رشد سحرآمیز صادرات نفت ایران به چین

۰۲ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۸:۳۱ کد : ۱۴۸۰۶ اقتصاد و انرژی
تازه ترین اطلاعات درخصوص تبادلات نفتی ایران و چین حاکی است، میزان واردات نفت خام چین از ایران در شش ماه نخست سال 2011 نسبت به سال قبل حدود 50 درصد رشد داشته است. هفته گذشته محمود احمدی نژاد از هدف گذاری مشترک ایران و چین برای افزایش 100 میلیارد دلاری مبادلات اقتصادی دو کشور خبر داده بود.
رشد سحرآمیز صادرات نفت ایران به چین
دیپلماسی ایرانی: می گویند در مذاکرات تازه میان مقام های بلندپایه ایرانی و چینی در تهران، انتقادهای نرمی از سیاست های اقتصادی چین صورت گرفته و گویی با لبخند از ایشان خواسته شده است تا کیفیت محصولات و کالاهای صادراتی خود را به ایران افزایش دهند.

محمود احمدی نژاد هفته گذشته در چهلمین سالگرد برقراری روابط تهران - پکن با "هه گوچیانگ" عضو کمیته دائمی رهبری دائمی حزب دائمی کمونیست چین، دیدار کرد و گفت: با برداشتن موانع موجود می توانیم به اهداف مشترکی که دو کشور ایران و چین بر روی آن هدف گذاری کرده اند که مهم ترین آن افزایش مبادلات اقتصادی و تجاری تا 100 میلیارد دلار است، هر چه سریع تر دست یابیم.

اینطور که آقای احمدی نژاد گفته، همچنان موانعی بر سر راه این مبادلات وجود دارد که تهران تلاش خواهد کرد با برداشتن این موانع، دسترسی به اهداف مشترک دو کشور را تسریع کند. به گفته ایشان، ایران و چین برای این روابط یک هدف گذاری از پیش تعیین شده دارند.

تهران روی چین حساب ویژه ای باز می کند. بویژه در مباحثی که در شورای امنیت سازمان ملل و شورای حقوق بشر و این گونه شوراهای ضد ایرانی درمی گیرد و نیاز به پشتگرمی و وتوی احتمالی قدرتی مثل چین احساس می شود.

آقای احمدی نژاد گفته که مشترکاتی تاریخی میان دو کشور وجود دارد و همین دیدگاه های مشترک ایجاب می کند که سطح همکاری ها بین تهران – پکن گسترش یابد، زیرا افزایش سطح همکاری ها به نفع منافع دو کشور و ملت های منطقه است. رئیس دولت دهم تاکید کرده که "هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با کشور چین وجود ندارد و باید تلاش شود این روابط در سطح بین الملل نیز افزایش یابد"

ایشان تصریح کرده اند: امروز می توانیم در زمینه های گوناگون از جمله فناوری، انرژی، فناوری فضایی و گردشگری، همکاری های بین دو کشور را بیش از گذشته افزایش دهیم.

جالب ترین بخش سخنان احمدی نژاد آنجاست که می گوید: امروز دشمنان مشترک دو کشور نمی خواهند که ملت های ما پیشرفت کنند در حالی که ایران و چین دارای تمدن و فرهنگ تاریخی و غنی هستند و هیچ وقت به دنبال منابع سایر کشورها نبودند اما دشمنان ما با لشکرکشی به سایر کشورها به دنبال پر کردن جیب های خود از سرمایه و منافع سایر کشورها بوده و هستند. در شرایط کنونی چند کشور به دنبال آن هستند که اراده خود را بر سایر کشورهای جهان تحمیل کنند که این امر به ضرر تمامی کشورهای جهان خواهد بود، بنابراین باید تلاش کنیم تا این نظم اصلاح شود زیرا در غیر این صورت، فرصت پیشرفت از همه کشورها و ملت های مستقل و آزادی‌خواه گرفته خواهد شد.

حالا خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی داو جونز گزارش داده است، میزان صادرات نفت خام ایران به چین در ماه ژوئن 2011 به بیش از 2654411 تن رسیده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 53.21 درصد رشد داشته است.

بر اساس این گزارش میزان صادرات نفت خام ایران به چین در شش ماه نخست 2011 نیز به بیش از 13472873 تن رسیده است که این رقم نیز نسبت به مدت مشابه سال 2010 با رشد 49.36 درصدی روبرو شده است. ایران در این مدت پس از عربستان و آنگولا سومین صادر کننده بزرگ نفت به چین به شمار می رود.

همچنین میزان صادرات نفت کوره ایران به چین نیز در ماه ژوئن 2011 به 428 تن رسیده است. این رقم در شش ماه نخست 2011 نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 99.7 درصد کاهش داشته است. بر اساس این گزارش میزان صادرات ال پی جی ایران به چین نیز در ماه ژوئن به بیش از 22907 تن رسید که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 61.87 درصد کاهش داشته است . صادرات ال پی جی ایران به چین در شش ماه نخست 2011 نیز به 352130 تن رسید که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 72.17 درصدی روبرو شده است.

به نظر می رسد با توجه به تعهداتی که دولت ایران در قبال چین احساس می کند و همچنین نیاز این کشور به واردات نفت خام، روند این تبادلات بدون دست اندازهای ناشی از فشار غرب و تحریم ها بتواند منافع دو طرف را تامین کند؛ منافعی که تعریف و تعبیرش برای دو کشور متفاوت از یکدیگر است.

 

نظر شما :