ارمنستان به کدام سو حرکت خواهد کرد؟

۰۱ اسفند ۱۳۸۶ | ۱۸:۱۲ کد : ۱۵۳۹ آسیا و آفریقا
با اتمام شمارش 97 درصد از آرا سرگی سرکیسیان، نخست وزیر ارمنستان تا کنون 52 درصد آرا را از آن خود کرده است و این درحالی است که لئون ترپطروسیان، رییس جمهور سابق ارمنستان با کسب 21 درصد آرا در جایگاه بعدی قرار دارد.
ارمنستان به کدام سو حرکت خواهد کرد؟
مردم ارمنستان سومین رییس جمهور کشورشان را در یک انتخابات حساس انتخاب کردند.
بنابه گزارش بی بی سی با اتمام شمارش 97 درصد از آرا سرگی سرکیسیان، نخست وزیر ارمنستان تا کنون 52 درصد آرا را از آن خود کرده است و این درحالی است که لئون ترپطروسیان، رییس جمهور سابق ارمنستان با کسب 21 درصد آرا در جایگاه بعدی قرار دارد.
 
نتایج انتخابات نشان می دهد که آقای سرکیسیان برنده مطلق این انتخابات است و این انتخابات به دور دوم کشیده نخواهد شد.
 
حدود 70 درصد از 2.3 میلیون واجد شرایط در انتخابات ارمنستان شرکت کردند و به 9 کاندید ریاست جمهوری رای دادند. پیش بینی می شود نتایج نهایی تا آخر امروز اعلام شود.
 
آقای سرکیسیان جانشین روبرت کوچاریان خواهد شد که دوره ریاست جمهوری وی به پایان رسیده است. آقای سرکیسیان یکی از متحدان روبرت کوچاریان است و پیش بینی می شود که سیاست های وی را دنبال خواهد کرد. اما آقای ترپطروسیان که بین سالهای 1991 تا 1998 رییس جمهور ارمنستان بود اعلام کرده است که دولت در انتخابات تقلب کرده است و مردم را برای برگزاری تظاهرانی گسترده در شهر ایروان دعوت کرد. این در حالی است که مقامات ارمنستان ادعاهای وی را رد کرده اند.
 
انتخابات ارمنستان در حالی برگزار شد که ناظرانی از سازمان امنیت و همکاری اروپا و گروهی به رهبری روسیه این انتخابات را نظاره می کردند. ناظران سارمان امنیت و همکاری اروپا موارد تخلف این انتخابات را امروز چهارشنبه 20 فوریه اعلام خواهند کرد.
 
ناظران حاضر در ارمنستان معتقدند که مهمترین مشکل ارمنستان بیکاری و درگیریهای طولانی مدت این کشور با آذربایجان و ترکیه است که مرزهای خود را به روی ارمنستان بسته اند.
 
لئون تر پطروسیان در پی اتخاذ سیاست های واگذاری امتیازهایی برای حل مناقشه قره باغ در سال 1998 مجبور به استعفا شد. وی اولین رییس جمهور ارمنستان پس از استقلال از زمان فروپاشی شوروی بود و درانتخابات جاری ارمنستان یکی از 9 نامزد انتخاباتی به شمار می رفت.
 
بر اساس قانون اساسی ارمنستان رییس جمهور فعلی ارمنستان به دلیل دو دوره به دست داشتن کرسی ریاست جمهوری نتوانست در انتخابات شرکت کند.
 
با آغاز رقابت های انتخاباتی در ارمنستان نظرسنجیهایی که هر نامزد انتخاباتی اعلام می کند نشان دهنده آن است که وی نفر اول این انتخابات خواهد شد. اعلام چنین نظرسنجیهایی در انتخابات ارمنستان به یک سنت تبدیل شده است که 17 سال است تغییر نمی کند.
 
با وجود آنکه ارمنستان کشوری است کوچک با جمعیتی حدود 3 میلیون نفر اما به دلیل مسائل خاصی از اهمیت استراتژیکی برخوردار است. از جمله این مسائل می توان به مناقشه قره باغ و رابطه این کشور با ترکیه اشاره کرد.
 
