عربستان جای ایران را برای هند پر می کند

۰۵ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۲۷ کد : ۱۴۹۰۶ اقتصاد و انرژی
شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، اعلام کرده است که برای هر کدام از 3 پالایشگاه بزرگ هند در ماه آگوست یک میلیون بشکه نفت اضافی تامین می کند.
عربستان جای ایران را برای هند پر می کند
 دیپلماسی ایرانی: سرانجام گمانه زنی های در مورد بدهی های نفتی هند به ایران با اعلام رسمی عربستان مبنی بر صادرات 3 میلیون بشکه نفت اضافی به هند به منظور آماده کردن این کشور برای مواجه با توقف صادرات از سوی ایران وارد مرحله تازه ای شد. پیش از این زمزمه هایی در مورد تلاش پالایشگاه های هندی برای راضی کردن عربستان به افزایش صادرات به گوش می رسید و این در حالی بود که بدهی نفتی هند به ایران از مرز 5 میلیارد دلار هم تجاوز کرده و برخی این رقم را 9 میلیارد دلار برآورد می کنند. هند از زمستان گذشته که بانک های جهانی به دنبال فشار آمریکا و متحدانش از ارائه خدمات به ایران خودداری کردند، پول نفت جمهوری اسلامی را پرداخت نکرده است. اما در حالی که مقامات ایرانی در رفت و آمد های مکرر به دهلی نو برای یافتن راهی به منظور دریافت مطالبات نفتی تلاش می کردند، مذاکره کنندگان هندی در عربستان، امارات، کویت و حتی عراق سرگرم چانه زنی برای واردات نفت بیشتر از این کشور ها بودند تا در صورت متوقف شدن صادرات نفت ایران، پالایشگاه با مشکل کواجه نشوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، اعلام کرده است که برای هر کدام از 3 پالایشگاه بزرگ هند در ماه آگوست یک میلیون بشکه نفت اضافی تامین می کند.

این در حالی است که مقامات نفتی ایران در هشدار های محافظه کارانه خود به هند تاکید کرده بودند که در صورت دریافت نشدن مطالبات، صادرات نفت در ماه آگوست متوقف خواهد شد. یافتن راهی برای پرداخت بدهی های نفتی به ایران را به دیگری محول می کنند.

از سوی دیگر مقامات پالایشگاهی هند با اطمینان از تامین منابع از سوی اعراب تاکید می کنند که حتی در صورت متوقف شدن کاکل صادرات نفت ایران نیز در روند فعالیت پالایشگاه ها خللی ایجاد نخواهد شد.

این در حالی است که هند دومین وارد کننده بزرگ نفت ایران با واردات روزانه 400 هزار بشکه نفت است و ارزش سالیانه این تجارت نفتی حدود 12 میلیارد دلار برآورد می شود. یکی از نکته های مورد توجه در بجران نفتی اخیر بین تهران و دهلی نو این است که مقامات تهران تاکید دارند با توجه به وجود رقیبی مانند عربستان در بازار به طور رسمی به هند هشدار نداده اند و در مقابل مقامات هندی نیز اعلام کرده اند که خبر قطع صادرات نفتی به طور رسمی به آنها اعلام نشده است. اما با این حال مقامات نفتی هند از ماه ها پیش ، تقریبا از زمانی که نتوانستند پول نفت ایران را پرداخت کنند، سرگرم مذاکره برای ایجاد تنوع و امنیت در منابع بوده اند.


نظر شما :