مجله هفته/ در حاشیه خبرهای ایرانی

۱۴ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۷ کد : ۱۵۱۰۵ اخبار اصلی
در این ستون می خوانیم: مهاجرت نخبگان از کشور بشدت کاهش یافته است، برنامه‌ای برای قطع صادرات نفت به هند نداریم، ایران به خاک عراق حمله نکرده است و...
مجله هفته/ در حاشیه خبرهای ایرانی
با خوشبینی به دورنمای روابط ایران و روسیه می‌نگرم

 

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه نمی‌توان برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرد، گفت: نیروگاه بوشهر در آینده نزدیک در حالت آزمایشی آغاز به کار خواهد کرد و برق را تولید و به مدار ملی برق ایران وارد می‌کند.

علی اکبر صالحی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، تلاش‌های روسیه در زمینه ساخت و راه‌اندازی نیروگاه هسته‌یی بوشهر را مثبت ارزیابی و خاطرنشان کرد: روسیه همسایه مهم ایران است و دو کشور به یکدیگر نیاز دارند.

او در مورد نگرانی روسیه از بازگشت ایران به اردوگاه غرب نیز گفت: این وضعیت هیچ گاه رخ نخواهد داد و من با خوشبینی به دورنمای روابط ایران و روسیه می‌نگرم.

 

حاشیه های نشست هیات دولت

 

نشست مشترک هیئت دولت و مسئولان اجرایی کشور با حضور استانداران ، معاونین و دو نفر از مسئولین اجرایی هر استان در محل مجلس سابق برگزار گردید. سایت خبری آتی نیوز به نکات جالبی از این نشست مشترک دست پیدا کرده که در زیر می خوانید:

بعد از استانداران ثمره هاشمی سخنانی بیان کرد و گفت:" این طرح هدفمندی یارانه ها صرفا ایده آقای احمدی نژاد بوده است و نتیجه پیگیری های ایشان بوده است."

*پس از سخنان ثمره هاشمی ، احمدی نژاد سخنرانی دو ساعته ای را برای حاضرین انجام داد. وی طی سخنانی در مورد طرح هدفمندی یارانه ها گفت: سه دلیل برای موفقیت این طرح وجود دارد اینکه دولت خوب کار کرده ، اعتماد مردم و در نهایت مدیریت امام زمان(عج) از عوامل موفقیت این طرح بوده است.

*بعد از احمدی نژاد استاندار گیلان سخنرانی کرد و در جمله ای گفت: قبلا دنیا ایران را به کوروش کبیر می شناختند ولی الان به "محمود کبیر"می شناسند.

*احمدی نژاد وقتی در مقام ریاست جلسه قرار گرفت از بقایی خواست که کنارش بنشیند و به طعنه گفت: البته هرکس کنار ما بنشیند دستگیرش می کنند.

 

برنامه‌ای برای قطع صادرات نفت به هند نداریم                                              

 

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه ایران حتی یک قطره نفت بدون مشتری ندارد، گفت: یک پالایشگاه نفت در دست ساخت در شمال هند هم به جمع متقاضیان خرید نفت از ایران پیوسته است.

سید محسن قمصری درباره آخرین وضعیت صادرات نفت ایران به پالایشگاه های هند گفت: اگر چه برخی مشکلات در انتقال پول نفت صادراتی ایران به هند در ماه های اخیر ایجاد شده اما بانکهای مرکزی دو کشور همچنان به رایزنی ها برای حل این مشکل ادامه می دهند و تاکنون ایران هیچ برنامه ای برای قطع صادرات نفت به هند اتخاذ نکرده است.

وی با اعلام اینکه نفت ایران بیش از سه دهه است که در پالایشگاه های هند در حال تصفیه است، تصریح کرد: فرآیندهای این مجتمع های پالایشی با مختصات نفت ایران تنظیم شده است.

 

رشد 101 درصدی سفر ایرانیان به آنتالیا ترکیه

 

به گزارش تابناک، خبرگزاری «آناتولیا» اعلام کرده است که میزان سفر ایرانیان به شهر توریستی آنتالیا ترکیه امسال نسبت به سال گذشته رشدی 101 درصدی را تجربه کرده است.

