صندوق بین المللی پول حرفش را پس گرفت

۱۵ مرداد ۱۳۹۰ | ۰۱:۴۱ کد : ۱۵۱۳۶ اقتصاد و انرژی
صندوق بین‌المللی پول روز چهارشنبه اعلام کرد، رشد اقتصادی ایران در سال 2011 در حدود 3/2 درصد خواهد بود. ارزیابی که کاملا در تناقض با بسیاری از پیش‌بینی‌های اقتصادی برخی از اقتصاددانان ایرانی و همچنین آمار چندی پیش خود صندوق بین‌المللی پول است.
صندوق بین المللی پول حرفش را پس گرفت

دیپلماسی ایرانی: نهادهای بین‌المللی هر مرتبه آماری تازه از اقتصاد ایران منتشر می‌کنند. صندوق بین‌المللی پول در ابتدای سال جاری میلادی در حالی صحبت از کاهش رشد اقتصادی ایران در سال جاری تا حد صفر درصد کرد که چندی پیش اتحادیه بازارهای بورس جهانی، رشد بازار بورس ایران را پس از سریلانکا دومین بازار در حال رشد در جهان اعلام کرده بود. این رشد به رغم تحریم‌های سخت بین‌المللی علیه ایران بر سر برنامه‌های هسته‌ای و از سوی دیگر طرح تعدیل یارانه‌ها در نوع خود قابل توجه و تحسین‌برانگیز است. در همین رابطه گویا صندوق بین‌المللی پول نیز در بررسی و پیش‌بینی رشد اقتصادی ایران آمار تازه‌ای را منتشر کرده است.

به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، صندوق بین‌المللی پول روز چهارشنبه 3 اوت اعلام کرد، رشد اقتصادی ایران در سال 2011 در حدود 3/2 درصد خواهد بود. ارزیابی که کاملا در تناقض با بسیاری از پیش‌بینی‌های اقتصادی برخی از اقتصاددانان ایرانی و همچنین آمار چندی پیش خود صندوق بین‌المللی پول است و البته لازم به گفتن هم نیست که خیلی‌ها را که از اقتصاد انقباضی ایران انتقاد می‌کنند، شوکه کرده است. صندوق بین‌المللی پول در ماه آوریل اعلام کرده بود که رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی به رغم صفر درصد خواهد رسید.

گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول بر اساس اطلاعاتی است که مرکز اقتصاددانان مستقل و مرکز آمار اقتصاددانان ایران که توسط جمعی از اقتصاددانان مستقل تاسیس شده، ارائه داده است.

بانک مرکزی ایران از سال 2008 تا کنون از ارائه هر گونه آمار رسمی درباره وضعیت اقتصادی ایران خودداری کرده است. مسئله‌ای که بارها با اعتراض گسترده نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران نیز مواجه شده است.

دولت ایران آمار صندوق بین‌المللی پول در ماه آوریل را سیاسی خوانده و گفته بود که این آمار تحت تاثیر القائات غربی‌ها منتشر شده است. پس از این انتقاد، صندوق بین‌المللی پول گروهی متخصص را به ایران فرستاد تا از نزدیک وضعیت اقتصادی ایران را بررسی کرده و گزارش درستی از اقتصاد ایران تهیه کنند.

جزئیات گزارش نظرات گزارشگران صندوق بین‌المللی پول در دسترس نیست. صندوق تا کنون اعلام نکرده که چقدر از اطلاعات گزارش جدیدش بر اساس آمار رسمی است و چه میزان از آن مستقل است.

به هر حال گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول بسیاری را از تحلیلگران اقتصادی ایران را شگفت‌زده کرده است. آنها در گذشته می‌گفتند که گزارش صندوق چندان با واقعیت‌های اقتصادی ایران مطبق نیست و دقیقا مشخص نیست که اعمال تحریم‌های بین‌المللی، سوء مدیریت‌ها و بی‌کفایتی‌ها تا چه اندازه بر رشد اقتصادی ایران تاثیر گذاشته است.  

اقتصاددانان در داخل و خارج از ایران همانند دولت‌های اروپایی این پرسش را مطرح می‌کنند که اطلاعات صندوق بین‌المللی پول تا چه اندازه صحیح و منطبق با اطلاعات اقتصادی ایران است. یک مسئول اروپایی در این باره می‌گوید: «به نظر من این آمار خیلی خوش‌بینانه است.»

برخی از تحلیلگران اقتصادی می‌گویند رشد تولیدات کشاورزی و افزایش قیمت نفت به رشد اقتصادی ایران کمک کرده است. علاوه بر آن رشد دام و محصولات دامی نیز اگر چه نسبت به سال 2010 – 2009 کاهشی معادل سه دهم درصد را تجربه کرده و از 3/5 درصد به 3/2 درصد در وضعیت فعلی رسیده ولی همین رشد نیز بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول در رشد اقتصادی ایران تاثیرگذار بوده است.

در گزارش صندوق بین‌المللی پول آینده رشد اقتصادی ایران نیز مثبت پیش‌بینی شده است. بنا به این گزارش ادامه روند رشد قیمت نفت و تولیدات محصولات کشاورزی و دامی باعث ادامه رشد اقتصادی ایران در میان مدت خواهد شد.

سازمان آمار ایران اعلام کرده است که به زودی دو میلیون فرصت شغلی طی یک سال آینده در کشور ایجاد خواهد شد. بر اساس برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی رشد اقتصادی ایران باید به 8 درصد برسد و باید جمعیت بی‌کار کشور نیز جذب بازار کار شوند. اقتصاددانان می‌گویند، این رشد به رشد ایده‌آل 11/5 درصد در پنج سال آینده بسیار نزدیک است.

صندوق بین‌المللی پول تاکید دارد، اصلاحات ساختار اقتصادی ایران که از دسامبر 2010 آغاز شده در حدود 60 میلیارد دلار پول در اختیار دولت قرار داده که این مبلغ معادل 15 درصد رشد اقتصادی کشور است. این صندوق همچنین می‌گوید با انجام اصلاحات اقتصادی ایران موفق شده تورم خود را از 25/4 درصد در سال 2009 – 2008 به 12/4 درصد در سال 2011 – 2010 برساند.

ایرانی‌ها می‌گویند افزایش روزانه قیمت بر روی برخی کالاهای اساسی مانند نان، گوشت و سبزیجات کاملا محسوس است. مرکز آمار ایران می‌گوید تورم از می 2010 تا می 2011 در حدود 26 درصد بوده است. این مرکز هنوز نرخ تورم از ماه می تا کنون را منتشر نکرده است.    

نظر شما :