روسیه به کمک ایران جنگ سرد را آغاز می‌کند؟

۲۵ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۶ کد : ۱۵۴۶۲ اخبار اصلی
نیکولای پاتروشوف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه در حالی وارد ایران می‌شود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سفر او به ایران در راستای تغییر استراتژی روسیه در برابر تحولات جهانی و آغاز فاز تازه‌ای در دیپلماسی مسکو در تعامل با غرب به ویژه ایالات متحده است.
روسیه به کمک ایران جنگ سرد را آغاز می‌کند؟
دیپلماسی ایرانی: نیکولای پاتروشوف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه در حالی وارد ایران می‌شود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سفر او به ایران در راستای تغییر استراتژی روسیه در برابر تحولات جهانی و آغاز فاز تازه‌ای در دیپلماسی مسکو در تعامل با غرب به ویژه ایالات متحده است. جا ماندن روسیه از تحولات منطقه و پیشتازی رقبای جهانی‌اش در تاثیرگذاری بر تحولات کشورهایی نظیر لیبی، مصر، تونس، عراق و دیگر کشورهای عربی، اصرار ایالات متحده امریکا بر استقرار سپر دفاع موشکی در مرزهای روسیه در اروپا و همچنین آغاز دور جدیدی از بحران‌های اقتصادی در اروپا و ایالات متحده که به دنبال آن تنش‌های اجتماعی تازه‌ای را برای غربی‌ها ایجاد کرده، فضای تازه‌ای را برای شکل‌گیری جنگ سردی جدید میان روسیه و غرب فراهم کرده است. همچنین روسیه قصد دارد ابتکار عمل پرونده هسته‌ای ایران را که نزدیک به دو سال است به بن‌بست خورده به دست گیرد تا تبدیل به برگ بازی قابل اطمینانی برای تعامل با جامعه غربی شود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران دوران جنگ سرد دوم میان روسیه و غرب در شرف کلید خوردن است و لاجرم ایران نیز در این معادله جایگاهی دارد. معادله‌ای که بهار عربی نیز نقشی به سزا در شکل‌گیری و پیش‌برد آن دارد.

روزنامه المستقبل، چاپ لبنان در یادداشتی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: آینده جهان در سال آینده میلادی تحت تاثیر دو انتخابات بزرگ خواهد بود. یکی انتخابات ریاست جمهوری امریکا که باید باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده برای حفظ مجدد جایگاه خود در کاخ سفید با چنگ و دندان به مبارزه برخیزد و دیگری انتخابات ریاست جمهوری روسیه که همه گزارش‌ها حاکی از روی کار آمدن مجدد ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر فعلی روسیه است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این دو رویداد تاثیری مهم بر آینده پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو از یک سو و هم‌پیمانی‌های منطقه‌ای و جهانی از سوی دیگر خواهد گذاشت. به ویژه این که احتمال شکست باراک اوباما در انتخابات پیش روی امریکا و بازگشت مجدد جمهوریخواهان به کاخ سفید بسیار بالا است. بدین ترتیب دور تازه‌ای از رویارویی روسیه و امریکا شکل خواهد گرفت که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران جنگ سرد تازه‌ای را در جهان رقم خواهد زد. جنگ سردی که همانند جنگ سرد قبلی که پنجاه سال به طول انجامید پیش‌بینی می‌شود شاهد درگیری‌ها و جنگ‌های خونین متعددی باشد. نشانه‌های از سر گیری این جنگ سرد با اختلاف نظرهای روسیه با جامعه غربی کاملا مشهود است. تغییراتی که در حال حاضر لیبی، سوریه، یمن، تونس، مصر، مغرب، بحرین و دیگر کشورهای عربی شاهد آن هستند پیش‌بینی می‌شود بیش از پیش روسیه و غرب به ویژه امریکا را رو در روی هم قرار دهد.

در ادامه این یادداشت آمده است: کرملین به شدت با آنچه ناتو در لیبی انجام می‌دهد مخالف است. همچنین سیاست‌های واشنگتن در قبال تحولات سوریه را نیز به شدت رد می‌کند. روسیه امریکا را متهم می‌کند که با ریختن بنزین بر روی آتش بحران‌های خاورمیانه قصد سوء استفاده از وضعیت فعلی را دارد و می‌خواهد هیمنه و تسلط خود را بر خاورمیانه گسترش دهد. از نگاه کرملین تحرکات نظامی امریکا در عراق شکست خورده است از این رو واشنگتن ترجیح می‌دهد دیگر مستقیم وارد جنگ نظامی با مخالفانش در منطقه نشود و در مقابل با استفاده از امکانات و ابزارهای کشورهای هم‌پیمانش در دنیا به هدف اصلی‌اش یعنی تسلط بر خاورمیانه برسد.