از طرف دیگر کوه های قفقاز  منطقه ترانزیت بسیار مهمی برای صادرات نفت و گاز دریای خزر به بازارهای جهانی به شمار می رود.
 
مناقشه قره باغ
در سال 1988 میلادی یعنی سه سال قبل از اعلام رسکی فروپاشی شوروی سابق، به واسطه اختلافات عمیق و نژادی موجود در ایالت خودمختار قره باغ، که جزئی از سرزمین جمهوری آذربایجان به شمار می رفت، سرشاخه های عملی یک درگری داهلی در این منطقه از جمهوری آذربایجان توسط ارامنه ساکن در آن خود را نشان داد و به یکی از موضوعات عرصه سیاسی منطقه تبدیل شد.
 
پس از اعلام فروپاشی شوروی طی سال های 1992 و 1993 با تصرف بخش های اطراف ایالت خود مختار قره باغ توسط نیروهای شبه نظامی قره باغی، این مناقشه به اوج خود رسید و به ابعاد منطقه ای و حتی بین المللی این درگیری افزود.
 
به نظر می رسد که روس ها برای به دست گرفتن اوضاع منطقه چوب به آتش این درگیریهای می ریزند. امروز به دلیل پیچیدگی این مناقشه حل آن از دست تمامی کسانی که می خواستند اوضاع را به نفع خود تغییر دهند خارج شده است.
 
در حال حاضر سال های است که در این منطقه مورد مناقشه با جمهوری آذربایجان آنش بسی شکننده حکم فرماست، قره باغ قصد دارد با کمک ارمنستان کشور جدیدی را تاسیس کند.
 
ترکیه و ارمنستان
موضوع قتل عام ارامنه به دست حک.مت عثمانی در سال 1915 از مسائلی است که روابط ترکیه و ارمنستان را سال هااست تیره کرده است. در این مناقشه ارمنستان از آن به عنوان نسل کشی نام می برد اما این در حالی است که ترکیه مدعی شده است که ارامنه صرفا در شرایط جنگی آن زمان مجبور به کوچ شده اند و در جریان کوچ، عده ای از آنان جان خود را از دست داده اند. ترکیه همچنین تاکید دارد که گروه های مسلح ارامنه در زمان جنگ، از پشت به دولت عثمانی خنجرزده اند و با نیروهای خارجی تبانی کرده و هزاران تن از روستایان ترک را به قتل رسانده اند.
 
آخرین اقدامی که ترکیه برای رهایی از اعمال فشار های بین المللی پیشنهاد کرده است این است تا آرشیوهای دولتی دوباره بررسی شوند و کمیته ای از کارشناسان و مورخان مستقل به بررسی ادعاهای قتل عام ارامنه بپردازند اما ارمنستان اعلام کرد که اختلافات بین ترکیه و ارمنستان سیاسی است و مورخان نمی توانند آن را حل کنند.
 
عدم پذیرش نسل کشی توسط ترک ها اکنون به یکی از مشکلات این کشور برای ادامه مذاکرات با اتحادیه اروپا تبدیل شده است به طوری که اکنون ترکیه در صدد است تا بتواند مشکل خود را با ارامنه حل کند.
 
بنا به آمار کمیته ارامنه آمریکا تحریم های اقتصادی و محدودیت های بارزگانی که از طرف ترکیه و آدربایجان بر ارمنستان اعمال می شود سالانه بین 570 تا 720 میلیون دلار به اقتصاد ارمنستان ضربه می زند. اما اگر مرزهای این کشور های بر روی ارمنستان گشوده شود، صادرات ارمنستان دو برابر شده و تولید ناخالص ملی این کشور 30 تا 38 درصد افزایش خواهد یافت.
 
اکنون با توجه به اینکه مشکلات اصلی ارمنستان را وضعیت بد اقتصادی و در سطح بین المللی، مناقشه قره باغ و اختلاف با ترکیه است، انتخابات اخیر می تواند فرصتی تازه برای این کشور باشد تا بتواند با حل مشکلات بین المللی خود راه های حل مشکلات اقتصادی را باز کند. هرچند بعید به نظر می رسد با انتخاب سرگی سرکیسیان که از طرفداران دولت است تغییرات اساسی در سیاست های خارجی این کشور به وجود آید.

نظر شما :