مجله هفته/ نگاه خریدارانه به مطبوعات

۱۴ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۷ کد : ۱۵۱۰۶ اخبار اصلی
در صفحه "نگاه خریدارانه به مطبوعات" که جمعه ها پیش رویتان قرار می گیرد، مقالات و یادداشت های مهم روزنامه های کشورمان را که در طول هفته منتشر شده است از نظر می گذرانیم.
مجله هفته/ نگاه خریدارانه به مطبوعات

جایگاه حقوقی هیئت عالی حل اختلاف

روزنامه کیهان در یادداشت روز شنبه هشتم مرداد به بررسی جایگاه حقوقی و سیاسی «هیئت عالی حل اختلاف» که از سوی رهبر انقلاب تعیین شد، پرداخته و می نویسد: وظایف و صلاحیت های این هیات ارتباطی به صلاحیت ها و وظایف مجمع تشخیص مصلحت ندارد. مجمع براساس قانون اساسی به حل اختلافات مجلس و شورای نگهبان- البته تنها در زمینه قانون به تصویب رسیده- می پردازد و هم زمان دو کار نیابتی هم انجام می دهد که یکی «تعیین سیاست های کلی نظام» و دیگری «حل معضلات نظام که از طریق عادی قابل حل نیست» می باشند که البته این هر دو نیازمند محول کردن آنها به مجمع از سوی رهبری می باشد و جنبه استقلالی ندارد. بنابراین کاملا واضح است که قانون مستقیم یا غیر مستقیم مسئولیت هماهنگی میان قوا و یا حل اختلافات آنها را به مجمع نسپرده و شأنی از شئونات مجمع به حساب نیاورده است. البته رهبری می توانسته براساس اختیارات «ولایت مطلقه فقیه» و یا حتی براساس بند 8 اصل 110، این موضوع را به مجمع واگذار نمایند ولی بنا به اقتضائاتی این اتفاق نیفتاده است که یکی از آنها این است که ترکیب مجمع به دلیل گستره وظایفی که برعهده دارد گسترده است و سپردن مباحث کلان قوا و حل اختلافات آنها مجمع کوچکتر، یک دست تر و عملیاتی تری را طلب می کرده است. پس تشکیل این هیات به هیچ وجه تضعیف موقعیت قانونی و شأن حقوقی مجمع نیست چرا که این هیات برای کمک به حل سریع تر مسئله ای تشکیل شده که آن مسئله بخشی از صلاحیت ها و یا حتی روش جاری مجمع نبوده است.

نویسنده می افزاید: با تشکیل این هیات اینک «اختلافات» که تاکنون بعضا ذیل عناوینی نظیر «قانون شکنی»، «قدرت طلبی» و «نظام ستیزی» تعبیر و تفسیر می شد، به رسمیت شناخته شده و سازوکاری برای حل آنها به نفع نظام، کشور، مردم و سه قوه تعبیه گردیده است.

افزایش واردات کشاورزی یک تهدید جدی

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله هشتم مرداد خود با عنوان "افزایش واردات کشاورزی یک تهدید جدی" می نویسد:‏ نگاهی به آمار و ارقام ارائه شده در جلسه علنی روز چهارشنبه گذشته مجلس شورای اسلامی که توسط رؤسا و بعضی از اعضای کمیسیون‌های کشاورزی و اقتصادی و رئیس پژوهشگاه مجلس بیان شد، این نگرانی را پدید می‌آورد که کشورمان در زمینه واردات محصولات کشاورزی در مسیر خطرناکی قرار گرفته و ادامه این روند می‌تواند تهدیدی جدی برای کشور محسوب شود. تعبیر رئیس کمیسیون کشاورزی در این زمینه با توجه به صفر شدن تعرفه واردات محصولات کشاورزی اینست که: "تولید کننده داخلی با این روش، نابود شده است ".

