت‌های نفتی ایران این احتمال وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک واردات از ایران برای زمانی نامشخص متوقف شود. در ادامه این گزارش تاکید شده که برای کاهش ریسک‌ها باید منابع متعددی را برای تامین تقاضا در نظر گرفت.

گفته می‌شود این پالایشگاه اخیرا واردات نفت از کویت را نیز در راستای همین استراتژی قطعی کرده است.

 

نظر شما :