عربستان و فرصت مذاکره با ایران

۱۳ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۳ کد : ۱۵۱۰۲ اخبار اصلی
اظهارات اخیر علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان درباره آمادگی تهران برای بهبود روابط با ریاض و دیگر کشورهای عضو شوراهای همکاری خلیج فارس همچنان مورد تجزیه و تحلیل رسانه‌های عربی قرار دارد.
عربستان و فرصت مذاکره با ایران
دیپلماسی ایرانی: اظهارات اخیر علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان درباره آمادگی تهران برای بهبود روابط با ریاض و دیگر کشورهای عضو شوراهای همکاری خلیج فارس همچنان مورد تجزیه و تحلیل رسانه‌های عربی قرار دارد. اگر چه نزدیک به دو هفته است که از اظهارات وزارت امور خارجه کشورمان می‌گذرد ولی گذشت زمان باعث نشده تا حداقل، روزنامه‌نگاران و رسانه‌های عربی اشتیاق خود را از برقراری رابطه با ایران مخفی ندارند. این گونه به نظر می‌رسد که نخبگان عربی کاهش تنش در مسائل خاورمیانه را از یک ناحیه در گرو بهبود روابط قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای یعنی ایران و عربستان و ترکیه می‌دانند.

روزنامه النهار، چاپ لبنان در یادداشتی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: اظهارات علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران درباره آمادگی تهران برای کاهش تنش‌ها در رابطه با عربستان سعودی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اتفاقی ایجابی و حائز اهمیت است. این نشان می‌‌دهد که غبارهای تنش در روابط ایران با کشورهای شورای همکاری در حال رفع شدن است و تناقض‌هایی که بر روابط ایران و منطقه سایه انداخته در حال پایان گرفتن است و می‌توانیم منتظر بهبود فضای جاری در منطقه باشیم.

در ادامه این یادداشت به اظهارات مقام‌های ارشد ایرانی اشاره شده و آمده است: ایرانی‌ها میان تحولات بحرین و سوریه تفاوت بزرگی قائلند. می‌گویند در بحرین اعتراض‌ها کاملا قانونی و مشروع است و مردم حقوق از دست رفته خود را مطالبه می‌کنند در حالی که در سوریه اعتراض‌ها کاملا غیر قانونی و منشعب از یک ایده فتنه‌آمیز است و مطالباتی غیر از مطالبات حقوقی و اجتماعی را دنبال می‌کند. ایرانی‌ها حتی مذاکرات جریان‌های داخلی سیاسی بحرینی را غیر واقعی می‌دانند و می‌گویند که این مذاکرات دروغی بیش نیست و حکام بحرین تنها به فکر از سر باز کردن اعتراض‌ها بدون توجه به خواست مخالفان که اکثریت جمعیت بحرین را تشکیل می‌دهند، هستند. ایران معتقد است که هم در بحرین و هم در سوریه البته با اهدافی متفاوت دست‌های خارجی وجود دارد. در سوریه عوامل خارجی خواهان سرنگونی نظامند، در بحرین عوامل خارجی خواهان حفظ هیئت حاکمه‌اند.

نویسنده این یادداشت در ادامه می‌نویسد: ایرانی‌ها از این که غربی‌ها به کشورهای عربی تسلیحات می‌دهند، ناخرسندند. به اعتقاد آنها مثلا 200 تانکی که قرار است به زودی از آلمان روانه ریاض شود، صرفا برای تحت فشار قرار دادن ایران است. به همین دلیل است که ایران بر توسعه نظامی و تدافعی خود تاکید دارد. ایران معتقد است که حرکت‌های ایذایی عربستان و دیگر کشورهای عربی متحد آن در بحرین و سوریه در حقیقت برای تحت فشار قرار دادن ایران است نه چیزی بیشتر.

در انتهای این یادداشت آمده است: روابط ایران و عربستان فعلا مخدوش است. دو طرف در بسیاری موارد نسبت به یکدیگر بی‌اعتمادند. عربستان گمان می‌کند ایران می‌خواهد نفوذ خود را تا قلب عربستان گسترش دهد و می‌خواهد از بحرین به عربستان برسد. ایران نیز می‌گوید که عربستان فعالیت‌های گسترده‌ای را در تمامی جبهه‌ها علیه آن آغاز کرده و می‌خواهد متحدانش را از آن جدا و محوریتی علیه ایران از طریق کشورهای استبدادی عربی ایجاد کند. اظهارات علی اکبر صالحی در فضای فعلی منطقه راه چاره تازه‌ای برای بهبود روابط ایران و عربستان و به دنبال آن ایران با دیگر کشورهای عربی است. بی‌شک بهبود روابط ایران و عربستان می‌تواند بسیاری از مشکلات منطقه حتی سوریه را حل و فصل کرده یا حداقل از شدت و حدت بحران جاری در منطقه بکاهد، آیا عربستانی‌ها از فرصت مذاکره با ایران استفاده لازم را خواهند برد؟

 

نظر شما :