روزنامه فایننشال تایمز ادعا کرد

عربستان برنده بازی با ایران در اوپک

۲۶ مرداد ۱۳۹۰ | ۲۱:۵۸ کد : ۱۵۵۴۱ اقتصاد و انرژی
چه کسی برنده نزاع پنهانی است که در بزرگترین کارتل نفتی جهان در جریان است؟ اوپک و اعضایش این روزها درسر ساز شده اند. تجمع منابع نفتی در منطقه حادثه خیزی مانند خاورمیانه و شمال آفریقا به نوعی سیاست را وارد بازار نفت کرده است.
عربستان برنده بازی با ایران در اوپک
دیپلماسی ایرانی: چه کسی برنده نزاع پنهانی است که در بزرگترین کارتل نفتی جهان در جریان است؟ اوپک و اعضایش این روزها درسر ساز شده اند. تجمع منابع نفتی در منطقه حادثه خیزی مانند خاورمیانه و شمال آفریقا به نوعی سیاست را وارد بازار نفت کرده است. اعراب و ایران دو هرم اصلی کارتل نفتی را تشکیل می‌دهند که چشم امید جهان در حوزه انرژی به ان است. از زمان آغاز ناآرامی‌ها در خاورمیانه و به ثمر نشستن جنبش‌های مردمی‌در تونس و مصر و البته حمله غربی‌ها به لیبی بازار نفت دستخوش تحولات ناخوشایند فراوانی شده است. متوقف شدن صادرات نفت از لیبی و حواشی آن گاه بهای این ثروت سیاه را افزون کرد و گاه آن را در سراشیبی سقوط قرار داد. بهار عربی در خاورمیانه بسیاری از بازی‌های پنهان سیاسی را رو  و دشمنی‌های پنهان شده در مقابل دوربین خبرنگاران را عیان کرد. یارکشی‌های جدید در معادلات سیاسی شکل گرفت و هر کشوری بدون تعارف و اندک ملاحظه ای منفعت خود را از این بازی‌های جدید می‌خواهد. عربستان شاید بسیار زودتر از دیگر کشورهای عربی متوجه خطری شد که بهار عربی برای این کشور در راه دارد.

دومینوی انقلاب از تونس آغاز شد و به مصر که رسید خاندان سعود در عربستان متوجه سکوت عجیب و غیرقابل پیش بینی شدند که از سوی واشنگتن نسبت به حرکت‌های مردمی‌جاری در این دو کشور اتخاذ شد. واشنگتن زمانی به چشم خاندان سعود مهره ای سوخته آمد که در مشاجره میان حسنی مبارک و ملت مصر دست رفیق 30 ساله خود را رها کرد و از او خواست تسلیم اراده مردمی‌ شود. این حرکت کاخ سفید نشین‌ها کافی بود تا ملک عبدالله درد سیلی حقیقت را بر گونه‌های خود احساس کند: واشنگتن تنها بر اساس منافع دوست برمی‌گزیند و بر اساس همان منافع دوستان خود را تغییر می‌دهد.

یارکشی‌های عربستان در بحرین و یمن و البته مخالفتش با محاکمه حسنی مبارک در مصر به گونه ای علنی شد که دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هم وادار به انتخاب میان ایران شیعه و عربستان هم مرام و مسلک خود شدند. شورای همکاری خلیج فارس تنها و تنها به منظور جلوگیری از افزایش نفوذ ایران در معادلات منطقه ای به بحرین لشگرکشی کرد و حرکت‌های مردمی‌در این کشور دارای اکثریت شیعه و اقلیت سنی حاکم را سرکوب کرد.

با این پیش زمینه سیاسی جای اندک تعجبی ندارد که اعضای اوپک در نشست‌های ظاهرا اقتصادی و نفتی این گروه روی خوشی به هم نشان ندهند. علاوه بر مباحث حرفه ای انتخاب سردار رستم قاسمی‌به عنوان وزیر نفت ایران سر و صدای بسیاری در اوپک به راه انداخته است. در فضایی که ایران شدید ترین تحریم‌های بین المللی را تحمل می‌کند ، رسانه‌های عرب نیز همصدا با غربی‌ها انتصاب یک سردار سپاه به عنوان وزیر نفت را مصیبی برای خود خواندند!

