چین 30 میلیارد دلار بدهی نفتی به ایران دارد

۰۳ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۴۸۶۰ اقتصاد و انرژی
تهران و پکن به دنبال استفاده از سیستم معامله پایاپای برای خرید نفت ایران در قبال کالا و خدمات چینی هستند و این در حالی است که تحریم‌های آمریکا چین را از پرداخت مبالغی بیش از 20 میلیارد دلار برای واردات نفت از ایران منع می کند.
چین 30 میلیارد دلار بدهی نفتی به ایران دارد
دیپلماسی ایرانی: تهران و پکن به دنبال استفاده از سیستم معامله پایاپای برای خرید نفت ایران در قبال کالا و خدمات چینی هستند و این در حالی است که تحریم‌های آمریکا چین را از پرداخت مبالغی بیش از 20 میلیارد دلار برای واردات نفت از ایران منع می کند. این موضوعی است که در تازه ترین گزارش روزنامه فایننشال تایمز مطرح شده است.

به گزارش این روزنامه انگلیسی، تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی انجام معاملات با دلار را بسیار دشوار کرده و این بدان معناست که چین به ایران دست کم 30 میلیارد دلار بدهی نفتی دارد. این در حالی است که هنوز مساله بدهی نفتی 5 میلیارد دلاری هند به ایران حل نشده است.

فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش می دهد که بدهی‌های نفتی چین به ایران در طول 2 سال گذشته ایجاد شده است و دولت‌ها به دنیال راهی برای پرداخت و دریافت پول نفت هستند. برخی مقامات ایرانی از این موضوع که مشتریان نفتی ایران یکی پس از دیگری از پرداخت پول نفت خریداری شده عاجز می شوند ابراز نگرانی می کنند و این در حالی است که کمبود نقدینگی و کاهش ارزش پول اقتصاد وابسته به نفت ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش فایننشال تایمز چین و هند در مجموع یک سوم نفت ایران را خریداری می کنند و گزارش رویترز حاکی از آن است که چین در سال گذشته 49 درصد بیش از سال قبل از آن از ایران نفت وارد کرده است. این در شرایطی است که ایران هفته گذشته به هند هشدار داد که در صورت پرداخت نکردن بدهی‌های نفتی، صادرات به این کشور متوقف خواهد شد.

اما بر خلاف هند که تقریبا کالایی به ایران صادر نمی کند، چین بازار ایران را به انحصار خود در آورده است و می تواند از معامله پایاپای برای واردات نفت استفاده کند. پکن در همه بخش‌های ایران از ساخت تونل گرفته تا صادرات اسباب بازی و صنعت انرژی حضور دارد. صنعتی که شرکت‌های اروپایی مانند توتال و شل با توجه به فشار تحریم‌ها از آن خارج شدند.

این در حالی است که ارزش روابط تجاری ایران و چین در سال گذشته 29 میلیارد دلار برآورد شده است که نسبت به سال 2009 حدود 40 درصد رشد نشان می دهد . اخیرا نیز قرارداد‌های اقتصادی متعددی بین تهران و پکن امضا شده است.

فایننشال تایمز به نقل از یکی از مقامات سابق ایرانی می نویسد: چین و هند از نگه داشتن پول ایران در بانک‌ها خشنود هستند و می کوشند تا از طریق معامله پایاپای محصولات بی کیفیت خود را به ایران صادر کنند یا به ایران یوان و روپیه پرداخت کنند که به اندازه دلار و یورو و پوند ارزش ندارد.

نظر شما :