دیدار مرکل از روسیه ؛روابط مسکو با غرب آسان تر نخواهد شد

۱۹ اسفند ۱۳۸۶ | ۱۹:۴۴ کد : ۱۶۰۲ اروپا
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در دیدار با آنجلا مرکل، صدرالعظم آلمان گفت که غرب نباید انتظار داشته باشد که بتواند روابط ساده تری با روسیه به ریاست جمهوری دیمتری مدودف داشته باشد. چرا که وی به اندازه من یک وطن پرست است.
دیدار مرکل از روسیه ؛روابط مسکو با غرب آسان تر نخواهد شد
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در دیدار با آنجلا مرکل، صدرالعظم آلمان گفت که غرب نباید انتظار داشته باشد که بتواند روابط ساده تری با روسیه به ریاست جمهوری دیمتری مدودف داشته باشد. چرا که وی به اندازه من یک وطن پرست است.
 
رییس جمهور روسیه گفت: بسیاری از ناظران دیمتری مدودف را سیاست مداری لیبرال تر تصور می کنند و امیدوارند که ریاست جمهوری وی بتواند روابط بین مسکو و غرب را آسان تر کند.
 
آقای پوتین در کنفرانس خبری که با حضور آنجلا مرکل برگزار شده بود ادامه داد که برخی از هم پیمانان ما منتظرند تا هر چه زودتر ماموریت من به اتمام برسد و بتوانند با شخص دیگری مذاکره کنند. اما من فکر نمی کنم که برای هم پیمانان ما مذاکره با مدودف آسان تر باشد.
 
این درحالی است که خانم مرکل در آغاز دیدار با ولادیمیر پوتین گفت که من فکر می کنم که روابط بین روسیه و آلمان، رابطه بسیار نزدیکی است. ما راه های گوناگونی برای مذاکره در خصوص مسائل گوناگون و گاهی بحرانی را پیدا کرده ایم و این مذاکرات گاهی با چالش و گاهی به خوبی انجام شده است.
 
الریخ ویلهلم، سخنگوی خانم مرکل، پیش از سفر وی اعلام کرده بود که خانم مرکل به روسیه سفر کرده است تا حول محورهای انرژی، کوزوو، موقعیت خاور میانه و انتخابات روسیه با مقامات این کشور مذاکره کند.
 
آنجلا مرکل، صدرالعظم آلمان به عنوان اولین رهبر خارجی با دیمتری مددوف، رییس جمهور آینده روسیه ملاقات کرد. خانم مرکل در دیدار با مدودف اعلام کرد که امیدوار است روابط دوستانه بین دو کشور همچنان ادامه داشته باشد.
 
صدرالعظم آلمان گفت آقای پوتین اعلام کردند که مذاکره با شما آسان تر از مذاکره با وی نخواهد بود. اما من به خودم این اجازه را ندادم که بگویم امیدوارم که روابط بین غرب و روسیه سخت تر نشود.
 
دیمتری مددوف که اوایل ماه میلادی جاری در انتخابات ریاست جمهوری در روسیه پیروز شد و از ماه می سمت ریاست جمهوری روسیه را بر عهده خواهد داشت و ولادیمیر پوتین به عنوان نخست وزیر دولت وی تغییر سمت خواهد داد.
 
کوزوو و پیمان آتلانتیک شمالی
پوتین در این دیدار بار دیگر در دیدار با خانم مرکل اعلام کرد که استقلال کوزوو تنها جدایی طلبان در اورپا را تشویق به شورش می کند. وی همچنین تلاش عرب را برای جایگزینی ناتو با سازمان ملل را ملامت کرد.
 
خانم مرکل ادعای آقای پوتین در خصوص همکاری های غرب را رد کرد و گفت: ناتو نمی خواهد به یک سازمان ملل دوم تبدیل شود؛ ناتو سازمانی است که ماهیت دفاعی دارد و بر پایه ارزش های مشترک بنیان گذاری شده است.
 
روسیه بارها اعلام کرده است که به رسمیت شناختن کوزوو توسط غرب می تواند سایر جدایی طلبان را تشویق به شورش کند، بخصوص در کشورهای تازه استقلال یافته. اما غرب با اعلام اینکه موقعیت کوزوو یک استثنا است استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته است.
 
آلبانیایی تبارهای کوزوو تقریبا 90 درصد از جمعیت دو میلیون نفری کوزوو را تشکیل می دهند. این منطقه از سال 1999 توسط نیروهای ناتو و سازمان ملل اداره می شد. در تاریخ 17 دسامبر سال جاری، هاشم تاچی، رهبر جدید کوزوو به طور یک جانبه اعلام استقلال کرد و برخی از کشورهای غربی که از استقلال کوزوو حمایت می کردند، استقلال این کشور را به رسمیت شناختند.
 
اما روسیه که در میان کشورهای مخالف استقلال کوزوو است همچنان معتقد است که استقلال کوزوو حرکت اشتباهی است که کشورهای غربی را با مشکل رو به رو خواهد کرد. یکی از دلایل مخالفت مسکو با استقلال کوزوو نگرانی از شورش استقلال طلبان چچنی در روسیه است. همچنین روسیه نمی خواهد نفوذ خود را در منطقه بالکان از دست بدهد.
 
ولادیمیر پوتین که در زمان شوروی سابق یکی از اعضای ک.گ.ب در آلمان شرقی بود زبان آلمانی را به خوبی صحبت می کند. روسیه روابط تقریبا خوبی با آلمان نسبت به سایر کشورهای غربی دارد، برخی معتقدند که این رابطه خوب با گذشته ولادیمیر پوتین در ارتباط است.
 
مذاکرات اقتصادی
آنجلا مرکل و ولادیمیر پوتین در خصوص مسائل اقتصادی جهان نیز با یکدیگر مذاکره کردند، محور اصلی مذاکرات اقتصادی آنها بر روی مسائل انرژی از جمله خط لوله نورد استریم از روسیه و زیر آبهای دریای بالتیک به آلمان بود که 7.3 میلیارد دلار هزینه در بر دارد.
 
پیش بینی می شود احداث این خط لوله که طول آن 750 مایل است در سال 2010 آغاز شود. پیش بینی می شود که این خط لوله سالانه 55 میلیارد متر مربع گاز، از روسیه به شمال آلمان منتقل کند.
 
این درحالی است که تبادلات تجاری بین دو کشور در 6 سال گذشته 250 درصد رشد داشته است و به بیش از 50 میلیادر دلار رسیده است.

( ۱ )

نظر شما :