روزنامه فایننشال تایمز در نگاهی به مشاجره‌های جاری در اوپک ادعا می‌کند که عربستان سعودی برنده آخرین نزاع‌های جاری در این کارتل نفتی است! نویسنده این نوشتار در این خصوص می‌نویسد: آخرین بار این عربستان سعودی بود که شکست خورده و مغموم در حالی که نتوانسته بود طرح خود برای افزایش تولید روزانه نفت را به کرسی بنشاند ، نشست اوپک را ترک کرد. ایران در آن زمان برنده اصلی میدانی بود که مشت خاندان سعود را مقابل هم پیاله‌های عربش بر خاک کوبید.

با این همه دو ماه پس از این تاریخ عربستان سعودی برای نخستین بار نقش تاثیرگذاری را بازی می‌کند که معمولا تبحری در ایفای آن نداشته است. این بار بازنده ایران است. از هشتم ژوئن تا کنون که نشست اوپک در وین برگزار شد،عربستان سعودی به تنهایی سهم نفت تولیدی خود را بالا برد و ماه گذشته بود که این میزان تولیدی به بالاترین حد خود در یک ماه گذشته رسید. همزمنان ایران کمترین میزان تولید نفت را در کارنامه خود در همین بازه زمانی ثبت کرد. این امار را آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده است.

آخرین باری که عربستان اینچنین بر تولید نفتی خود افزود به جولای سال 1981 بازمی‌گردد. این بازه درست دو سال پس از انقلاب اسلامی‌ایران بود و احساس خطر عربستان از نفوذ دولت تازه ایران بر منطقه و بازار نفت.

فایننشال تایمز در ادامه این مطلب ادعا می‌کند که عربستان سعودی به نوعی با یک تیر دو نشان را زده است. با یک تیر این کشور با فروش نفت بشکه ای 100 دلار آن هم در شرایطی که تولید روزانه خود را بالا برده است ذخیره مالی فراوانی را به جیب زد و با تیر دیگر دل  کشورهای خریدار و نیازمند نفت مانند ایالات متحده ، اروپا ، چین و هند را به دست آورد. وی با این حرکت خود را مهره میانه رو در کارتل نفتی اوپک جا زد. مهره ای که به وقتش برای غربی‌ها نفت بیشتر تولید می‌کند تا احساس درمانده گی نداشته باشند.

ایران نیز در این بای بیکار ننشسته و سهم خود را می‌طلبد. رستم قاسمی‌وزیر نفت اخیرا ایران را به دلیل ذخیره‌های هیدروکربنی که در اختیار دارد مهره ای بسیار مهم در اوپک خوانده است. وی در این خصوص گفت: عربستان سعودی تمام اوپک را شامل نمی‌شود. ایران و دیگر اعضا هم باید نقش خود را بازی کنند.

این روزنامه امریکایی در ادامه با اشاره به همکاری‌ها و هماهنگی‌های فشرده ایران و ونزوئلا می‌نویسد: حقیقت این است که این دو کشور با هم و شاید ناخودآگاه خدمت بزرگی به عربستان کردند. این دو کشور با مقاومت در برابر تولید نفت بیشتر در حقیقت روزهای طلایی بازار نفت را از دست دادند.

ونزوئلا در سال 2009 روزانه سه میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد و این در حالیست که در سال جاری با وجود قیمت بالای نفت آن را به 8 میلیون بشکه در روز کاهش داده است. ایران نیز همین رویه را در قیاس با قبل اتخاذ کرده و در این فضا به نوعی هر دو متضرر شدند. با این همه عربستان سعودی در حال حاضر با توجه به بالا بردن تولید نفت روزانه خود قدرتمند تر از پیش شده  و بر اساس پیش بینی‌ها می‌تواند تولید روزانه خود را به ده میلیون بشکه هم برساند.

 

نظر شما :