احمدی نژاد در بین النهرین ؛ چرا؟

۱۳ اسفند ۱۳۸۶ | ۲۲:۱۵ کد : ۱۵۷۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
محمود احمدی­نژاد، رئیس جمهوری ایران، صبح دوم مارس، دوازدهم اسفند، به همراه هیاتی بلندپایه متشکل از وزیران امور خارجه، نیرو، نفت، راه و ترابری و اقتصاد و دارایی وارد بغداد، پایتخت عراق شد. وی قرار است در سفر دو روزه خود مذاکرات گسترده­ای با مقام­­های عراقی انجام دهد.
احمدی نژاد در بین النهرین ؛ چرا؟
محمود احمدی­نژاد، رئیس جمهوری ایران، صبح امروز به همراه هیاتی بلندپایه متشکل از وزیران امور خارجه، نیرو، نفت، راه و ترابری و اقتصاد و دارایی وارد بغداد، پایتخت عراق شد و مورد استقبال رسمی جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق، قرار گرفت.
 
وی قرار است در سفر دو روزه خود مذاکرات گسترده­ای را با مقام­­های عراقی بویژه درباره اتهام­هایی که آمریکا به ایران درباره مسلح ساختن گروه­های شبه نظامی شیعی وارد می­کند به گفت و گو بپردازد. اتهامی که تهران بارها رد کرده است و مذاکره با آمریکا درباره امنیت عراق را شاهد آن دانست.
 
رئیس جمهوری ایران قبل از آغاز سفرش به عراق در فرودگاه تهران هدف از انجام این سفر را حمایت از امنیت عراق و بهبود روابط میان دو کشور همسایه اعلام کرد و گفت:" این سفر باعث تقویت صلح و ثبات میان دو کشور و حتی منطقه می­شود و مطمئنا به نفع کشورهای منطقه خواهد بود."
 
رئیس جمهوری می گوید ایران و عراق از تاریخ، فرهنگ و تمدن مشترکی برخوردارند و حسن هم­جواری و این مزیت­ها ایجاب می­کند، همکاری­های ما در عراق بیش از پیش گسترش یابد. مذاکرات ما در عراق در راستای تقویت صلح و امنیت آن کشور و گسترش همکاری­ها با دولت عراق با هدف گسترش امنیت خواهد بود.
 
به گفته احمدی­نژاد مذاکرات ما شامل همکاری­های اقتصادی، گسترش روابط در زمینه­های حمل و نقل، بازرگانی و نیرو بویژه نفت به عنوان دو کشور مهم عضو اپک خواهد بود.
 
رئیس جمهوری ایران همچنین ابراز امیدواری کرد، سفرش به عراق بتواند صفحه تازه­ای در روابط دو جانبه و گسترش همکاری­ها میان ایران و عراق بگذارد و روابط ایران و عراق از جمله در زمینه اقتصادی را به اوج برساند.
 
علیرضا شیخ عطار، معاون وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرد، ایران قصد دارد یک میلیارد دلار به دولت عراق برای تکمیل پروژه­های عمرانی که ممکن است ایرانی­ها در اجرای آنها نقش داشته باشند، قرض دهد.
وی در ادامه افزود:" این سفر با فکر برقراری صلح دائم میان ایران و عراق انجام شده است."
 
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، نیز درباره سفر رئیس جمهوری به عراق گفت:" امیدواریم سفر رئیس جمهوری به عراق بتواند نمونه­ای خوب برای دیگر کشورهای منطقه برای انجام سفرهای مشابه به عراق با هدف تقویت جایگاه آن کشور شود."
 
وی ابراز امیدواری کرد، این سفر بتواند بر گسترش مناسبات برادرانه میان ایران و عراق تاثیر بگذارد.
 
آقای متکی روابط فعلی ایران و عراق را بسیار خوب و گرم توصیف کرد و گفت:" با وجود سیاست­های ضد ایرانی رژیم صدام حسین در گذشته و تحمیل مشکلات فراوان بر کشورهای منطقه از جمله جنگ ایران و عراق که سختی­های بسیاری را بر همگان تحمیل کرد، اکنون روابط دو کشور بسیار خوب و صمیمانه است."
 
وی همچنین گفت:" ما از فرصت­ها برای افزایش قدرت عراق استفاده می­کنیم. ما از روز نخست از جریان سیاسی که پس از سقوط نظام سابق در عراق جریان داشت، حمایت کردیم و بر این باوریم که ملت عراق اکنون توانسته در مسیر صحیح و درست خود حرکت کند."
 
وزیر امور خارجه ایران درباره سیاست­های وزارت امور خارجه در گسترش روابط با دیگر کشورها گفته سیاست ما بر اساس یک برنامه واضح و شفاف بر اساس حفظ وحدت اسلامی با تمام کشورهای جهان است و بر همین اساس تلاش می­کنیم با کشورهای اروپایی و غربی نیز بر اساس منطق رابطه برقرار کنیم.
 
به گفته آقای متکی درباره قطعنامه 1975 الجزایر درباره تعیین مرزها نیز ما یک گروه مشترک برای تعیین مرزها بر اساس یک توافق­نامه مورد توافق دو کشور تشکیل شده است که دو طرف درصدد همکاری برای حل این موضوع هستند.
 
