هیچ کس مثل من از جنگ متنفر نیست

۲۷ بهمن ۱۳۸۶ | ۲۲:۳۸ کد : ۱۵۱۲ گفتگو
مصاحبه اشپیگل با مک کین، او از سیاست خود در قبال ایران هم سخن گفته است
هیچ کس مثل من از جنگ متنفر نیست

 

سناتور مک کین، اروپا نسبت به رئیس جمهور آینده آمریکا بسیار امیدوار است. آیا تلاش خواهید کرد که اعتبار آمریکا در جهان را به آن بازگردانید؟

من بسیاری از رهبران اروپا و سایر نقاط جهان را می شناسم. من تاکنون این را نشان داده ام که می توانم همکاری خوبی با هم پیمانانمان داشته باشم. تصور می کنم که می توان با این سطح از اعتبار شروع خوبی داشت.

آمریکا بسیاری از دوستانش را از دست داد، زیرا جورج بوش بسیاری از آنها را از خود رنجاند. او حقوق بشر را در گوآنتانامو نقض کرد، و تلاش مشترک برای مبارزه با گرم شدن زمین را نادیده گرفت. آیا تحت ریاست جمهور مک کین می توان انتظار یک تغییر در این روند را انتظار داشت؟

بله، من اعلام خواهم کرد که هرگز کسی را که در بازداشت آمریکا است، شنکنجه نخواهیم کرد. اعلام خواهم کرد که زندان گوانتانامو را تعطیل می کنیم و تمام زندانیان را به قلعه لیونورث در کانزاس منتقل خواهیم کرد. درعین حال متعهد خواهم شد که تغییرات هوا را مورد توجه قرار دهم – اما این موضوع باید هند و چین را نیز شامل شود.

نقش سازمان ملل چگونه خواهد بود؟ بوش همیشه سازمان ملل را مورد بی توجهی قرار داده است.

سازمان ملل همیشه نقش مهمی را ایفا می کند. اما ما اکنون با روسیه ای مواجه هستیم که به طور آشکار دست به کارشکنی می زند. به همین دلیل سازمان ملل باید بر مبنای اتحادیه ای از دموکراسی ها که در ارزش ها و اصول نقاط مشترکی دارند، عمل کند.

آیا مایل هستید با مقاماتی مانند محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، گفت و گو کنید؟

تا زمانی که ایران به تلاش های خود برای محو اسرائیل ادامه دهد و تا زمانی که این کشور برنامه های هسته ای خود را پیگیری کند، من همچنان خواهم گفت که این شرایط قابل قبولی نیست. من با سایر دموکراسی ها برای یافتن مشوق ها یا تنبیهات در مورد ایران ادامه خواهم داد.

آیا جنگ ابزاری مشروع در سیاست گذاری ها است؟

هر کشوری این حق را دارد که از خود دفاع کند. این حقی اساسی است.

این ما را یاد دوران زندگی شما می اندازد. شما در جنگ ویتنام شرکت داشتید و طی دوره پنج سال و نیمی که در اسارت بودید، شکنجه شدید. تصور ما این است که به اندازه کافی در دوران زندگیتان جنگ را تجربه کرده اید.

ما سربازان قدیمی واقعا از جنگ متنفریم. امیدوارم که در تمام نوشته ها یا اظهاراتم، چیزی در مدح جنگ نگفته باشم. شکی ندارم که برای تمام ما که در جنگ بوده ایم، این بدترین تجربه ای بوده که در دروان زندگیمان داشته ایم. اما در عین حال آن دوران یکی از باشکوه ترین لحظات زندگی من بود، زیرا توانستم شجاعت و جسارت کسانی که افتخار همرزمی با آنان را داشتم، ببینم.

تجربه آن دوران چگونه زندگی کنونی شما را از خود متاثر خواهد کرد؟

خب، بدیهی است که آن زمان در دروان زندگی من بسیار تاثیرگذار بود. اما عقاید من به واسطه تجربه، آگاهی و سوابقم در مورد موضوعات ملی شکل گرفته است. موضوعاتی که تجربه ام در ویتنام تنها بخشی از آنها را تشکیل می دهد.

اما من درس های زیادی از جنگ ویتنام آموختم. یکی از این درس ها "دکترین پاول" بود. این دکترین می گوید، وقتی وارد یک نزاع شدید، با تمام قوا و به سرعت هر چه تمام تر ماموریت خود را انجام دهید. یکی از اشتباهات ما در عراق این است که هرگز پس از پیروزی اولیه، برای کنترل این کشور به اندازه کافی نیرو نداشتیم.

زمانی که یک زندانی در جنگ بودید، هیچ وقت تصور می کردید که روزی رئیس جمهور آمریکا بشوید؟

نه. هرگز.

