شتری که دم خانه اسرائیل هم خوابید

۱۱ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۳۶ کد : ۱۵۰۳۶ اخبار اصلی
دکتر حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی معتقد است بعید است اسرائیل بتواند جنگ دیگری را علیه حزب الله سازمان دهی کند، اما اگر رژیم صهیونیستی باز هم دست به اقدام نظامی جدیدی علیه حزب الله بزند، قطعا حزب الله آمادگی دفاع از لبنان را دارد و می تواند شکست جدیدی را بر رژیم صهیونیستی تحمیل کند.
شتری که دم خانه اسرائیل هم خوابید
دیپلماسی ایرانی: رژیم صهیونیستی اخیرا ادعاهایی درباره منابع گازی لبنان مطرح کرده که این مسئله با واکنش شدید حزب الله لبنان رو به رو شده است. برخی دلیل توجه اسرائیل به منابع گازی لبنان را کاهش صدور گاز از مصر و هم چنین مشکلات اقتصادی داخلی رژیم صهیونیستی می‌دانند. دکتر حسن‌هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی معتقد است بعید است اسرائیل بتواند جنگ دیگری را علیه حزب الله سازمان دهی کند، اما اگر رژیم صهیونیستی باز هم دست به اقدام نظامی‌جدیدی علیه حزب الله بزند، قطعا حزب الله آمادگی دفاع از لبنان را دارد و می‌تواند شکست جدیدی را بر رژیم صهیونیستی تحمیل کند.

 

با توجه به صحبت‌هایی که میان مقامات حزب الله و اسرائیل در مورد منابع گازی لبنان مطرح شده است، رویارویی نظامی ‌میان لبنان و اسرائیل را تا چه حد محتمل می‌دانید؟

 

در واقع بعد از این که رژیم صهیونیستی در سال 2005 از وجود سفره‌های زیرزمینی گاز در دریای مدیترانه و در آب‌های اقلیمی‌لبنان با خبر شد، در صدد غرات ثروت مردم لبنان بر آمد و اقدام به استخراج گاز و نفت و هم چنین حفاری در آب‌های اقلیمی‌لبنان کرده است.

با توجه به سکوت دولت‌های گذشته لبنان در برابر این اقدام حزب الله تهدید کرد که اگر رژیم صهیونیستی فعالیت خود را برای استخراج نفت و گاز و تجاوز ره حوزه دریایی لبنان متوقف نکند، با ایستادگی و مقاومت حزب الله روبه رو خواهد شد.

به همین دلیل رژیم صهیونیستی هم از خود واکنش نشان داده است. به نظر می‌رسد که در حال حاضر حزب الله برای دفاع از منافع لبنان آمادگی کامل دارد اما به نظر نمی‌رسد که رژیم صهیونیستی با توجه به شرایط منطقه و وضعیت داخلی فلسطین اشغالی و تظاهرات گسترده مردمی ‌در فلسطین اشغالی، ‌بتواند جنگ دیگری را علیه حزب الله سازمان دهی کند. اما اگر رژیم صهیونیستی باز هم دست به اقدام نظامی‌جدیدی علیه حزب الله بزند، قطعا حزب الله آمادگی دفاع از لبنان را دارد و می‌تواند شکست جدیدی را بر رژیم صهیونیستی تحمیل کند.

 

شما به شرایط داخلی اسرائیل اشاره کردید. به نظر شما اساسا این بحران داخلی تا چه حد در جلب توجه اسرائیل به منابع گازی لبنان تاثیرگذار بوده است؟

 

در واقع الان شرایط رژیم صهونسیتی چه در سطح داخلی و چه در سطح منطقه ای و بین المللی، شرایط کاملا دشواری است. راهپیمایی بیش از صد و پنجاه هزار نفر از یهودیان در تل آویو علیه کابینه بنیامین نتانیاهو و هم چنین تظاهرات گسترده اعراب فلسطینی ساکن در اراضی 1948 علیه اسرائیل نشان می‌دهد که کابینه بنیامین نتانیاهو دچار تزلزل شده و ممکن است در آینده بنیامین نتانیاهو ناچار شود دست به تعدیلاتی در کابینه خود بزند. این شرایط شکنندگی اسرائیل را در داخل افزایش داده و کابینه بنیامین نتانیاهو نخواهد توانست در چند جبهه بجنگد.

 

کاهش صدور گاز از مصر به اسرائیل را چه قدر در این موضوع موثر می‌دانید؟

 

شرایط اقتصادی اسرائیل و افزایش نرخ بیکاری و افزایش رشد نرخ مسکن در فلسطین اشغالی و نا امنی‌ها و انزوای سیاسی اسرائیل موجب شده که کابینه بنیامین نتانیاهو کارایی خود را از دست بدهد. به گونه ای که در حال حاضر سالانه حدود صد و هفتاد هزار یهودی از اراضی اشغالی به خارج از فلسطین اشغالی مهاجرت می‌کنند. یعنی فلسطین اشغالی در طول شصت و پنج سال گذشته در این مقطع با مهاجرت معکوس گسترده ای مواجه شده است و این امر نشان می‌ دهد که دولت نتانیاهو نتوانسته است زمینه مناسبی برای حضور یهودیان در فلسطین اشغالی ایجاد کند.

 

به نظر شما بحران داخلی در اسرائیل می‌تواند دولت را به چالش جدی بکشاند؟

 

در واقع این تظاهرات در طول شصت و پنج سال گذشته کاملا بی سابقه بوده است. در حال حاضر گسست میان یهودیان و دولت رژیم صهیونیستی بسیار افزایش یافته است. به علاوه در حال حاضر میان دو گروه یهودیان یعنی سفاردیم و اشکنازی اختلاف شدیدی بروز کرده است. زیرا سفاردیم‌ها احساس می‌کنند رژیم صهیونیستی با آنان تعامل منصفانه ای نداشته و بیشتر پست‌های کلیدی در اختیار اشکنازی‌ها قرار دارد. هم چنین وجود فالاشه‌های یهودی در اسرائیل که از حبشه به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کرده اند و اخیرا احساس می‌کنند که مورد اذیت و آزار یهودیان سفید پوست قرار دارند،‌ نیز موجب شده است که کابینه بنیامین نتانیاهو نتواند به مطالبات یهودیان جواب دهد.


نظر شما :