هرچه از روس رسد نیکوست

۲۶ مرداد ۱۳۹۰ | ۲۳:۳۳ کد : ۱۵۵۴۰ اخبار اصلی
در شرایطی که وزیر خارجه ایران هنوز عازم مسکو نشده و از محتوای کامل طرح مسکو برای حل مناقشات هسته ای ایران و غرب بی خبر بود، محمود احمدی نژاد اعلام کرد که ایران از پیشنهاد اخیر روسیه استقبال می کند.
هرچه از روس رسد نیکوست
دیپلماسی ایرانی: خبرگزاری ریا نووستی گزارش داد که الکساندر لوکاشویچ نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه، روز سه شنبه گفته است سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه و علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران مسائل مربوط به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی و چشم انداز همکاری مسکو و تهران را مورد مذاکره قرار خواهند داد. صالحی 16-17 ماه اوت به روسیه سفر کرد.

لوکاشویچ همچنین اعلام کرد وزارت خارجه روسیه در انتظار انجام مذاکرات مفصل در مورد برنامه هسته ای ایران است. در همین حال صالحی نیز که هنوز در تهران بود با اشاره به طرح گام به گامی که از سوی روسیه پیشنهاد شده است گفت: ما از این پیشنهاد استقبال کرده‌ایم. البته هنوز جزئیات این پیشنهاد را نمی‌دانیم. قرار است فردا در این باره صحبت و مذاکراتی انجام شود اما به هر حال اینکه روسیه پیش قدم شده و این پیشنهاد را داده است نفس آن از جانب ما مورد تقدیر و تایید است. گرچه هنوز پیشنهادی رسمی در این باره دریافت نکرده‌ایم.

محمود احمدی نژاد نیز گفت: "ایران از پیشنهاد اخیر روسیه به خاطر از سرگیری مذاکرات در مورد برنامه های هسته ای ایران استقبال می کند." او به نیکلای پتروشیف دبیر شورای امنیت ملی روسیه که به تهران سفر کرده است، گفت: "ایران با پیشنهاد گام به گام روسیه موافق است و آماده است تا پیشنهادهای خود را در این باره ارائه کند."

پتروشیف در تهران با مقام های ایرانی به ویژه با همتای ایرانی اش سعید جلیلی هم مذاکره کرد. هدف مذاکرات پتروشیف آن بود تا از مقام های ایرانی دعوت کند که مذاکرات با شش کشور را درباره برنامه های هسته ای خود از سر بگیرند. در چند سال گذشته چندین دور مذاکرات با حضور بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایالات متحده انجام شده که همگی بی نتیجه بوده و به بن بست رسیده است. حالا ابتکار عمل روس ها با استقبال عجیب ایران مواجه شده ولی کشورهای سابقا مذاکره کننده هنوز نظری در این باره نداده اند.

با وجودی که لاوروف گفته است طرح مزبور را به اطلاع مقام های امریکایی و چینی رسانده اما تا امروز هیچ واکنش سرد یا گرمی از سوی غربی ها دیده نشده است. در مقابل، ایران به گرمی پذیرای طرح گام به گام شده است تا مطابق فرمولی که روس ها تعیین کرده اند بتوانند از شدت تحریم های اعمال شده بکاهند. البته این نکته نیز از سوی مفسران سیاسی پوشیده نمانده که لغو تحریم های شورای امنیت سازوکار نسبتا طولانی و پیچیده خود را دارد و بعید است که در طرح روسیه نیز ابتکاری خارج از قواعد مرسوم شورای امنیت برای لغو تحریم ها وجود داشته باشد. کارشناسان بر این باورند که در صورت ارائه پاسخ های تهران به پرسش های گام به گام آژانس و جلب نظر این سازمان، احتمال دارد که تحریم های یکجانبه اروپا و امریکا علیه تهران کاهش یابد و نه تحریم های شورای امنیت.

با این حال هنوز طرح روسیه برای ما سربسته است و باید دید در مذاکرات صالحی و لاوروف چه گذشته است. آنچه فعلا مشهود است استقبال پرشور ایران از نیت و قدم خیرخواهانه روسیه و انفعال و سکوت غربی ها در قبال آن است. باید دید آیا مسکو می تواند واسطه خوبی باشد و به همان اندازه که توانست پیش از ارائه طرح، رضایت ایران را جلب کند، نظر مساعد غرب را هم درباره طرح گام به گام جلب کند؟

 

نظر شما :