تابستان گذشته به نظر می رسید که مبارزات انتخاباتی شما شکست خورده است. اما اکنون به عنوان گزینه اصلی جمهوریخواهان مطرح هستید و تمام رقبای اصلتی تان به غیر از مایک هاکابی، از میدان کنار رفتند. آرنولد شوارزنگر، فرماندار کالیفرنیا، شما را بزرگترین داستانی که امکان بازگشت پیدا کرده است، خواند. بازگشت هیجان آمیز خود را چگونه توصیف می کنید؟

دلایل خیلی زیادی وجود داشت. اما یکی از اصلی ترین دلایل این است که ما به ایالت های مختلف رفتیم و حقیقت را گفتیم. فقط حقیقت. برای برخی شنیدن اظهارات من خوشایند بود و برای سایرین تنفرآمیز. با این حال ما حقیقت را گفتیم، و مردم به آن واکنش نشان دادند. ما آنچه را که "گفت و گوی مستقیم" نامیدیم، درک کردند و من توانستم سایر رقبایم را از گردونه خارج کنم.

بسیار از نامزدهای ریاست جمهوری با موضوع عراق مشکل داشته اند. برخی از این نامزدها با این جنگ موافق بودند و سایرین مخالف آن.

بله، من همیشه از جنگ عراق حمایت کرده ام، حتی در زمانه ای که چنین موضعی در درون حزب جمهوریخواه هم مورد حمایت نبود. در آن زمان هم برخی به دنبال نشانه هایی از بیرون بودند.

اما حالا بسیاری از آمریکایی ها احساس می کنند که این جنگ یک اشتباه بود. آیا می توانید موضع خود را در یک انتخابات عمومی علیه دموکرات ها مشخص کنید؟ باراک اوباما و هیلاری کلینتون هر دو می خواهند که هر چه زودتر نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند. این هدف نسبت به موضع شما از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

سناتور کلینتون و سناتور اوباما نیروهای ما از عراق را بر اساس یک جدول زمانی مستبدانه که مبتنی بر مصلحت سیاسی طراحی شده است، عقب خواهند کشید. این کار به گونه ای جسارت آمیز فاجعه انسانی و تهدیدات هولناک علیه امنیت ما را که در پی این عقب نشینی خواهند آمد، مغفول می گذارد.

ارتش شما پنج سال در عراق حضور دارد و تقریبا 4 هزار تن از سربازان آمریکایی کشته شده اند. چه چیزی شما را مطمئن ساخته است که افزایش تعداد نیروها می تواند راهگشا باشد؟

 من قصد دارم که این جنگ را ببرم، و به قضاوت فرمانده هانمان در عراق و به جرات و اتکا به نفس آمریکایی هایی که این فرمانده هان افتخار هدایت آنها را دارند، اطمینان دارم. در اندوه تلفات وحشتناکی که طی این ماموریت متحمل شدیم، سهیم هستم. در میان نامزدهایی که برای این پست وجود دارند، هیچ کس مانند من به این که تا چه حد جنگ تنفرآمیز است، اعتقاد ندارد.

اما؟

با این حال من می دانم که هزینه های مالی و جانی ای که در صورت ناکامی در جنگ عراق متحمل شویم، بسیار بیشتر از تلفاتی باشد که تاکنون داده ایم. و من اجازه نخواهم داد که چنین چیزی به وقوع بپیوندد.

اما اگر به هر صورت چنین چیزی صورت بگیرد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

القاعده شیپورها را به صدا درخواهد آورد که آمریکا شکست خورده است. و ما هر چه بیشتر عقب نشینی کنیم، آنها هم بیشتر پیش روی خواهند کرد – تا این که در خود آمریکا به ما برسند.

شنیده شده است که وقتی یک نفر در واشنگتن پیرامون سابقه سیاسی تان پرس و جو کرده است، به شدت عصبانی شده اید. آیا آمریکا به زودی رئیس جمهوری دمدمی مزاج خواهد داشت؟

در حقیقت این موضوع به هیچ وجه صحیح نیست. دوم، من در طول راهروهای سنا با دموکرات ها و اعضای حزب متبوعم گفت و گو می کنم و وظایفی را که کاملا مربوط به حرفه ام است، انجام می دهم. اگر چنین مشکلی که گفتید در این منطقه رخ داده باشد، بسیار بعید خواهد بود. من در این مورد از حمایت بسیاری از همکارانم که در سنا انجام وظیفه می کنند، برخوردارم.

گفته می شود که شما با داد و فریاد به سناتورها ناسزا می گویید و گفته می شود لحظاتی وجود دارد که نمی توانید خودتان را کنترل کنید. آنها شما را "مک کثیف" نامیده اند.

این تئور جالبی است، اما کاملا نادرست بوده و از سوی مخالفان من هدایت می شود. من در این مورد شکایتی ندارم. این چیزی است که وجود دارد. سابقه من نشان می دهد من می دانم با افراد چگونه کار کنم که کارها میان دو طرف و تمام بخش های آمریکا بهتر انجام شود.

بنابراین خود را یک نامزد بدون نقص می دانید؟

من انسان جایزالخطائی هستم. به همین دلیل است که تا این حد به بخشش اعتقاد دارم. من اشتباهات خیلی زیادی در زندگیم انجام داده ام. رمز موفقیت این است که تلاش کنید خود را بهبود بخشید.

