نتانیاهو هم به معترضان شلیک می‌کند؟

۱۳ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۵۱۱۷ اخبار اصلی
رژیم اسرائیل در خواب هم نمی‌دید که روزی فضای انقلابی به اسرائیل نیز برسد و به اندازه‌ای موفق شود که بتواند پایه‌های دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر تندروی اسرائیلی را به لرزه در آورد.
نتانیاهو هم به معترضان شلیک می‌کند؟

دیپلماسی ایرانی: اسرائیل مدعی دموکراسی دچار انقلاب شده است. این عبارتی است که این روزها در بسیاری از مطبوعات عرب دیده می‌شود. "اسرائیلی‌ها دموکراسی می‌خواهند"، "ملت عدالت اجتماعی می‌خواهند"، "مردم از تبعیض خسته شده‌اند" این دست شعارها را این روزها در جامعه اسرائیلی بسیار می‌بینیم. اسرائیل دچار انقلاب شده است. رژیمی که هر شب خود را با کابوس جنگ به روز می‌رساند و برای سرپوش گذاشتن بر کاستی‌هایش ادعای برخورداری از دموکراسی سر می‌داد، دچار انقلاب شده است.

روزنامه النهار چاپ لبنان در یادداشتی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: درست است که شعارهایی که در اسرائیل سر داده می‌شود برای زبان ما آشنا نیستند ولی همگی آنها الهام ‌گرفته از بهار عربی هستند. به این شعار توجه کنید: "ملت عدالت اجتماعی می‌خواهد". یعنی این که جامعه اسرائیل خواستار عدالت اجتماعی است. همان اسرائیلی که مدعی است دموکرات‌ترین کشور در منطقه عربی است، مردمش خواستار عدالت اجتماعی هستند. رژیم اسرائیل در خواب هم نمی‌دید که روزی فضای انقلابی به اسرائیل نیز برسد و به اندازه‌ای موفق شود که بتواند پایه‌های دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر تندروی اسرائیلی را به لرزه در آورد.

در ادامه این یادداشت آمده است: تظاهراتی که در ابتدا در "خیم" به راه افتاد در اعتراض به اجاره و تامین مسکن شهروندان صهیونیست بود ولی به سرعت این خواسته به جامعه متوسط اسرائیل تعمیم یافت و خواسته‌ها تا تغییر اصلاح حقیقی دولت و وضعیت جامعه برای رسیدن به عدالت اجتماعی ارتقا یافت. اکنون تمامی زوج‌ها، جوانان، افراطیون، سربازها، نظامیان زن، روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی و سیاسی در میدان خیم تجمع می‌کنند و همگی خواستار اصلاح وضعیت موجود هستند. همگی آنها می‌گویند باید تغییرات و اصلاحات اساسی در دستور کار دولت قرار بگیرد. به تازگی نیز مجموعه جدیدی به آنها پیوسته‌اند و با کالسکه‌های کودکانشان با تظاهرکنندگان تظاهرات می‌کنند و خواستار بهبود وضعیت معیشتی مردم و رسیدن به امکانات بهتر هستند. آنها به کودکانشان در کالسکه‌ها اشاره می‌کنند و می‌گویند، آنها به آینده امید ندارند، آینده آنها را تامین کنید. قرار است این سیل کالسکه‌رانان کودک روز دوشنبه هفته آینده به سمت کنیست یا همان پارلمان اسرائیل حرکت کنند و اعتراض خود را در آنجا به گوش نمایندگان برسانند. نخست‌وزیر اسرائیل به هیچ عنوان گمان نمی‌کرد که اعتراض‌های مردمی به اینجا کشیده شود و او مجبور شود اولویت نخست خود را به خواسته جوانان اعتصاب کننده یا زن‌هایی که کالسکه‌های کودکان را می‌رانند، اختصاص دهد.

نویسنده سپس می‌نویسد: این در حالی است که ماه سپتامبر نزدیک است و بنیامین نتانیاهو بیش از هر زمان دیگری خود را در تنگنا می‌بیند. از یک سو مشکلات داخلی و فشارهای اجتماعی و مردمی اسرائیل را دارد و از سوی دیگر فلسطینیان عزم خود را جزم کرده‌اند که تقاضای خود برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی را در ماه سپتامبر به سازمان ملل ببرند و در آن جا آن را به رسمیت بشناسانند. مردم اسرائیل با صدای بلند شعار می‌دهند دیگر با این وضعیت نمی‌توانند زندگی کنند و تا سرنگونی این دولت به اعتراض‌های خود ادامه خواهند داد. در یکی از شعارهای معترضین آمده است، "نه خانه‌ای برای یهود ساخته‌اند، فقط خانه‌های اعراب را ویران کرده‌اند، ما مسکن برای همه می‌خواهیم".

در پایان این یادداشت آمده است: مسکن بهانه بود، اکنون اسرائیلی‌ها بیش از اینها می‌خواهند، عدالت اجتماعی. آنها از دولتشان می‌خواهند که حیات بهتری برایشان تامین کند. زندگی بهتر با اشغال اراضی فلسطینی امکان‌پذیر نیست. این را مردم اسرائیل خوب می‌دانند، این را باید دولت اسرائیل نیز درک کند. اکنون نتانیاهو تندرو به ناچار می‌شنود: "بی‌ بی برو". نتانیاهو با این شنیدن این شعارها به یاد چه می‌افتد، آیا برایش "مبارک برو"، "بن علی برو"، "صالح برو" تداعی نمی‌شود؟ بله قطعا برایش تداعی می‌شود. ولی پرسش این است، اگر اوضاع بیش از پیش پیچیده شود و شعارهای مردم روز به روز تندتر شود، نتانیاهو هم دستور شلیک به سمت مردم یهود خواهد داد؟   


نظر شما :