این روزنامه به محورهای مهم گزارش‌های ارائه شده توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در انتقاد از واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی پرداخته و نوشته است: نکته مهم در این زمینه اینست که این مبالغ هنگفت برای وارد کردن اقلامی پرداخت شده که از اقلام ضروری کشاورزی نیستند و حتی بعضی از آنها به مقدار زیاد و با تنوع کامل در داخل کشور وجود دارند. این واقعیت در مورد چای نیز صادق است، کالائی که در داخل کشور به دلیل بی‌توجهی به تولید کنندگان آن، درحال از رونق افتادن است و حتی مقادیر زیادی چای در انبارها از بین می‌رود و در عین حال طبق گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، واردات این محصول در بهار امسال 24 درصد رشد داشته و به 116 میلیون دلار رسیده و این روند همچنان ادامه دارد.


صالحی از روس‌ها تشکر کرد

‌آمنه موسوی روز شنبه هشتم مرداد در روزنامه اعتماد به نقل از وزیر خارجه کشورمان نوشت: «مراحل راه‌اندازی نیروگاه را به صورت عالی پشت سر می‌گذاریم و نیروگاه در آینده‌یی نزدیک به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. کار در نیروگاه تمام شده است و هیچ مساله‌یی در این باره وجود ندارد. در همین ارتباط می‌خواهم تشکر دولت و ملت ایران را بابت نیروگاه بوشهر از دولت و ملت روسیه ارایه کنم و تقدیر خود را از تلاش‌های روسیه برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر ارایه می‌کنم.»

نویسنده سپس افزود: علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان گویا با بیان این سخنان از یاد برده است که روس‌ها چقدر ایران را با بهانه ساخت نیروگاه بوشهر بازی داده‌اند. به گمان ما رییس دستگاه دیپلماسی کشور به یاد ندارد که سی‌ام مردادماه سال گذشته و زمانی که سکانداری سازمان انرژی اتمی کشور را عهده‌دار بود نیز یک بار دیگر وعده راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر در آینده نزدیک را بیان کرده بود. صالحی آن زمان گفته بود که نیروگاه اتمی بوشهر در ماه‌های آتی افتتاح می‌شود اما به نظر می‌رسد چند ماهی که وزیر امور خارجه وعده آن را داده بود عمری به درازای یک سال داشته است.

ریشه منازعه اوباما و مخالفانش

محمود صدری روز یکشنبه نهم مرداد در روزنامه دنیای اقتصاد سرمقاله ای نوشت با عنوان "ریشه منازعه اوباما و مخالفانش" او در این مطلب به کشمکش باراک اوباما و مخالفانش بر سر دیون دولتی و کسری بودجه پرداخته و نوشته است: واقعیت نهفته پشت این منازعه قدری جدی‌تر است. تعهد جمهوری‌خواهان به اقتصاد آزاد از تعهد دموکرات‌ها بیشتر است و در عوض دموکرات‌ها بیش از جمهوری‌خواهان طرفدار طرح‌ها و برنامه‌های حمایتی هستند. مهم‌ترین نمود برنامه حمایتی دموکرات‌ها، سه سال پیش و در آغاز دوره ریاست جمهوری اوباما رخ نمایاند. در سال 2009 که بحران مالی آمریکا در ماه‌های پایانی بود، اوباما با ارائه بسته‌های حمایتی، به کمک بنگاه‌های ورشکسته شتافت و با این کار، خشم جمهوری‌خواهان را برانگیخت. استدلال اوباما برای اجرای سیاست‌های حمایتی این بود که برخی بنگاه‌های بزرگ که به سوی ورشکستگی می‌روند نماد و نشانه هویت ایالات متحده هستند. مثلا شرکت لمن برادرز با قریب 600 میلیارد دلار دارایی اگر در سراشیب بیفتد، تولید ناخالص داخلی آمریکا را پایین می‌آورد. اما جمهوری‌خواهان با رد استدلال اوباما می‌گفتند کمک به بنگاه‌های ورشکسته از جیب مالیات‌دهندگان و سپرده‌گذاران بانک‌ها، در واقع مجازات کردن بنگاه‌های کارآمد و پاداش دادن به بنگاه‌های ناکارآمد و دستکاری در فرآیند طبیعی رقابت است. حالا این دو طرز تفکر اقتصادی و شیوه‌های مدیریتی ماخوذ از آنها رو در روی یکدیگر صف کشیده‌اند و موضوع دیون دولتی را بهانه کشاکش قرار داده‌اند. این بحث خواه ناخواه باید امروز و فردا تمام شود؛ زیرا بنا به منطق مصالحه که در فرهنگ غرب و به ویژه آمریکا قوی است، هواداران و مخالفان اوباما به هر حال ناگزیرند به نقطه مشترکی برسند.