نشریه «تودی زمان» نیز خبری را منتشر کرده که بر اساس آن، ایرانیان، ترکیه را به عنوان اولین مقصد سفر های توریستی خود در خارج از کشور انتخاب می کنند به گونه ای که میزان مسافرت ایرانیان به آنتالیا در بازه زمانی یک ماهه، از اول ژوئن سال جاری تا پایان همین ماه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 132 درصد رشد داشته و فقط در ماه ژوئن امسال، 14242 نفر از ایران به شهر آنتالیا در ترکیه سفر کرده اند. آمار سفر ایرانیان به این شهر در 6 ماه نخست سال نیز حدود 62500 نفر بوده است.

بر اساس این گزارش، در سال های گذشته دوبی به عنوان اولین مکان گردشگری برای سفر خارج کشور ایرانیان معروف بود در حالی که اخیرا آنتالیا جای دوبی را گرفته و ایرانیان عمدتا به این شهر سفر می کنند.

 

خاتمی نمی‌تواند خود را از فتنه مبرا کند

 

علیرضا زاکانی نماینده مجلس به خبرگزاری فارس گفت: خاتمی خودش راه را برای خود بست چرا‌که روزی که کشور نیاز به قانون‌مداری و ثبات داشت، آنها بی‌قانونی کردند و با شعار قانون و راستگویی در انتخابات 88، فتنه را بنیان گذاشتند، از این‌رو او نمی‌تواند خود را از فتنه مبرا کند.

زاکانی تصریح کرد: موضع نظام برای کسی که فتنه را بنیان گذاشته در صورتی که اعلام برائت کرده، از مردم عذرخواهی کند و افراد فتنه‌گر را نفی کند، مشخص است.

وی گفت: خاتمی در حال حاضر از موضع طلبکاری وارد شده، در حالی که آنها نظام را متهم به تقلب در انتخابات کرده و آبروی کشور را بردند اما الان نیز حاضر به عذرخواهی نمی‌شوند لذا آنها باید توجه کنند که بدهکار ملت هستند و باید اشتباهات خود را جبران کنند.

 

ایران به خاک عراق حمله نکرده است

 

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است: «آنچه ایران انجام می‌دهد تعرض به خاک عراق نیست، بلکه تعرض به پژاک است.»

بروجردی افزوده که برخورد با پژاک «حق طبیعی» جمهوری اسلامی است.

 

فعالیت سیاسی مدیران نفتی، ممنوع

 

وزیر پیشنهادی نفت با اعلام اینکه هیچ کدام از مدیران صنعت نفت نباید وارد فعالیت‌های سیاسی و گروهی شوند، تصریح کرد: در صنعت نفت اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و رهبری معظم انقلاب خط قرمز تمامی فعالیت ها و کارها است.

رستم قاسمی با تقدیر از عملکرد وزیران اسبق وزارت نفت در طول فعالیت خود، گفت: در شرایط فعلی مسایل داخلی صنعت نفت و تاثیر نفت بر اقتصاد ملی را دو رویکرد اصلی برای اداره این پیشران اقتصادی کشور در نظر می‌گیرم..

رستم قاسمی از تسریع در طرح توسعه میادین مشترک نفت و گاز به ویژه پارس جنوبی و میادین مشترک نفتی با عراق به عنوان یکی از برنامه‌های اولیت دار خود در صنعت نفت یاد کرد و افزود: ‌در کنار آن حفظ و صیانت از ذخایر هیدروکربوری، جمع‌آوری گازهای همراه نفت و جلوگیری از توقف تولید نفت از دیگر برنامه‌های اولویت دار در صنعت نفت است.

 

شخصیت های مذهبی خواهان آزادی دو امریکایی شدند

 

خانواده های دو امریکایی زندانی در ایران، در دومین سالگرد بازداشت آنها با تجمع در برابر دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد در شهر نیویورک، خواهان آزادی آنها شدند.

در این تجمع که در آستانه برگزاری دادگاه بازداشت شدگان برگزار شد، خانواده‌های این افراد خواستار آزادی «جاشوا فتال» و «شین باوئر» شدند. به گزارش AFP نیوز، نمایندگان سازمان های مدافع حقوق بشر و بعضی از گروه‌های اسلامی در امریکا نیز در این تجمع حضور داشتند.

