سردار پول نفتمان را پس بگیر

۰۸ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۲۰ کد : ۱۴۹۶۵ اخبار اصلی
سرانجام بعد از کش و قوس های آشکار و پنهان در مورد تصدی گری وزارت نفت، سردار رستم قاسمی به جای محمد علی آبادی می نشیند تا هم خیال سازمان اوپک از بابت بی رئیس بودن آسوده شود و هم مجلسی ها و اصول گرایانی که نگران یک تصمیم گیری عجیب از سوی احمدی نژاد بودند، نفس راحتی بکشند.
سردار پول نفتمان را پس بگیر
دیپلماسی ایرانی: دوره ای که رستم قاسمی به عنوان متصدی نفت معرفی شده است، یکی از پرتنش ترین و حساس ترین دوره های این وزارتخانه است. البته عموما از هر دوره ای در ایران به عنوان برهه ای حساس و حیاتی یاد می شود. دوره انقلاب، دوره جنگ،؛ دوره سازندگی، دوره تحریم ها، دوره تهدیدهای خارجی، دوره جنگ نرم دشمن، دوره رکود اقتصادی و دوره های دیگر که همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده و به وزیران و مسئولان ایرانی بار مسئولیت بیشتری بخشیده است.

موعد سرپرستی رستم قاسمی در وزارت نفت، همزمان است با تحریم های گسترده علیه ایران و به واقع اوج گیری و شدت گیری تحریم ها. می توان گفت ایران هیچ زمانی مثل دو سال اخیر مورد تحریم های متعدد از چپ و راست و زیر نظارت شدید خزانه داری امریکا قرار نداشته و تا این اندازه برای صادرات و واردات و سوخت گیری هواپیما و واردات بنزین و دریافت قطعات ماشینی و... به مشکل برنخورده بود. تا حالا پیش نیامده بود که هواپیماهای ایرانی در مناطق بی آب و علف و ناشناخته بر زمین بنشینند و از تانکرهای سوخت تغذیه کنند. در زمانه ای به سر می بریم که دور زدن تحریم ها بسیار مشکل شده و شرکت ها و حتی افرادی که دست به این اقدام می زنند، فی الفور شناسایی و نقره داغ می شوند.

همچنین رستم قاسمی در زمانه ای سرپرست نفت شده است که زمزمه هایی مبنی بر قطع صادرات نفت ایران به هند به گوش می رسد و گفته می شود اگر هند همچنان نتواند یا نخواهد بدهی های نفتی خود را به ایران صاف کند، مورد تحریم نفتی از سوی ایران قرار می گیرد و دیگر نفت بی نفت. البته آنها نیز با علم به این قضیه مذاکراتی را با عربستانی ها این غول نفتی همسایه ایران انجام داده اند و از سوی دیگر در پی حل مشکلات مالی خود با ایران هستند. در آخرین خبرها خواندیم که ممکن است مشکل بدهی های هند به ایران از طریق بانک هایی در ترکیه حل و فصل شود که البته قطعیتی در این مورد وجود ندارد و پیشتر نیز در این باره شنیده بودیم. از سوی دیگر گفته می شود که چین هم از بدهکاران نفتی ماست و قصد دارد برای دور زدن تحریم ها، پول نفت ایران را به طریق کالا به کالا پرداخت کند. یعنی کالاهای ساخت چین به جای کالای تولید ایران؛ نفت. البته علی اکبر صالحی روز گذشته گفت که چین اصلا به ایران بدهکار نیست. او نگفت که آیا ایران به چین بدهکار است یا خیر و بنابراین می توان اینگونه برداشت کرد که چینی ها نباید نگران مسائل پیش پا افتاده مالی باشند و برای ما اخلاق و رفاقت بیش از هر چیز اهمیت دارد.

