سرانجام کوزوو مستقل می شود

۲۳ بهمن ۱۳۸۶ | ۱۸:۳۶ کد : ۱۴۹۱ اروپا
موافقان و مخالفان استقلال کوزوو تنها به فکر منافع خود از این استقلال هستند. با وجود آنکه نخست وزیر کوزوو اعلام کرده است که طی هفته آینده اعلام استقلال خواهد کرد اما مردم این منطقه مانند گذشته به استقلال کوزوو فکر نمی کنند.
سرانجام کوزوو مستقل می شود
یکی از مقامات اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود روز گذشته اعلام کرد که احتمال اینکه اتحادیه اروپا نیروهای امنیتی و قضایی خود را پی احتمال اعلام استقلال یکجانبه از طرف رهبر تازه انتخاب شده این منطقه راهی کوزوو کند وجود دارد.
انتظار می رود این منطقه تا پایان هفته جاری استقلال خود را اعلام کند.
 
صربستان و روسیه ( کهاز همپیمان تاریخی صربستان به شمار می رود) از مخالفان اصلی استقلال کوزوو هستند. روسیه اعلام کرده است که با هرگونه اقدام سازمان ملل برای به رسمیت شناختن استقلال کوزوو مخالفت خواهد کرد.
 
با وجود آنکه مخالفان استقلال کوزوو همواره از احتمال بروز درگیریها پس از اعلام استقلال سخن می گویند اما ناظران بین المللی بر این عقیده اند که احتمال بروز درگیری و خضونت پس از اعلام استقلال کوزوو وجود ندارد.
 
مخالفت صرب ها با استقلال یکجانبه کوزوو را بوریس تادیج، رییس جمهور تازه انتخاب شده صربستان دامن می زند. وی که از اعضای حزب دموکراتیک صربستان است که طرفدار پیسوتن صربستان به اتحادیه اروپا است.
 
ناظران بین المللی ماه ها است که پیش بینی کرده اند کوزوو به صورت یکجانبه اعلام استقلال خواهد کرد. اين ايالت که به‌دنبال استقلال است، از سال 1999 زير نظر سازمان ملل اداره مى‌شود و نيروهاى ناتو براى حفظ امنيت در آن حضور دارند.
 
اعلام استقلال کوزوو از ماه گذشته که هاشم تاچی به عنوان نخست وزیر کوزوو انتخاب شد رنگ تازه ای به خود گرفته است. وی از آغاز انتخاب خود اعلام کرده بود که در صورتی که نتوانند با سازمان های بین المللی برای استقلال کوزوو به نتیجه برسند، به طور یکجانبه اعلام استقلال خواهد کرد. آقای تاچی اکنون اعلام کرده است که روز دقیقی برای اعلام استقلال کوزوو مشخص کرده است. آقای تاچی روز شنبه اعلام کرد که این آخرین هفته پیش از اعلام استقلال کوزوو خواهد بود.
 
با توجه به انکه روز دقیقی برای اعلام استقلال کوزوو از طرف مقامات این منطقه اعلام نشده است، اتحادیه اروپا برنامه ارسال هزار و 800 نفر نیروی امنیتی به این منطقه را نهایی می کنند.
 
اکثریت آلبانیایی تبار کوزوو پس از اعلام استقلال تحت نظارت امنیتی خواهند بود بخصوص پس از پذیرفتن حقوق اقلیت های صرب. صرب های این منطقه نگران آینده خود هستند و حتی شنیده می شود که عده ای از صرب های این منطقه درصد ترک کوزوو به طور دسته جمعی هستند.
 
توماس والاسک، مدیر سیاست خارحی و دفاعی در مرکز اصلاحات اروپا در لندن معتقد است که یکی از کارهایی که سازمان ملل و دولت کوزوو موفق به انجام آن شدند تاکید روی حقوق صرب هایی است که در منطقه زندگی می کنند تا بتوانند به راحتی به زندگی خود در کوزوو ادامه دهند.
 
وی گفت که سازمان ملل که از سال 1999 اداره کوزوو را برعهده دارد در ارتباط مستقیم با دولت کوزوو است تا بتوانیم استاندارهای لازم را قبل از استقلال به وجود آوریم و اطمینان داشته باشیم که دولت کوزوو استاندارهای بین المللی از جمله رعایت حقوق اقلیت ها را در نظر گرفته است.
 
آقای والاسک گفت که هرچند در برخی موارد ترس صرب ها قابل درک است اما آقای تاچی اصلاج طلبی است که برای برطرف شدن نگرانی های موجود تلاش فراوانی کرده است.
آقای والاسک گفت: من فکر می کنم که آقای تاچی می خواهد به عنوان رهبر یک کشور شناخته شود تا رهبر یک قوم جنگجو.
 
مخالفان استقلال کوزوو بر این عقیده اند که استقلال کوزوو تمامیت ارضی سایر کشورها را زیر سوال می برد. روسیه با این شعار حرکت استقلال طلبانه مردم چچن را سرکوب کرد.
 
نشریه ورلد پرس می نویسد که نقش آلمان در زمینه استقلال کوزوو بسیار پر رنگ است. هرگونه اقدام آلمان می تواند بر نتیجه نهایی بحران کوزوو، تاثیر گذار باشد. شواهد نشان می دهد که این کشور در تجزیه یوگوسلاوی سابق نیز نقش بسزایی داشت. اخیرا یک دیپلمات ارشد آلمانی ماموریت یافت به عنوان مذاکره کننده اصلی اتحادیه اروپا در مسئله کوزوو فعالیت داشته باشد.
 
ولفگانگ اشنیگر، دیپلمات ارشد آلمانی و مامور اتحادیه اروپا پی از این اعلام کرده بود که تجزیه کشورهای بالکان، موضوع مهم و تعیین کننده ای در منافع آینده آلمان محسوب می شود.
 
این اهمیت از آنجا ناشی می شود که تجزیه بالکان به منزله تضعیف دشمن دیرینه یعنی صربستان است. در اینصورت آلمان قادر خواهد بود که به جایگاه ثابت و محکمی در منطقه دست پیدا کند.
 
رابین شپرد یکی از تحلیلگران بریتانیایی معتقد است که اکنون صرب ها احساس می کنند که قدرت خود را از دست خواهند داد. از طرف دیگر استقلال کوزوو حس سقوط را برای صرب ها به همراه دارد و همین باعث می شود که مشکلات بزرگی رو نمایی کند.
 
مسلم است که کوزوو به زودی استقلال خود را اعلام خواهد کرد اما امروز دیگر مردم کوزوو هم از شرایط نابسامان و وضعیت بد اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری به ستوه آمده اند و مانند گذشته در اندیشه استقلال نیستند. اما مجامع بین المللی تنها در اندیشه منافع خود با استقلال کوزوو مخالف و یا موافقند.

نظر شما :