ادامه تجارت نفتی ایران و چین

گزینه پرداخت با یوان روی میز است

۰۴ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۳ کد : ۱۴۸۸۵ اقتصاد و انرژی
به دنبال انتشار گزارش‌هایی در مورد بدهی نفتی چین به ایران، خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات نفتی چین اعلام کرد که تجارت نفتی ایران و چین ادامه دارد و مشکلاتی که واردات نفت هند از ایران را تحت تاثیر قرار داده در مورد چین ایجاد نشده است.
گزینه پرداخت با یوان روی میز است
دیپلماسی ایرانی: به دنبال انتشار گزارش‌هایی در مورد بدهی نفتی چین به ایران، خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات نفتی چین اعلام کرد که تجارت نفتی ایران و چین ادامه دارد و مشکلاتی که واردات نفت هند از ایران را تحت تاثیر قرار داده در مورد چین ایجاد نشده است. این در حالی است که اخیرا برخی منابع خبری اعلام کرده بودند که با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تجارت دلاری با ایران بسیار دشوار شده و به این ترتیب چین هنوز نتوانسته حدود 20 میلیارد دلار بدهی نفتی خود به ایران را پرداخت کند.

این همان مشکلی است که هند نیز از زمستان گذشته با آن مواجه شده و همچنان لاینحل باقی مانده است. اما خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات نفتی ناشناس چین گزارش می دهد که شرکت‌های چینی از سال 2006 پرداخت پول نفت ایران با یورو را آغاز کرده اند و همچنین پرداخت با یوان را نیز مورد توجه قرار داده اند. به گفته آنها در این صورت مشکلی برای پرداخت به چین وجود ندارد.

گفتنی است ایران سومین صادر کننده بزرگ نفت به چین است که در 6ماهه نخست سال جاری 540 هزار بشکه نفت به این کشور صادر کرده که 10 درصد کل واردات نفتی 5 میلیون بشکه ای چین را شامل می شود. این درحالی است که صادرات نفتی ایران به چین از سال 2010 حدود 50 درصد رشد داشته است.

به گفته این مقامات ناشناس با وجود اینکه پالایشگاه‌های هندی هشدار تهران در مورد احتمال توقف صادرات در صورت پرداخت نشدن بدهی‌ها را دریافت کرده اند اما مورد مشابهی در مورد پالایشگاه‌های چینی وجود نداشته است و در سال‌های اخیر پول نفت ایران با یورو پرداخت شده است.

به گزارش رویترز به نقل از این مقامات در پرداخت پول نفت با یورو به ایران مشکلی وجود ندارد و هیچ بدهی معوقی در تجارت نفتی چین با ایران وجود ندارد. این در حالی است که برخی تحلیلگران در خصوص پرداخت پول نفت ایران با یوان با توجه به ارزش کمتر ان در مقابل دلار و یورو و پوند ابراز نگرانی می کنند. پیش از این برخی گزارش‌ها نیز این نکته را مورد توجه قرار داده بودند که چین قصد دارد از طریق معامله پایاپای پول نفت ایران را پرداخت کند به این ترتیب که کحصولات بی کیفیت چینی را به ایران صادر کرده و در مقابل بدون پرداخت وجه نفت وارد کند.

 

یوان؟

 

به گزارش رویترز ایده پرداخت با یوان برای نخستین بار در سال گذشته مطرح شد و این گزینه همچنان روی میز قرار دارد. بر مبنای این ایده 10 میلیارد دلار از پول نفت ایران با یوان پرداخت می شود. به بیان بهتر در این صورت 20 درصد از واردات نفتی چین از ایران با پرداخت یوان انجام خواهد شد. این در حالی است که گفته می شود طرف چینی با این ایده موافق است اما هنوز این سیستم عملی نشده است.

به گزارش رویترز، سینوپک که بزرگترین پالایشگاه نفتی آسیا و عمده ترین خریدار نفت ایران محسوب می شود به طور خصوصی در اوایل سال 2010 موضوع پرداخت با یوان را مطرح کرد. به این ترتیب ایران باید در یک بانک چینی حساب باز کند و از این طریق پول نفت خریداری شده با یوان به ایران پرداخت می شود و همچنین ایران نیز هزینه خرید تجهیزات و پروژه‌هایی که توسط شرکت‌های چینی در ایران انجام می شود را پرداخت می کند.

 

افزایش واردات نفت

 

گزارش‌ها حاکی از آن است که حجم فروش نفت ایران به چین با وجود اینکه چینی‌ها قیمت نفت ایران را غیر رقابتی توصیف می کنند، افزایش یافته است. این در حالی است که تهران و دهلی نو هنوز بر سر پرداخت پول نفت به نتیجه نرسیده اند. به گفته مقامات، سینوپک در سال جاری قراردادی را با شرکت ملی نفت ایران برای خرید 24 میلیون بشکه نفت از میدان گازی پارس جنوبی منعقد کرده است. این در حالی است که این شرکت در پروژه‌های پالایشگاهی ایران نیز فعال است و اخیرا در مناقصه ای برای توسعه پالایشگاه اراک و شاهزند به ارزش 2 میلیارد و 168 میلیون یورو برنده شده است.

 

نظر شما :