فرماندار شوارزنگر معتقد است که جمهوریخواهان گاهی اولویت ها را اشتباه برمی گزینند و در مورد موضوعات مهمی مثل گرم شدن زمین و بهداشت عمومی بسیار کند عمل می کنند. چرا حزب شما در گذشته این مباحث را مورد غفلت قرار داده است؟

نمی دانم. من این مباحث را مورد بی توجهی قرار نداده ام.

اما حزب متبوعتان که این چنین بوده است.

بزرگترین مشکل ما این است که اجازه می دهیم هزینه ها از کنترلمان خارج شوند. این بزرگترین مشکلی است که در پایگاه ما و نسبت به مردم آمریکا وجود دارد.

به دلیل وجود پیش فرض هایی نظیر این  که برخی از جمهوریخواهان احساس می کنند شما بیشتر یک دموکرات هستید تا یک محافظه کار.

من افتخار می کنم که یک محافظه کارم. من کاملا این ادعا را دارم، زیرا به قواعد اساسی محافظه کاری معتقد هستم. این آزادی حقی است که از سوی خالق ما مورد تایید قرار گرفته است، نه دولت ها. هدف عدالت و حکومت قانون در کشور ما این نیست که قدرت در دولت انباشته شود، بلکه این است که از آزادی و اموال شهروندانش حفاظت شود.

 

راش لیمباگ گفته است که اگر پیروزی شما در انتخابات یک فاجعه است، زیرا معتقد است که شما خیلی لیبرال هستید. چگونه می توانید در جریان انتخابات حزب جمهوریخواه را طی مبارزه علیه دموکرات ها با خود همراه کنید؟

من مجبورم این پیام را به طور مستمر ارسال کنم که به حزب بزرگ اعتقاد دارم. من همچنین مجبورم این را بگویم که نگرانی اصلی محافظه کاران تهدید اسلام گرایان تندرو است و من بهترین شایسته ترین فرود برای امن نگه داشتن این کشور هستم.

چه چیزی به شما برتری می بخشد؟ چه چیزی شما را از اوباما و کلینتون متمایز می کند؟

سناتور کلینتون و سناتور اوباما قصد دارند که اندازه دولت فدرال را افزایش دهند. من قصد دارم آن را کاهش دهم. سناور اوباما و کلینتون می خواهند که مالیات را افزایش دهند. من درصدد کاهش آن هستم. من گفته ام که کاهش مالیات ها از سوی بوش را ادامه خواهم داد.

فرماندار شوارزنگر محافظه کار ترقی خواهی است. او قول داده بود که بی طرف باشد، اما به طور شگفت انگیزی پیش از سه شنبه بزرگ شما را مورد تایید قرار داد. آیا این حمایت موقعیت شما در حزب را تضعیف کرد یا به نفع تان بود؟

حمایت شوارزنگر واقعا عنصر مهمی در موفقیت ما بود.

نرخ حمایت از دولت کنونی آمریکا به طور بی سابقه ای کاهش یافته است. آیا در این مورد توضیحی دارید؟

دلایل متعددی در این مورد وجود دارد. نرخ حمایت از من بسیار بالا است. این نرخ گاهی همطراز با محبوبیت سناتور هیلاری کلینتون و باراک اوباما است و گاهی نیز از آنها کمی بیشتر است.

اگر در سن 72 سالگی به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شوید، در زمان سوگند ریاست جمهوری، پیرترین رئیس جمهوری خواهید بود که تاریخ آمریکا به خود دیده است. آیا سن می تواند در مبارزات شما تعیین کننده باشد، مخصوصا اگر در مقابل اوباما قرار بگیرید؟

من کاملا سالم و قبراق هستم و تصور می کنم که بتوانم نشان دهم که دارای بیشترین تجربه برای هدایت آمریکا در دوران مخاطره آمیز هستم.

شما تا حدی به خرافات اعتقاد دارید، در مورد نقش فزاینده مذهب در سیاست های آمریکا چه احساسی دارید؟ مایک هاکابی، رقیب شما مدعی است که از سوی خدا هدایت می شود.

خب، تصور می کنم که مذهب مذهب نقش مهمی در زندگی من دارد. اما من در عین حال معتقد هستم که آمریکا کشور بزرگی است و ما از پیروان تمام مذاهب در آمریکا داریم.

تصور می کنید رقیب دموکرات شما در مرحله نهایی انتخابات ریاست جمهوری در پائیز چه کسی باشد؟

نظری ندارم.

آیا استراتژی متفاوتی دارید که یکی مخصوص مبارزه با یک زن و دیگری ویژه رقابت با یک آمریکایی—آفریقایی باشد؟

نه، ندارم.

تمام نظرسنجی ها نشان می دهند که از میدان به در کردن اوباما بسیار مشکل تر است، زیرا او می تواند رای دهندگان مستقل را با خود همراه کند.

واقعا نمی دانم که کدام رقیب قویتر خواهد بود. می دانم که برای رای دهندگان مستقل خیلی جذابیت دارم.


نظر شما :