انتقاد ایران و آمریکا از یکدیگر
درهمین حال، رئیس جمهوری ایران، به شدت از سیاست­های آمریکا انتقاد کرد و کاخ سفید را عامل اصلی ناامنی در عراق با هدف حفظ نیروهایش در آن کشور دانست.
 
آقای احمدی نژاد می گوید کسانی که عراق را اشغال کرده­اند عامل اصلی نبود امنیت، افزایش اختلاف­ها و گسترش بحران در این کشور هستند.
 
وی این ادعای آمریکا مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی عراق را به شدت رد کرد و گفته ما معتقدیم ملت عراق خود می­تواند امنیت خود را تامین کرده و به تنهایی کشور را اداره کند. اگر دیگران دلشان به حال ملت عراق سوخته و می­خواهند برای منافع آنها گام بردارند، بهتر است تعهدات خود به ملت عراق را عملی کنند. کشورهایی که از عراق در وضعیت سخت کنونی حمایت می­کنند در حقیقت به ملت عراق کمک می­رسانند.
 
رئیس جمهوری ایران همچنین ایالات متحده آمریکا را به کاستی در انجام مسئولیت­هایش متهم کرد و گفت: " طبیعی است که ایالات متحده هنگامی که می­بیند شکست خورده است دیگران را مسئول شکست­­هایش بداند. آیا این تعجب آور نیست که کسانی که 160 هزار سرباز در عراق دارند دیگران را به دخالت در امور داخلی عراق متهم می­کنند؟"
 
احمدی­نژاد در ادامه افزود:" ایران از تمام گروه­ها و نیروهای عراقی برای حفظ وحدت و برادری حمایت می­کند، برای همین امنیت عراق را امنیت خود می­داند و بر این باور است که هر گونه ناامنی و ایجاد مشکل در عراق تاثیرات مستقیمی بر ایران خواهد گذارد."   
 
از سوی دیگر جورج بوش، رئیس جمهوری آمریکا، نیز درباره سفر رئیس جمهوری ایران به عراق اظهار نظر کرد و گفت:" ایران و عراق دو کشور همسایه هستند که بسیار مهم است روابط میان آنها حسنه باشد."
 
وی از رئیس جمهوری ایران خواست که سفرش به عراق با دستاوردهای خوبی همراه باشد و مدعی شد: " پیامی که من باید به او بدهم این است که از ارسال اسلحه برای کشتن هم­وطنانمان دست بردارد و از صدور تروریسم پرهیز کند."
 
رئیس جمهوری آمریکا درباره کاهش نیروها در عراق نیز گفت:" موضوع کاهش نیروهایمان در عراق با واقیعت­های موجود در عراق ارتباط مستقیم دارد. من اعتقاد راسخی به ربط میان کاهش نیروها و و موفقیت در عراق دارم. بازگشت هر سرباز آمریکایی از عراق ارتباط مستقیمی به پیروزی ما در عراق دارد."
 
وی همچنین ابراز امیدواری کرد، در ماه­های آینده بتوان از میزان نیروهای آمریکایی در عراق کاست اما به شرطی که گزارش سفیران نظامی و سیاسی آمریکا و وزیر دفاع آمریکا در عراق نیز لزوم کاهش نیروها را تایید کنند.
 
رئیس جمهوری آمریکا در این باره گفت:" آنچه درباره کاهش نیروها می­گویم منوط به گزارش رابرت گیتس وزیر دفاع، ژنرال پترائوس فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق و رئیس ستاد نیروهای مشترک است و تاکید می­کنم تنها معیار ما پیروزی ما در عراق است."
 
در همین حال هم زمان با سفر رئیس جمهوری ایران به عراق ژنرال " مایک مولن " رئیس ستاد مشترک آمریکا در نیروهای مسلح نیز در یک سفر از پیش اعلام نشده وارد بغداد پایتخت عراق شد.
 
وی قرار است، قبل از اعلام گزارش خود ملاقات­هایی را با مقام­های عالی­رتبه عراقی داشته باشد. تا کنون هیچ منبعی ارتباط یا نشانه­ای میان سفر مایک مولن با سفر رئیس جمهوری ایران به عراق مشاهده نکرده است.
 
نگاه عراقی­ها به سفر احمدی­نژاد
هم زمان با سفر رئیس جمهوری ایران به عراق، برق این کشور به 9 مرکز برق ایران متصل شد. محمد احمدیان، معاون وزیر برق ایران، که از روز چهارشنبه در راستای آماده ­سازی سفر احمدی­نژاد به عراق سفر کرده بود در این باره گفت:" اکنون برق عراق از طریق ایستگاه برق سر پل ذهاب در ایران به خانقین در عراق متصل می­شود. همچنین در جریان سفر رئیس جمهوری ایران ایسگاه برق 400 کیلو واتی از شهر آبادان به منطقه الهارثه راه­اندازی خواهد شد. علاوه بر آن برق شهر مریوان نیز به شهر بنجوین در کردستان عراق متصل خواهد شد. همچنین برق کرمانشاه نیز به استان دیالی استان شرقی عراق متصل می­شود."
 
