تنش در روابط قطر و بحرین

۱۵ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۴ کد : ۱۵۱۴۹ اخبار اصلی
دستورالعملی از سوی پادشاه بحرین به وزارت خارجه این کشور ارسال شده که بر اساس آن پادشاه دستور به قطعی کامل روابط با قطر داده است.
تنش در روابط قطر و بحرین
دیپلماسی ایرانی: پایتخت کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس دو شب است که لحظات بحرانی‌ای را می‌گذراند. پنج‌شنبه شب نمایندگان قطر و بحرین در مقر شورای همکاری به یکدیگر تاختند و همدیگر را تهدید به قطع کامل روابط کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آن‌لاین، دعوای نمایندگان دو طرف زمانی آغاز شد که دستورالعملی از سوی پادشاه بحرین به وزارت امور خارجه این کشور ابلاغ شد که بر اساس آن بحرین در اعتراض به پخش برنامه‌ای در شبکه الجزیره انگلیسی که در آن مقامات بحرینی را متهم به نقض حقوق بشر می‌کند و آنها را مورد انتقاد شدید قرار می‌دهد، روابط خود را با قطر به طور کامل قطع می‌کند.

منابع آگاه در بحرین به میدل‌ایست آن‌لاین گفته‌اند که دلیل اصلی دستور شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین برای قطعی روابط با دوحه برنامه شبکه الجزیره نبوده بلکه علت اصلی آن پخش اخباری علیه بحرین از منابع ایرانی است و مدعی شده که انتشار این اخبار در حقیقت تلاشی از سوی ایران برای ایجاد اختلاف در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است.

پس از پخش برنامه شبکه الجزیره انگلیسی، شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین در تویتر خود نوشت: بسیار روشن است که در قطر افرادی هستند که خیر بحرین را نمی‌خواهند، فیلم تازه‌ای که در شبکه الجزیره انگلیسی پخش شد دلیلی برای این ادعا است، کاملا روشن است که این افراد دشمنی غیر قبال درک و نامفهومی علیه ما دارند. این که یک ساعت برنامه‌ای علیه بحرین پخش می‌شود، نشان می‌دهد که در قطر کسانی هستند که فقط از یک نگاه به مسائل بحرین می‌نگرند و نگاه اکثریت مردم بحرین را نادیده می‌گیرند.

وی همچنین با تحقیر قطری‌ها می‌نویسد: اینها واقعا فیلم‌سازان خوبی هستند که لیاقت دریافت جایزه اسکار را دارند.

این در حالی است که شیخ عبدالله آل ثانی، سفیر قطر در بحرین که روز جمعه از سفر عمره خود به مکه به محل ماموریت خود در منامه بازگشته بود، در برابر پرسش خبرنگاران درباره قطعی روابط بحرین و قطر گفت: «به من هیچ چیز نرسیده و اگر کسانی هستند که می‌خواهند تنش در روابط دو کشور افزایش یابد بدیهی است که با بزرگ‌نمایی اختلاف‌ها می‌توانند روابط ما را کاملا نابود کنند.»

وی تاکید کرد که در مقام سفیر وظیفه دارد که در گسترش روابط تلاش کند نه کاهش روابط و اگر هم مشکلی باشد وظیفه او است که از مشکلات پیش رو عبور کند.

شیخ عبدالله آل ثانی همچنین گفت: «مسائل بسیاری تا کنون در روابط دو کشور به وجود آمده و دو طرف توانسته‌اند از بسیاری از اختلاف‌ها عبور کنند، حتی یک مرتبه عده‌ای در مقابل سفارت قطر در بحرین تظاهرات کردند و پرچم قطر را آتش زدند ولی ما هیچ واکنشی نشان ندادیم و بدون این که به مسائل اهتمام بورزیم نگذاشتیم روابط دو کشور خدشه‌دار شود.»

پس از ورود نیروهای نظامی شورای همکاری موسوم به سپر جزیره به بحرین و افزایش تنش‌ها در این کشور و پس از آآن دعوت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از اردن و مغرب برای به عضویت در آمدن در این شورا اختلاف‌ها در درون این شورا افزایش یافت. به گونه‌ای که گفته می‌شود کویت، عمان و قطر با این تحرکات مخالفند و با ایجاد جبهه‌ای در برابر سیاست‌های عربستان، امارات متحده عربی و بحرین که در مقابل این جبهه هستند، ایستاده‌اند.  

 

نظر شما :