«جاشوا فتال»، «شین باوئر» و «سارا شورد» در سی و یکم ژوئیه ۲۰۰۹ در منطقه مرزی ایران و عراق بازداشت شدند.

 

تعداد نخبگان بسیار زیاد است

 

وزیر دفاع در پاسخ به اینکه تدابیر برای حفاظت بیشتر از نخبگان علمی به کجا رسیده است گفت: مسئولان حفاظتی به این موضوع توجه کرده و پرداخته‌اند اما حجم زیاد دانشمندان و نخبگان کشورمان به گونه‌ای است که برای تک تک آنها نمی‌توان حفاظت فیزیکی خاص در نظر گرفت.

 

ارسال کتاب های یک مرجع تقلید به اوباما

 

به گزارش شیعه آنلاین یکی از وکلای آیت الله سید "صادق شیرازی" از مراجع تقلید قم، در ایالات متحده آمریکا با ارسال تعدادی از کتاب های این مرجع برای "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، او را به شیعه شدن و گرویدن به مذهب اهل بیت (علیهم السلام) دعوت کرد.

وکیل آیت الله شیرازی چندی پیش تعدادی از کتاب های این مرجع تقلید را به همراه نامه ای برای اوباما ارسال کرد. این وکیل در نامه خود به رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا او را به شیعه شدن دعوت کرده بود.

کتاب های ارسال شده در موضوعات مختلف اسلامی از جمله عقاید اسلامی، تاریخ، سیره اهل بیت (علیهم السلام) و غیره بوده است.

 

لانه ضد‌انقلاب را در هر جایی منهدم می‌کنیم

 

فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه سپاه ایجاد نا‌امنی از سوی ضد انقلاب و تروریست‌ها را در مناطق مرزی ایران تحمل نمی‌کند، گفت: لانه ضد انقلاب را در هر جایی منهدم می‌کنیم.

 

اتهام تازه کویت علیه ایران

 

کویت تایمز به نقل از یک مقام آگاه وزارت نفت کویت مدعی شد متخصصان زمین شناسی ایران در آبهای سر زمینی کویت اقدام به فعالیت های زمین شناسی با هدف شناسایی ذخایر نفت و گاز کرده اند.

به گزارش فارس، کویت تایمز به نقل از این مقام کویتی که نامش را فاش نکرد نوشت ایران در محدوده میدان های الدوره و لوءلوء فعالیت های زمین شناسی و اسکن انجام داده است.

وی در ادامه ادعای خود افزود: مقام های دولت کویت از ورود کارشناسان و متخصصان ایرانی به آبهای این کشور آگاهی و اطلاع کامل دارند. این مساله هر ماه یک بار انجام می شود. اسکن‌های زمین شناسی با هدف شناسایی ذخایر نفتی انجام می شود .

 

مهاجرت نخبگان از کشور بشدت کاهش یافته است

 

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان کشور گفت: حمایت های بنیاد ملی نخبگان از استعدادهای برتر موجب کاهش شدید مهاجرت نخبگان از کشور شده است.

نسرین سلطانخواه در حاشیه اولین گردهمایی دانش آموختگان و اعضای باشگاه دانش پژوهان جوان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حاصل بررسی های بنیاد ملی نخبگان در زمینه جامعه آماری دارندگان مدال طلای کشور حاکی از آن است که از سال 86 به بعد خروج المپیادی های برای ادامه تحصیل به خارج از کشور به شدت کاهش یافته است.

 

ایران موشک بالستیک صادر می کند

 

رئیس سازمان صنایع هوافضا اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به توانمندی صدور فناوری موشکی به خارج از کشور دست پیدا کرده است.

سرتیپ پاسدار فرحی، رئیس سازمان صنایع هوافضا در جمع کارکنان و مدیران ارشد این سازمان گفت: مانور پرتاب همزمان بیش از 14 موشک با دقت بسیار بالا، پیشرفت برنامه 5 ساله پنجم سازمان هوافضا که باید تا سال 1393 تکمیل شود، رسیدن به رضایتمداری مشتری و کسب رتبه اول صادرات در سطح وزارت دفاع با وجود تمامی تحریم ها و فشارهای بین المللی، نشان از دستیابی این سازمان به یافته های اصیل خودباوری و خودکفایی و بی نیاز شدن از کمک خارجی است.

 

نظر شما :