نویسنده این یادداشت در اینجا به سفر دبیر شورای امنیت ملی روسیه به ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: در چنین فضایی که خاورمیانه به شدت ملتهب است و بحران اقتصادی سراسر امریکا و اروپا را در نوردیده و متحدان آسیایی آنها را نیز به چالش کشیده، نیکولای پاتروشوف به ایران می‌رود تا درباره تحولات منطقه و احتمال قوی سوریه، تحرکات ترکیه، لیبی، عراق پس از امریکا و همچنین پرونده هسته‌ای ایران که به تازگی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پیشنهاد تازه‌ای موسوم به طرح گام به گام را داده، مذاکره کند. در بحبوحه تحولات منطقه‌ای و ناخرسند شدیدی که روسیه از وضعیت فعلی منطقه دارد، بسیار روشن است که مسکو چه طرحی را برای مذاکره با ایرانی‌ها در قبال تحولات خاورمیانه روی میز خواهد گذاشت. در عین حال بر سر سوریه نیز به شدت با غرب به چالش برخورده و می‌خواهد که برای جلوگیری از نفوذ غرب که به سمت سرنگونی نظام اسد در حرکت است، تحرکاتی را آغاز کند. ایران و روسیه بر سر سوریه مواضع نزدیک به همی دارند و مسکو ترجیح می‌دهد که برای نفوذ در قلب تحولات عربی از برگه‌های برنده ایران در منطقه استفاده کند.

در ادامه این یادداشت آمده است: بسیار روشن است که روسیه و امریکا بر سر پرونده هسته‌ای ایران تنش شدیدی دارند. نماینده دائم روسیه در سازمان ملل هفته گذشته خبر از سناریوی جنگ غربی‌ها به همراه ترکیه و عربستان در روسیه داد و گفت که احتمالا هدف نهایی آنها حمله به ایران است. روسیه با هر گونه حمله نظامی به ایران به شدت مخالف است. حتی با اعمال تحریم‌های بیشتر از سوی غرب به ایران نیز به شدت مخالفت می‌ورزد. از این رو پیش‌بینی می‌شود ایران به عرصه تازه رویارویی روسیه و امریکا در قبال تحولات خاورمیانه و پرونده هسته‌ای‌اش تبدیل شود.

نویسنده این یادداشت سپس به تلاش‌های تازه روسیه در اروپا اشاره می‌کند و می‌نویسد: آلمان اعلام کرده است که به زودی از خیر تاسیسات هسته‌ای خود خواهد گذاشت و برای تامین انرژی مورد نیازش از امکانات دیگر استفاده خواهد کرد. یکی از این امکانات افزایش واردات گاز از روسیه است. در حال حاضر آلمان و روسیه همکاری تازه‌ای برای گسترش همکاری‌های خود در سطح انرژی از طریق دریای بالکان آغاز کرده‌اند. آلمان به این درک رسیده که به مصلحتش است روابط خود را با روسیه گسترش دهد. در راستای همین گسترش روابط بود که برلین قصد داشت جایزه گادریگا، یکی از مهمترین جوایز بین‌المللی خود را تقدیم ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه کند. جایزه‌ای که به دلیل فشارهای بسیار ایالات متحده از اعلام و اعطای آن منصرف شد.

در ادامه این یادداشت آمده است: سپر دفاع موشکی موضوع دیگری است که تهران و مسکو را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک می‌کند. در حالی که روسیه امریکا را به خلف وعده متهم کرده است، امریکا همچنان اصرار دارد که سپر دفاع موشکی را در اروپا مستقر کند و می‌گوید هدف از استقرار آن مهار ایران است در حالی که روسیه می‌گوید بسیار واضح است که با استقرار این سپر در مرزهای روسیه هدف آن چیزی جز تهدید روسیه نیست.

در پایان این یادداشت آمده است: با توجه به تحولات و اوضاع جهان می‌توانیم بگوییم که جنگ سرد جدیدی در حال شکل‌گیری است. جنگ سردی که یک طرف آن روسیه و متحدانش هستند و طرف دیگر آن امریکا و متحدان اروپایی‌اش. در این میان مشخص نیست اسرائیل چه جایگاهی دارد. اگر چه پیش‌بینی می‌شود که اسرائیل از شکل‌گیری چنین جنگی بیش از همه خشنود باشد چرا که گمان می‌کند با رفتن به دامان امریکا در قبال تحولات خاورمیانه می‌تواند استفاده‌های بسیاری از این جنگ ببرد.   

 

نظر شما :