مصری ها خواستار حکومت اسلامی

«سکولارهای داغدار مصر» عنوان یادداشت روز روزنامه کیهان در روز دوشنبه بود. حسام الدین برومند در این مطلب به اوج گیری اسلام گرایی مصری های میدان التحریر پرداخته و نوشته است: اگر امروز علی رغم تمامی تلاش جبهه استکبار و نظام سلطه ملت بزرگ مصر خواستار حکومت اسلامی و اجرای شریعت اسلامی در صحنه اجتماع و سیاست است این اتفاق مبارک به برکت الگوگیری و الهام پذیری از انقلاب اسلامی ایران است. همچنانکه درصدر این نوشته اشاره شد گزارش خبرنگار بی بی سی از راهپیمایی و تجمعات جمعه گذشته میدان التحریر و اعتراف او مبنی بر اینکه شعار «نه شرقی نه غربی انقلاب اسلامی» برگرفته از جمهوری اسلامی ایران است تنها نمونه ای غیرقابل انکار بر این واقعیت است که قیام های منطقه از جمله قیام مردم مصر در بستر بیداری اسلامی و با الهام پذیری از انقلاب اسلامی ایران شکل و قوام گرفته است.

اجیرشده های بدحجاب توسط بیگانگان

سرمقاله روزنامه قدس در روز دوشنبه به موضوع «بهائیت؛ بازیچه استعمار» اختصاص داشت. در این مطلب می خوانیم: در سال های اخیر، یکی از ابزارهای جدید دشمنی غرب با جمهوری اسلامی ترویج فساد و فحشای سازماندهی شده از طرق مختلف بوده است که برخی از راهکارهای آنها از طریق دستگاه های فرهنگی کشور رسانه ای می شود. به عنوان نمونه در تبارشناسی بد حجابی در ایران، بویژه شهر تهران مشخص گردید علت هنجارگریزی و هنجارستیزی عده ای از بد حجابها، جهل یا خودنمایی نیست، بلکه افراد، اجیر شده کشورهای بیگانه می باشند که برای این رفتار خویش دستمزد دریافت می کنند تا از این منظر، موضوع بد حجابی و هنجارستیزی را عملی عادی تلقی کنند. لذا، دشمن با حمله به مرزهای اعتقادی، پروژه اندلسیزاسیون را به شکل سازمانی و تشکیلاتی پیگیری می کند. اما دشمن باید بداند همان گونه که مردم از مرزهای ژئوپلتیک در 8 سال دفاع مقدس پاسداری کردند، اینک نیز با سرمایه معنوی، بویژه در ماه مبارک رمضان، از مرزهای اعتقادی نیز صیانت خواهند نمود و افشا شدن رفتارهای کثیف دشمنان برای مقابله با انقلاب اسلامی، قدرت نرم جمهوری اسلامی را به صحنه خواهد آورد.

