جنگ دیپلماتیک اسرائیل با حزب الله

۱۲ مرداد ۱۳۹۰ | ۰۰:۵۵ کد : ۱۵۰۷۸ اخبار اصلی
اسرائیل تلاش می‌کند از وضعیت پیش‌آمده در لبنان و فشاری که برخی جریان‌های مغرض علیه حزب الله به راه انداخته‌اند، سوء استفاده کرده و کشورهای مشارکت‌کننده در نیروهای چند ملیتی را مجاب کند که مواضع جدیدی که به مصالح اسرائیل خدمت کند اتخاذ کنند.
جنگ دیپلماتیک اسرائیل با حزب الله

دیپلماسی ایرانی: چند روز پیش در مسیر جنوب به سمت مرزهای لبنان و اسرائیل یعنی جایی که نیروهای یونیفیل مستقر شده‌اند، بمبی منفجر شد که طی آن یک خودروی حمل سربازان فرانسوی آسیب دید. ظاهرا این مسئله جنجال تازه‌ای را در رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های غربی و اسرائیلی علیه حزب الله به وجود آورده که برخی کارشناسان آن را خباثتی تازه از سوی اسرائیلی‌ها و غربی‌های متحد با آنها علیه حزب الله تعبیر کرده‌اند.

روزنامه النهار، چاپ لبنان در یادداشتی با عنوان "حمله دیپلماتیکی اسرائیلی علیه حزب الله" به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: مسئولان نظامی اسرائیلی حادثه‌ای که خودروی سربازان فرانسوی مشارکت‌کننده در نیروهای سازمان ملل در لبنان موسوم به یونیفیل را هدف قرار داد، دستاویز قرار داده و مدعی شده‌اند که این حادثه پیام هشدارآمیزی از سوی حزب الله به نیروهای یونیفیل بود مبنی بر این که از قدرت لازم برای تغییر معادله فعلی برخوردار است. اسرائیلی‌ها تلاش کردند که این گونه وانمود کنند که این حادثه بدون اطلاع قبلی ارتش لبنان رخ داده است. جالب است که خود اسرائیلی‌ها اعتراف می‌کنند که در ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند کشورهای اروپایی مشارکت‌کنند در یونیفیل را قانع کنند که قواعد درگیری‌های اخیر آن منطقه را تغییر دهند و تا ماه آینده دامنه عملیاتی خود را گسترش دهند.

در ادامه این یادداشت نویسنده نتیجه می‌گیرد: این مواضع نشان می‌دهد که اسرائیل تلاش می‌کند از وضعیت پیش‌آمده در لبنان و فشاری که برخی جریان‌های مغرض علیه حزب الله به راه انداخته‌اند، سوء استفاده کرده و کشورهای مشارکت‌کننده در نیروهای چند ملیتی را مجاب کند که مواضع جدیدی که به مصالح اسرائیل خدمت کند اتخاذ کنند، مواضعی از قبیل تغییر تاکتیک و تغییر فعالیت نیروهای عملگرا در این منطقه علیه حزب الله.

نویسنده یادداشت سپس می‌نویسد: بسیار روشن است که اسرائیل هیچ وقت راضی نمی‌شود که نیروهای موقت سازمان ملل در لبنان به طور موقت در این کشور بمانند. به ویژه این که بسیاری از آنها و متحدانشان نسبت به فعالیت‌های آنها انتقاد کرده و گفته‌اند که یونیفیل از اعمال محدودیت برای فعالیت‌های نیروهای حزب الله در جنوب لبنان ناتوان و عاجز است. مدت‌ها است که اسرائیل از یونیفیل می‌خواهد که دامنه فعالیت خود را در جنوب بیش از پیش گسترش دهد. کما این که اسرائیل نیروهای چند ملیتی و ارتش لبنان را مورد انتقاد قرار داده است که نسبت به حضور نظامی حزب الله در جنوب تساهل به خرج می‌دهد. مسئله‌ای که باعث شده دوباره به فکر سپر دفاع موشکی بیفتد و اعتراف کند که طی پنج سال گذشته از ضعف نظامی و امنیتی در برابر حزب الله و متحدانش برخوردار بوده است.

در ادامه یادداشت روزنامه النهار همچنین آمده است: بی‌شک این حادثه در این موعد زمانی این فرصت را به اسرائیل می‌دهد که تبلیغات گسترده‌ای را برای آماده‌سازی جبهه داخلی خود برای بروز هر گونه جنگ جدید با لبنان و در مناطق مرزی این منطقه انجام دهد. همچنین نگرانی‌های بسیاری وجود دارد مبنی بر این که اوضاع در جنوب به شدت متشنج شود و فشارهای بین‌المللی به دولت جدید لبنان و حزب الله هم‌زمان افزایش یابد.

در پایان این یادداشت آمده است: سوء استفاده اسرائیل از حادثه‌ای که در جنوب رخ داده یکی از وجوه جنگ دیپلماتیک اسرائیل با حزب الله محسوب می‌شود و آن هم هدفی جز تحریک واسطه‌های بین‌المللی علیه حزب الله را دنبال نمی‌کند. به ویژه این که اسرائیل همچنان از احتمال انجام عملیاتی تلافی‌جویانه در خارج از خاک اسرائیل توسط حزب الله در انتقام ترور عماد مغنیه می‌ترسد و این ترس را نیز به هیچ عنوان پنهان نمی‌کند. از این رو حادثه چند روز پیش در جنوب لبنان اگر خود حرکتی در راستای تامین منافع اسرائیل و از قبل طراحی شده نباشد حداقل این دستاورد را برای اسرائیل داشته که بخواهد بیش از پیش به حزب الله فشار بیاورد ولی آیا به راستی این حرکت‌های ایذایی می‌تواند واقعا حزب الله را تحت فشار قرار دهد؟  

نظر شما :