بحرین گاز روسیه را جایگزین ایران می کند

۰۲ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۴۸۲۹ اقتصاد و انرژی
پس از هند که با توجه به فشار تحریم ها و ناخرسندی ایالات متحده به طور محسوس از رابطه با ایران در بخش انرژی صرفنظر کرده است، اکنون نوبت به بحرین رسیده تا باز هم با توجه به ملاحظات سیاسی، بهره برداری از منابع انرژی ایران را به فراموشی بسپارد.
بحرین گاز روسیه را جایگزین ایران می کند

دیپلماسی ایرانی: پس از هند که با توجه به فشار تحریم ها و ناخرسندی ایالات متحده به طور محسوس از رابطه با ایران در بخش انرژی صرفنظر کرده است، اکنون نوبت به بحرین رسیده تا باز هم با توجه به ملاحظات سیاسی، بهره برداری از منابع انرژی ایران را به فراموشی بسپارد. این روزها بحث سرانجام بدهی های نفتی هند به ایران و چانه زنی پالایشگاه های این کشور با عربستان، امارات، کویت و حتی عراق برای جایگزین کردن نفت ایران داغ است.

تردیدی وجود ندارد که ملاحضات سیاسی و چشم انداز روابط دهلی نو با واشینگتن در کنار فشار تحریم ها در تغییر رویکرد هند در قبال ایران موثر بوده است. اما ظاهرا این الگو تنها منحصر به هند نمی شود و بحرین نیز قصد دارد از گاز ایران صرفنظر کند.

این در حالی است که ایران پس از روسیه بزرگترین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد. اما به نظر می‌رسد که بحران اخیر در روابط ایران و بحرین موضوع روابط در بخش انرژی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. در اواسط ماه مارس جمعیت معترض شیعه بحرین علیه پادشاهی سنی این کشور به پا خاست و در آن دوران جمهوری اسلامی در صدد حمایت از معترضان برآمد. این در حالی بود که اعراب به رهبری عربستان سعودی از پادشاهی بحرین حمایت می کردند و در نتیجه نیرو های عربستان برای سر و سامان دادن به اوضاع بحرین به این کشور فرستاده شدند. به این ترتیب ایران ، عربستان را به تهاجم به بحرین متهم کرد و در مقابل بحرین، عربستان و شورای همکاری خلیج فارس تهران را به دخالت در امور داخلی بحرین متهم کردند. از آن پس روابط ایران و بحرین رو به سردی گرایید و این روابط متشنج همچنان ادامه دارد.

اکنون خبرگزاری رویترز به نقل از عبدالحسین میرزا، وزیر انرژی بحرین گزارش می دهد که کشورش باید برای تامین منابع گاز به فرسنگ ها دورتر و حتی روسیه توجه کند، چرا که مذاکرات در این زمینه با همسایه شمالی به نتیجه نمی رسد.

نیاز به گاز در چند سال اخیر به طور قابل ملاحظه ای در بحرین افزایش یافته است. هرچند دولت بحرین به زودی کمک ایالات متحده برای حفاری در بخش گاز را دریافت خواهد کرد اما علاوه بر این حفاری‌های داخلی به منابع گاز بیشتر نیز نیاز خواهد داشت.

رویترز گزارش می دهد که با توجه به روند کند مذاکرات گازی با ایران، بحرین با دنبال گاز روسیه و ترکمنستان است.

این در حالی است که هند نیز به دنبال کناره گیری از پروژه خط لوله صلح برای دریافت گاز ایران اعلام کرد که گاز مورد نیاز خود را از طریق ترکمنستان تامین می کند. به گفته میرزا، بحرین در سال 2008 یادداشت تفاهمی با ایران در زمینه گاز به امضاء رساند اما با توجه به اختلاف نظر بر سر قیمت این مذاکرات بسیار کند پیش رفت . البته در حال حاضر این مذاکرات کاملا متوقف شده است و بحرین نیز مطالعات برای واردات گاز از روسیه و ترکمنستان را آغاز کرده است.

درگیری های سیاسی و دیپلماتیک اخیر در منطقه تاثیر مستقیمی بر بخش انرژی می گذارند و این به یک روند معمول تبدیل شده است. برای مثال روابط ایران و عربستان بر سر بحرین متشنج شد و دو طرف در نشست اوپک رو در روی یکدیگر قرار گرفتند. تهران در نشست این کارتل نفتی با درخواست ریاض برای افزایش سقف تولید نفت مخالفت کرد و در مقابل عربستان اعلام کرد به طور یک‌جانبه سطح تولیدات خود را افزایش می دهد. به این ترتیب ریاض و عربستان تحت تاثیر تنش های سیاسی ، سلاح نفت را به کار بردند.

 

نظر شما :