چگونه تحریم ها را دور بزنیم

"چگونه دور می خورند ؟!" عنوان یادداشت روز روزنامه‌ کیهان در روز چهارشنبه به قلم مهدی محمدی است. این یادداشت کنایه و نیشخندی به امریکایی هاست که تصور می کنند تحریم های اعمالی بر ایران موثر افتاده است. این نویسنده از چند راه برای دور زدن تحریم ها یاد کرده است: در ساده ترین حالت اتفاقی که موقع دور خوردن تحریم ها رخ می دهد عوض شدن نام ها و نشانی هاست. در قطعنامه های سازمان ملل یا تحریم های آمریکا و اروپا گفته می شود که فرد x یا شرکت y تحت تحریم قرار دارد یعنی نمی تواند با شرکت های اروپایی و آمریکایی معامله کند. اما اگر این فرد یا شرکت با انجام یک عملیات ساده حقوقی نام خود را به z یا w تغییر دهد و نشانی جدیدی را هم ثبت کند دیگر مشمول تحریم ها نیست و هیچ دلیل قانونی برای جلوگیری از تجارت آن وجود نخواهد داشت. کشف و اثبات اینکه x همان z، یا y همان w است، به یک پی گیری سنگین اطلاعاتی نیاز دارد که مسلما دولت آمریکا نمی تواند آن را سالانه در مورد بیش از 100 شرکت اعمال کند و این در مقابل انبوه شرکت هایی که ممکن است این وضعیت در مورد آنها صادق باشد تقریبا هیچ است...

کیهان می افزاید: همین حالا میان تحریم های شورای امنیت و تحریم های یکجانبه اعمال شده از سوی آمریکا، و همچنین میان این دو دسته تحریم با تحریم های یک جانبه اروپا علیه ایران، اختلاف های فاحشی وجود دارد. تحریم های آمریکا خرید نفت را ممنوع نمی کند اما برای معامله با دلار محدودیت هایی ایجاد می کند. در عوض این تحریم ها فروش بنزین به ایران را ممنوع می کند. اما تحریم های اروپا هیچ محدودیتی برای خرید نفت از ایران یا فروش بنزین به آن قائل نیست و معامله با یورو را هم ممنوع نمی کند. آنچه در تحریم های اتحادیه اروپا روی آن تاکید شده این است که سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ایران ممنوع است. در اینجا به این موضوع کاری نداریم که تحریم بنزین هیچ نتیجه ای جز خودکفا شدن ایران در تولید داخلی سوخت نداشت و تحریم سرمایه گذاری در صنایع نفتی هم تنها به ضرر چند شرکت اروپایی تمام شده که جای خود را به رقیبانی سمج از آسیای میانه و شرق آسیا داده اند و با حسرت، سود بردن آنها را تماشا می کنند؛ بلکه نکته این است که همین اختلاف های حقوقی میان تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا و اروپا هم خود بدل به گریزگاهی جدید برای دور زدن تحریم ها شده است به گونه ای که گزارش ها نشان می دهد از زمان اعمال تحریم های یک جانبه اروپا علیه ایران در سال 2010، مراجعه به دفاتر حقوقی در کشوری مانند آلمان برای یافتن روش دور زدن تحریم ها بیش از 40 برابر شده است!

منفعت طلبی ترکها در ایران

روزنامه ملت ما در سرمقاله‌ روز چهارشنبه اش می نویسد: آنچه ترک‌ها را به ایران در سال‌های اخیر پیوند داده در واقع منفعت‌طلبی و سودهای کلان اقتصادی و نیز نیازهای نفتی و گازی بوده است. بطوری که در سایه تحریم‌های گسترده غرب بر اساس مکانیزم‌های شورای امنیت علیه ایران، ترک‌ها توانستند در کنار چین و روسیه بازار ایران را به تسلط خویش درآورند و در این مسیر ایران نیز برای جلوگیری از ایزوله شدن در منطقه به دلیل تحریم‌های اقتصادی به ارتباط همسویه با آنکارا چشم دوخته است.


نظر شما :