وزیر دفاع جدید سوریه کیست؟

۱۸ مرداد ۱۳۹۰ | ۲۰:۱۸ کد : ۱۵۲۷۳ اخبار اصلی
برخی کارشناسان انتصاب یک مسیحی به سمت وزارت دفاع سوریه را که تا کنون در نظام این کشور کم‌سابقه بوده، مهم می‌دانند و آن را در راستای اصلاحات وعده داده شده بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تحلیل می‌کنند.
وزیر دفاع جدید سوریه کیست؟
دیپلماسی ایرانی: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در اقدامی تازه و در ادامه انجام اصلاحاتی که از ابتدای تظاهرات در شهرهای مختلف سوریه وعده آن را داده، وزیر دفاع این کشور را برکنار و ژنرال داوود عبدالله راجحه را که از طایفه‌ مسیحی سوریه است به جای او برگزید.

تلویوزیون سوریه ضمن اعلام این خبر نسخه خطی بشار اسد که طی آن در حکمی ژنرال راجحه را به این سمت منصوب کرده است نیز پخش کرد.

به گزارش میدل‌ایست آنلاین، ژنرال راجحه که 64 سال سن دارد پیش از این سمت ریاست ستاد ارتش را بر عهده داشت. وی جانشین ژنرال علی حبیب که از سال 2009 وزیر دفاع سوریه بوده، شده است.

تلویزیون سوریه این تغییر را در راستای تغییراتی که در ساختار کلی دولت سوریه در حال انجام است، اعلام کرد و گزارش داد که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه پس از جلسه‌ای که با گروه‌هایی از نمایندگان شهرهای آشوب‌زده سوریه داشت، تصمیم به انتصاب راجحه به سمت وزارت دفاع گرفت.

تلویزیون سوریه همچنین گزارش داد که علی حبیب، وزیر دفاع سابق چند صباحی است که در بستر بیماری به سر می‌برد و وضعیت جسمانی‌اش در روزهای اخیر به هم خورده و بیماری‌اش تشدید شده است. ژنرال حبیب متولد شهر طرطوس در سال 1939 بود. وی در سال 1959 به ارتش سوریه ملحق و در سال 1962 از دانشکده جنگ فارغ‌التحصیل شده بود.

ژنرال داوود راجحه متولد ریف دمشق در سال 1947 است. در سال 1968 فارغ التحصیل دانشکده جنگ شد و تخصص خود را در توپخانه‌های میدانی دریافت کرد. وی سمت‌های نظامی مختلفی بر عهده داشته که از جمله آنها می‌توان به رئیس ستاد توپخانه‌ها و پایگاه‌های موشکی در سال 1997، معاون مدیر کل ستاد توپخانه‌ها و پایگاه‌های موشکی در سال 2000، معاون مدیر آکادمی عالی نظامی سوریه در سال 2001، رئیس هیئت امداد و تامین نیروی زمینی در سال 2002، مدیر اداره امور فرماندهان ارتش در سال 2003، نایب رئیس ستاد ارتش در سال 2004 و پس از آن به ترتیب فرماندهی ارتش کل سوریه، ریاست ستاد ارتش و فرماندهی ستاد ارتش عالی سوریه اشاره کرد. وی در سال 1988 به درجه سرهنگ تمامی نایل شد و در سال 2005 به درجه ژنرالی ارتقا یافت.

وی قبل از رسیدن به فرماندهی ارتش کل سوریه مسئولیت‌های مختلفی را نیز در ارتش این کشور بر عهده داشته که از جمله آنها می‌توان به فرماندهی گارد ویژه و مدیریت و ریاست اداره‌ها و هیئت‌های مختلف نیروهای مسلح سوریه اشاره کرد. وی در سال 2004 پست ریاست ستاد ارتش سوریه را عهده‌دار شد. در چهارم ژوئن 2009 نیز به ریاست ستاد کل ارتش سوریه منصوب شد. وی به واسطه خدمات متعددش در طول خدمت در ارتش سوریه تقدیرنامه‌های مختلفی دریافت کرده است. داوود عبدالله رجحه، متاهل و پدر چهار فرزند است.

در پی ناآرامی‌های اخیر سوریه و فشارهای خارجی که به دولت و نظام این کشور وارد آمد، نام وی نیز در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل وارد شد.

برخی کارشناسان انتصاب یک مسیحی به سمت وزارت دفاع سوریه را که تا کنون در نظام این کشور کم‌سابقه بوده، مهم می‌دانند و آن را در راستای اصلاحات وعده داده شده بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تحلیل می‌کنند.

هم‌زمان با این انتصاب دولت سوئیس از اتحادیه اروپا خواست درباره اموال شماری از مقامات سوری از جمله ژنرال داوود عبدالله رجحه که در فهرست تحریمی این اتحادیه وارد شده، شفاف‌سازی کند. برخی از مقام‌های اتحادیه اروپا نیز خواستار حذف رجحه از فهرست افراد مورد تحریم این اتحادیه شده‌اند.

 

( ۱ )

نظر شما :