تازه ترین ادعای روزنامه هاآرتص:

ایران به دنبال آلترناتیوی برای سوریه است

۲۶ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۱ کد : ۱۵۵۱۱ اخبار اصلی
در حالی که بروز بحران در سوریه در اوایل سال جاری تا حدودی از توجه ایران به عراق کاسته بود، بار دیگر در شرایطی که اسد همچنان برای بقای قدرت خود تلاش می‌کند، تهران توجه بیشتری به عراق نشان می‌دهد.
ایران به دنبال آلترناتیوی برای سوریه است
دیپلماسی ایرانی :پس از سقوط صدام حسین در سال 2003، نفوذ جمهوری اسلامی در عراق بیش از هر زمان دیگری شد و روی کار آمدن دولتی شیعه با روابطی نزدیک با دولت تهران،‌ این نفوذ را دوچندان کرد. در طی این سال‌ها ایران همواره در جهت بسط این نفوذ با توجه به منافع استراتژیک و اقتصادی تلاش کرده است. این در حالی است که سوریه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران متحد جمهوری اسلامی بوده و در تمامی این سال‌ها هرچه انجام شده در جهت تقویت این روابط و بهره‌مندی از دستاورد‌های استراتژیک آن به خصوص کنترل حماس و حزب‌الله بوده است. اما در حالی که بروز بحران در سوریه در اوایل سال جاری تا حدودی از توجه ایران به عراق کاسته بود، بار دیگر در شرایطی که اسد همچنان برای بقای قدرت خود تلاش می‌کند، تهران توجه بیشتری به عراق نشان می‌دهد.

عراق که برای مدتی تحت تاثیر بهار عرب از سرخط خبر‌های رسانه‌های جهان حذف شده بود، اکنون می‌رود تا بار دیگر استیلای خود را بر خبر‌ها و گزارش‌های مهم خبری نشان دهد. روزنامه هاآرتص در گزارشی در این خصوص نوشته است که با نزدیک شدن زمان خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق، این کشور بار دیگر در کانون توجه ایران قرار گرفته و این در حالی است که جمهوری اسلامی به دنبال آلترناتیو‌های جایگزین برای سوریه است. این در حالی است که طارق الهاشمی، معاون رئیس جمهور عراق چند روز قبل این نکته را خاطرنشان کرده بود که تهاجم آمریکا به عراق تنها برای ایران منافعی در پی داشت.

به گفته وی مهمترین منفعت برای ایران نفوذ عمیق در عراق است. عراق پس از چین و امارات متحده عربی، بزرگترین شریک تجاری ایران به شمار می‌رود که ارزش روابط تجاری با این کشور به 8 میلیارد دلار می‌رسد. از سوی دیگر ایران در ماه گذشته قراردادی برای احداث خط لوله گاز 2 هزار و 500 کیلومتری منعقد کرد که از طریق عراق گاز را به سوریه انتقال می‌دهد. همچنین ایران در شهر‌های بزرگ عراق نمایندگان دیپلماتیک دارد و در کنار مداخله سیاسی، تامین بودجه شماری از پروژه‌های شهری را نیز بر عهده دارد.

طارق الهاشمی بر این باور است که با وجود تلاش عراق برای استقلال اما ایران نفوذ عظیمی در این کشور و سیاست‌های آن دارد. برای مثال از ماه مارس فشار دولت تهران بر بغداد برای محکوم نکردن اقدامات اسد در سوریه افزایش یافته است. در مقابل مقامات شیعه عراق تحت تاثیر ایران تهاجم عربستان سعودی به بحرین برای فرونشاندن ناآرامی‌ها را محکوم کردند. این در حالی است که عراق در فضایی بین وابستگی به ایران و تمایل برای تبدیل شدن به بخشی از جهان عرب غوطه ور است. پیشنهاد خط لوله گاز موضوعی بود که بغداد نمی‌توانست آن را نادیده بگیرد و این در حالی است که عقد این قرارداد ناخرسندی شهروندان سنی که در مقابل نفوذ ایران قرار دارند را تشدید می‌کند. آنها هشدار داده‌اند که اجازه عبور این خط لوله از مناطق سنی نشین را نخواهند داد. چنین تهدید‌هایی موجب خواهد شد که ایران احتمالا برای برقراری امنیت خط لوله نیرو‌های نظامی خود را ارسال کند وبه این ترتیب نفوذ نظامی ایران در عراق دوچندان خواهد شد.
 

نظر شما :