سرنوشت مصر و تونس در انتظار دولت اسرائیلی

۰۶ مرداد ۱۳۹۰ | ۲۱:۰۹ کد : ۱۴۹۳۸ اخبار اصلی
ظاهرا اوضاع اسرائیل نیز دست کمی از کشورهای استبدادزده عربی که ناگهان انقلاب سرنوشتشان را تغییر داد، ندارد. به گواه برخی اخبار تازه نسیم بیداری عربی به اسرائیل نیز سرایت کرده و شعارهای "ملت سرنگونی نتانیاهو را می‌خواهد"، در اعتراض‌های اخیر مردم اسرائیل شنیده می‌شود.
سرنوشت مصر و تونس در انتظار دولت اسرائیلی
دیپلماسی ایرانی: ظاهرا اوضاع اسرائیل نیز دست کمی از کشورهای استبدادزده عربی که ناگهان انقلاب سرنوشتشان را تغییر داد، ندارد. به گواه برخی اخبار تازه نسیم بیداری عربی به اسرائیل نیز سرایت کرده و شعارهای "ملت سرنگونی نتانیاهو را می‌خواهد"، در اعتراض‌های اخیر مردم اسرائیل شنیده می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی ایلاف در یادداشتی در این زمینه می‌نویسد: تحرکات ملی و مردمی جهان عرب که با حمایت روشنفکران و اهالی فرهنگ همراه بود سبب شد تا نظام‌های استبدادی عربی سیر سقوط را طی کنند. انقلاب‌هایی که فقط به پشتوانه مردمی و بدون دخالت خارجی رخ دادند. همان انقلاب‌هایی که یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری‌شان اثبات خیانت حکام و رهبران عرب به ملت‌هایشان به سود امریکا و اسرائیل بود. حالا به نظر می‌رسد که این نسیم بیداری به درون اسرائیل نیز سرایت کرده و احتمال ایجاد تغییر در این رژیم اشغالگر نیز وجود دارد.

در ادامه این یادداشت آمده است: بیش از 20 هزار اسرائیلی در روزهای اخیر به خیابان‌های تلاویو آمدند و در حرکتی غیر عادی در اعتراض به افزایش وحشتناک قیمت مسکن، سیاست‌های اقتصادی دولت و سیاست‌های اجتماعی دولت تندروی به شدت راست‌گرای افراطی نتانیاهو شعار "ملت سرنگونی نتانیاهو را می‌خواهد"، "ملت عدالت اجتماعی می‌خواهد"، "نتانیاهو به سوی خانه" و غیره سر دادند. حجم حضور افراد در این تظاهرات شوک‌آور بود. به گونه‌ای که فضای جلسات دولت پس از انجام تظاهرات متشنج شد تا آن جا که وزرا به یکدیگر دشنام می‌دادند و نتانیاهو دائما فریاد می‌کشید و روی میز می‌کوبید.

نویسنده این یادداشت سپس می‌نویسد: این تظاهرات در چارچوب یک طرح مردمی موسوم به "انقلاب چادرها" راه افتاده است. دعوت‌کنندگان به تظاهرات توانستند هزاران نفر را در "هبیما" در قلب تلاویو که از آن به میدان التحریر یا آزادی اسرائیل تعبیر می‌کنند، بکشانند و خواستار سرنگونی دولت نتانیاهو شوند. دلیل اصلی انجام این تظاهرات اعتراض به افزایش قیمت مسکن و تورم سرسام‌آور اخیری است که بنا به آمار تازه منتشر شده از سال 2008 تا کنون بیش از 64 درصد بوده است. وضعیت بدین ترتیب است که اگر یک کارمند به 87 واحد پولی حقوق در ماه نیاز داشت تا این که بتواند خانه بخرد اکنون این رقم به 143 واحد در ماه رسیده است. از این بدتر که در این رقم، مالیاتی که هر شهروند می‌پردازد و خدمات عمومی که باید هر نفر بدهد که حداقل 25 تا 30 درصد به این هزینه می‌افزاید، لحاظ نشده است.

در ادامه این یادداشت به اظهار نظرهای اسرائیلی‌ها اشاره شده و آمده است: یگئال سرینا، نویسنده روزنامه یدیعوت احرونوت، در یادداشتی که در این روزنامه اسرائیلی منتشر کرده می‌نویسد، این تظاهرات در تاریخ اسرائیل بی‌سابقه بوده است. هم شکل آن متفاوت بود و هم پیام و مضمون آن. دولت نمی‌تواند به سادگی از کنار آن بگذرد یا آن را مجموعه‌ای از تظاهرات و شعارهای زودگذر بداند. به ویژه این که انتظار می‌رود، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز به زودی یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کند و راهکارهای تازه‌ای را برای کاهش قیمت مسکن اعلام کند. قرار است دولت اسرائیل همانند کشورهای عربی استبدادزده مجموعه‌ای مشوق‌های عمومی و امتیازهای مالی و رفاهی به شهروندان اسرائیلی پیشنهاد دهد تا از حجم تظاهرات و تحرکات اعتراضی بکاهد. همچنین قرار است اعلام شود که هزاران واحد مسکونی برای اجاره‌های 10 ساله با اجاره‌بهای بسیار پایین و تحت نظارت شدید قیمت‌ها ساخته خواهد شد تا رضایت عمومی تا اندازه‌ای جلب شود.

نویسنده این یادداشت در پایان می‌نویسد: طرح‌های دولت همگی برای آن است که از یک انفجار مردمی آن هم در آستانه زمانی که جهان خود را آماده اعلام کشور مستقل فلسطینی می‌کند، جلوگیری کند. حتی ممکن است دولت برای جلوگیری از اعتراض‌ها دست به دامن نیروهای امنیتی خود شده و به سرکوب شدید روی آورد. آنگاه هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت اسرائیل بتواند از بحران‌های آتی جان سالم به در برد. هر چه باشد فعالان سیاسی و مدنی اسرائیلی می‌گویند که از نمونه مصر برای تغییر در اسرائیل بهره می‌برند. آنها می‌‌گویند: آنها که سم پختند باید آن را هم بچشند یا حتی سر بکشند.

 

نظر شما :