دیگر اینکه رستم قاسمی در زمانی سرپرستی نفت را عهده دار شده که جریان خزنده و مرموزی در ایران ظهور کرده است به نام جریان انحرافی. این جریان که بعد از جریان خطرناک فتنه، دومین جریان نوظهور در ایران طی دو سال اخیر به شمار می آید، با خود حواشی و ناگفته هایی همراه آورده و می توان گفت ناشناختگی و رازآلودگی آن از جریان موسوم به فتنه نیز بیشتر است. ارتباط سرپرست شدن رستم قاسمی در وازرت نفت با دوره ظهور جریان انحرافی در این است که جمیع اصول گرایان منتقد احمدی ن‍ژاد (همان حامیان دیروز) که نگران طیف رحیم مشایی و تسلط اطرافیان او بر این وزارتخانه مهم کشور بودند، حالا خیالشان آسوده شده است که سردار قاسمی نه تنها ارتباطی با این جریان ندارد بلکه زاویه مناسبی با آنها دارد و ظاهرا هشدار داده که مدیران و معاونان نزدیک به طیف مزبور را نمی خواهد و آنها را کنار خواهد گذاشت.

در مورد پذیرش پست سرپرستی وزارت نفت توسط قاسمی، خبرهای متعدد و ضد و نقیضی منتشر شده بود که حکایت از این داشت که ایشان شروطی برای قبول مسئولیت گذاشته است. سایت «ندای انقلاب» پنجم مرداد نوشت که یکی از شروط قاسمی برای پذیرش سرپرستی وزارت نفت، خروج نیروهای وابسته به جریان انحرافی از صنعت نفت بوده است. به نوشته این سایت٬ مقاومت در برابر این شرط باعث شد نامه معرفی وی به مجلس٬ پس از مذاکرات بیشتر و قبول آن از سوی احمدی‌نژاد٬ با یک روز تاخیر ارسال شود. به نوشته ندای انقلاب، رستم قاسمی گفته بوده دست‌کم دو معاون وزارت نفت را از کار برکنار می‌کند و برنامه ویژه‌ای برای مدیریت مناطق نفت‌خیز دارد. سایت عصر ایران نیز اعلام کرد رئیس قرارگاه سازندگی سپاه برای قبول وزارت نفت شرط و شروطی داشته است. اما هم نهاد ریاست جمهوری و هم رستم قاسمی اعلام کردند که او برای پذیرش این مسئولیت هیچ شرطی را پیش نکشیده است.

با این حواشی و با این دوره و زمانه حساس، رئیس قرارگاه سازندگی سپاه که پروژه های عمرانی و تاسیساتی بزرگی را در قرارگاه مربوطه برعهده داشته و از تجربه سرپرستی طرح های بزرگ ملی برخوردار است، نخستین دستور را در وزارت نفت صادر کرده و قرار است نخستین نشست تخصصی مدیران و معاونان وزارت نفت را برای بررسی آخرین وضعیت طرح های صنعت نفت به ویژه طرح توسعه میادین مشترک نفت و گاز برگزار کند.

سردار قاسمی در نخستین دیدار با مدیران صنعت نفت، نشستی تخصصی را با معاونان وزارت نفت و مدیران عامل شرکت‌های تولیدی و عملیاتی صنعت نفت با محوریت راهکارهای تسریع در طرح توسعه میادین مشترک نفت و گاز برگزار می کند. او اولویت های خود را در وزارتخانه، این چنین اعلام کرده است: حفظ و نگهداشت تولید نفت و گاز و جلوگیری از کاهش تولید آنها، توسعه هرچه سریع‌تر میادین مشترک و به‌ویژه پارس‌جنوبی، تولید صیانتی از میادین، جمع آوری گازهای همراه، افزایش سرمایه گذاری در صنعت نفت، توجه به توسعه بخش بالادستی در صنعت نفت، تدوین و اجرای برنامه‌های جامع و مناسب برای اکتشاف، توسعه، بهره‌برداری، تولید، انتقال، پالایش، پخش و فروش حامل‌های انرژی در داخل و خارج کشور. (و اینها همه وظایف هر وزیر نفتی به شمار می رود)

حالا رستم قاسمی فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا که اجرای پروژه‌های بزرگ در بخش‌های نفت، گاز، پتروشیمی، راه و راه‌آهن، بندرسازی و فولاد را توسط این قرارگاه مدیریت کرده است، باید مدیریت صنعت نفت، مدیریت اکتشاف، مدیریت صادرات، مدیریت دریافت بدهی ها، مدیریت رایزنی ها و گفتگوهای بین المللی، مدیریت اوپک، مدیریت حواشی و مدیریت جریان های انحرافی و غیرانحرافی را در صنعت نفت تجربه کند و این برهه حساس، پرچالش و بااهمیت را در تاریخ نفت ایران پشت سر بگذارد.

 

نظر شما :