وال استریت ژورنال مدعی شد

ایران از تحریم‌های مسافرتی می‌گریزد

۲۲ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۲ کد : ۱۵۳۶۱ اخبار اصلی
آیا وزیر نفت ایران به عنوان رئیس دوره ای اوپک در نشست های این کارتل شرکت خواهد کرد؟
ایران از تحریم‌های مسافرتی می‌گریزد
دیپلماسی ایرانی: فریدون عباسی یکی از دانشمندان هسته‌ای برجسته ایران است که در تازه‌ترین گزارش موسسه علوم و امنیت بین الملل از وی به عنوان دانشمندی کلیدی در فعالیت‌های هسته‌ای تسلیحاتی ایران نام برده شده که به طور مستقیم بر نتیجه این فعالیت‌ها و همچنین منابع انرژی نوترون نظارت دارد. در سال 2007 وی از سوی شورای امنیت سازمان ملل مشمول تحریم‌های مسافرتی و بلوکه اموال شد. تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا نیز آنها را علیه رئیس فعلی آژانس انرژی هسته‌ای ایران اعمال می کند. اما عباسی چگونه با وجود این تحریم‌ها در کنفرانس خبری ماه ژوئن در وین سخنرانی کرد؟

از آنجایی که او عهده دار سمت ریاست سازمان انرژی هسته‌ای ایران است می‌تواند از مفر‌های موجود در قانون تحریم‌ها استفاده کرده و برای شرکت در نشست‌های درون دولتی رهسپار سفر به کشور‌های خارجی شود. از جمله این نشست‌ها می توان به نشست‌های سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد که عباسی به عنوان نماینده ایران در آنها می‌تواند شرکت کند. این در حالی است که علاوه بر مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی، مقر اصلی اوپک نیز در این شهر قرار دارد. جایی که از این پس رستم قاسمی، وزیر نفت تازه ابقاء شده ایران که تا همین اخیرا فرماندهی قرار گاه خاتم سپاه را بر عهده داشت از این پس به آن به تکرار سفر خواهد کرد.

ممنوعیت‌های مسافرتی آمریکا و اتحادیه اروپا شامل حال وی نیز می‌شود اما با توجه به قانونی که در مورد عباسی وجود دارد، قاسمی نیز به عنوان رئیس دوره‌ای اوپک در نشست‌های این کارتل نفتی شرکت خواهد کرد. این در حالی است که علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران که پیش‌تر ریاست سازمان انرژی هسته‌ای ایران را بر عهده داشت نیز هدف تحریم‌های مسافرتی اتحادیه اروپا در سال 2009 قرار داشته است. اما پس از اینکه در زمستان گذشته احمدی نژاد وی را به عنوان وزیر امور خارجه پس از حذف متکی معرفی کرد، اتحادیه اروپا اعلام کرد به منظور حفظ دیالوگ تحریم‌ها علیه صالحی را به حال تعلیق در می‌آورد.

به این ترتیب صالحی ماه گذشته به اسلونی و اتریش سفر کرد و به احتمال زیاد رئیس جمهور ایران را در سفر ماه آینده به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل همراهی خواهد کرد. روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به تحریم‌های مسافرتی علیه مقامات ایرانی مدعی شده است که ایرانیان به اندازه کافی باهوش هستند تا از طریق منصوب کردن مقامات مورد تحریم به سمت‌های عالی‌تر از تحریم‌ها بگریزند. این روزنامه آمریکایی مدعی شده است که اتحادیه اروپا باید راه‌های مفر برای تحریم‌های مسافرتی را مسدود کند و در عین حال ایالات متحده باید هر شرکتی را که به سوخت‌گیری مجدد هواپیما‌های ایرانی کمک می‌کند، مجازات کند. در پایان این گزارش از تحریم‌ها به عنوان ابزاری کارآمد یاد شده اما در عین حال این نکته خاطرنشان شده است که در صورتی که ضمانتی برای اجرای تحریم‌ها وجود نداشته باشد، تاثیر آنها از بین می‌رود. 


نظر شما :