در همین حال ژنرال قاسم عطا، سخنگوی عملیات امنیتی بغداد گفت:" تدابیرامنیتی بسیار شدیدی را برای سفر رئیس جمهوری ایران به بغداد اتخاذ کرده­ایم. به گونه­ای که برخی راه­ها به دلیل مسائل امنیتی بسته شده است."
 
وی جزئیات بیشتری درباره این تدابیر امنیتی اعلام نکرد.
 
همچنین برخی پروازهای فرودگاه بغداد در هنگام سفر احمدی نژاد به عراق به دلیل تدابیر امنیتی متوقف شده است.  
 
از سوی دیگر مقام­ها و احزاب عراقی از سفر رئیس جمهوری ایران به عراق به شدت استقبال کرده و آن را یک سفر تاریخی و مهم ارزیابی کرده­اند.
 
عادل عبدالمهدی، معاون رئیس جمهوری عراق، در این باره گفت:" این سفر بسیار مهم است و تمام گروه­ها برای موفقیت­آمیز بودن آن تلاش می­کنند."
 
وی در ادامه افزود:" جنگ 8 ساله باعث شد تا ضررهای بسیاری را متحمل دو کشور کند که ما تلاش داریم در سفر آقای احمدی­نژاد به حل این مشکلات نیز بپردازیم. عمده این مشکلات مرتبط به مسائل مالی و مرزی است که ما در راستای توسعه روابط و تقویت ارتباطات میان دو کشور به حل آن مسائل خواهیم پرداخت."
 
عبدالمهدی همچنین گفت:" پرونده مجاهدین خلق در خلال سفر آقای احمدی­نژاد بسته خواهد شد."
 
وی درباره مشکلات مرزی موجود میان دو کشور نیز گفت:" ما با ایرانی­ها بر سر شط العرب مشکلاتی داریم که لازم است در یک توافقنامه جدید این مشکلات نیز حل و فصل شوند."
 
طارق الهاشمی، معاون رئیس جمهوری عراق، نیز گفت:" ما از سفر رئیس جمهوری ایران به عراق استقبال می­کنیم و امیدواریم این سفر بتواند پرونده­های مشکل­زای موجود میان ایران و عراق را حل و فصل کند."
 
وی در ادامه افزود:" گسترش روابط با ایران باید بر اساس حفظ احترام متقابل، عدم دخالت در امور و تبادل مصالح یکدیگر باشد."
 
وائل عبداللطیف، نماینده پارلمان عراق، نیز در این باره گفت:" روابط میان ایران و عراق جوانب بسیار مهمی دارد که می­تواند تاثیرات عمیقی در وضعیت داخلی عراق بگذارد. نقشی که ایران در پنج سال گذشته در عراق داشته دلیلی بر این ادعا است."
 
وی ابراز امیدواری کرد در دیدارهای مقام­های عراقی با مقام­های ایرانی بسیاری از مشکلات حل نشده میان دو کشور حل و فصل شوند.
 
محمد الحاج حمود، معاون وزیر امور خارجه عراق، نیز در این باره گفت:" امیدواریم دوستان ایرانی ما وضعیت عراق را به خوبی بفهمند و از دخالت در امور داخلی عراق اجتناب کنند. عراق به هیچ عنوان نمی­پذیرد، کشوری حتی ایران در امور داخلی آن دخالت کند."
 
شیخ حمید معله، نماینده مجلس عراق از ائتلاف یکپارچه، نیز در این باره گفت:" سفر رئیس جمهوری ایران به عراق که نخستین سفر یک رئیس دولت از ایران در 30 سال گذشته است، بسیار مهم و حیاتی است و این پیام را به روسای کشورهای عربی می­رساند که باید دروازه­های خود را در تمام زمینه­ها به روی عراق بگشایند و از سیاست­های جاری عراق حمایت کنند."
 
وی در ادامه افزود:" سفر رئیس جمهوری ایران به عراق تاریخی و بسیار مهم است و در یک وقت بسیار حساس انجام شده است. به استثنای جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا این نخستین بار است که یک رئیس جمهور دنیا به عراق سفر می­کند."
 
فریاد راوندوزی، سخنگوی اتحاد میهنی کردستان، نیز درباره سفر رئیس جمهوری ایران به عراق گفت:" این سفر با دعوت رسمی رئیس جمهوری عراق با هدف افزایش روابط دو جانبه انجام شده است. ایران کشور بسیار مهم همسایه عراق است که مرزی به طول 1600 کیلومتر با ما دارد. روابط ایران و عراق یک رابطه تاریخی است که با وجود برخی مشکلات از جمله مشکلات مرزی باید گسترش یابد."
 
وی در ادامه افزود:" امیدواریم سفر رئیس جمهوری ایران به عراق بتواند مناسبات اقتصادی و سیاسی میان دو کشور را بسیار گسترش دهد و ما بتوانیم از تجربیات ایران در سد سازی، صنعت برق، گردشگری دینی و غیره بهره ببریم."  
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :