سوریه، کانون اختلافات ایران و عربستان

۲۲ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۲۸ کد : ۱۵۳۶۰ اخبار اصلی
شماری از تحلیلگران شرایط بحرانی در سوریه را به کانونی تشبیه می‌کنند که جدال منطقه ای بر سر قدرت بین ایران و عربستان سعودی را به تصویر می‌کشد.
سوریه، کانون اختلافات ایران و عربستان
دیپلماسی ایرانی: شاه عبدالله در نطقی علنی در تلویزیون دولتی که در 8 آگوست به نمایش گذاشته شده بر کناره گیری کشورش از حمایت بشار اسد در سوریه ، جایی که رژیم در 5 ماه گذشته به سرکوب معترضان پرداخته، تاکید کرد. به گفته ملک عبدالله، جاری کردن خون در تعارض با ارزش‌ها قرار دارد. در همان روز نطق تلویزیونی وی، سفیر عربستان از دمشق فراخوانده شد، اقدامی که با فاصله‌ای کوتاه توسط دولت‌های کویت و بحرین نیز انجام شد. این تحرکات در واقع در واکنش به اقدامات بشار اسد علیه سنی‌ها صورت گرفت که حکومت سعودی را به لرزه درآورد. این در حالی است که نظامی گری در حرکت‌های اعتراضی در طی هفته‌های گذشته دمشق را بیش از پیش در موضع ضعف قرار داده است.

از سویی دیگر بحران در سوریه، ‌اختلافات موجود بین شیعه و سنی را بیش از هر زمان دیگری آشکار ساخته و این در شرایطی است که ریسک گسترش ناآرامی‌های ناشی از این اختلاف به دیگر کشور‌های منطقه وجود دارد. اما در حالی که استراتژی کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس تاثیر چندانی بر رویکرد اسد نداشته، شماری از تحلیلگران شرایط بحرانی در سوریه را به کانونی تشبیه می‌کنند که جدال منطقه ای بر سر قدرت بین ایران و عربستان سعودی را به تصویر می‌کشد.

افزایش فشار بر دولت اسد به سقوط فوری وی کمک نمی ‌کند اما این تغیر در رویکرد سیاسی کشور های عضو شورای همکاری خلیج فارس، دمشق را در فضای ایزوله بیشتر قرار داده و موجب می‌شود نخبگان سنی این کشور در روابط خود با اسد تجدید نظر کنند. این در حالی است که این تغیر رویکرد با افزایش فشار دیپلماتیک و اقتصادی جهان بر سوریه نیز همراه بود. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا موضع قاطعانه‌ای علیه سوریه اتخاذ کرده و به زودی دور تازه‌ای از تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه دمشق به اجرا درمی‌آید. این تحریم‌ها و فشار اعراب منطقه فشار را بر طبقه متوسط جامعه سوریه که تا کنون به اعتراض‌ها ملحق نشده بودند،‌ افزایش می‌دهد. در همین حال رهبران سعودی هنوز در مورد سیاست قطعی در مورد اسد تردید دارند. آنها می دانند که روند انتقال قدرت بسیار دشوار است و می‌تواند به درگیری منطقه‌ای منجر شود. به همین دلیل است که ملک عبدالله از اسد می‌خواهد اصلاحات را اعمال کند. ا

ما در صورتی که استراتژی اسد ظرف هفته‌های آینده تغیر نکند، موضع پادشاهی عربستان نیز بر مبنای سرنگونی اسد تعریف خواهد شد. این در حالی است که سرنگونی اسد نفوذ ایران در مدیترانه را کاهش می‌دهد و به همین دلیل است که جمهوری اسلامی خواستار حذف اسد نیست. این رویکرد کاملا متفاوت از سوی ریاض و تهران نشان می‌دهد که سوریه به اصلی‌ترین کانون درگیری‌های ایران و عربستان برای به دست آوردن قدرت منطقه‌ای تبدیل شده است. درواقع، سرنگونی اسد به تعبیر سعودی‌ها به منزله کاهش نفوذ ایران در خاورمیانه خواهد بود. در این بین همه نگاه‌ها به آنکارا و میانجیگری ترکیه دوخته شده که تا چه حد در راضی کردن اسد به ایجاد اصلاحات واقعی موفق می‌شود.

Foeign Policyمنبع:

 

نظر شما :