ارتش اسرائیل خشمگین از تنش در روابط آنکارا - تلاویو

۱۷ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۵ کد : ۱۶۰۸۷ اخبار اصلی
سیل حملات سیاستمداران و نظامیان اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو به شدت افزایش یافته و می‌گویند اصرار او به حفظ لیبرمن تندروترین چهره کابینه‌اش کار را به این جا رسانده که اسرائیل از خیر مهم‌ترین متحد منطقه‌ای‌اش گذشته است.
ارتش اسرائیل خشمگین از تنش در روابط آنکارا - تلاویو
 دیپلماسی ایرانی: هیچ کس به راحتی نمی‌تواند باور کند که روابط ترکیه و اسرائیل تا این اندازه تیره شود. ترکیه به سفارت اسرائیل دو روز فرصت دهد که آنکارا را ترک کند و تمامی دیپلمات‌های خود را از اسرائیل فرا بخواند و همچنین اعلام کند که تمامی معاهدات دیپلماتیک و نظامی‌اش با تلاویو را به تعلیق در می‌آورد.

با این اتفاق هیئت دیپلماتیک اسرائیل در آنکارا تنها محدود به نزار عمار، سخنگوی سفارت که دروزی است و تنها به ارائه خدمات در داخل سفارت مشغول است، محدود می‌شود تا بدین ترتیب برای نخستین بار روابط  ترکیه و اسرائیل تا این اندازه تیره شود.

می‌توان گفت که تصمیم ترکیه اسرائیل را شوکه کرده است. شواهد دقیقا نشان می‌دهند که اسرائیل از این تصمیم آنکارا به شدت شوکه شده و خود را اکنون در منطقه در جایگاه ضعف می‌بیند و تلاش دارد تا راه حلی برای این موضوع بیابد. در درون اسرائیل ترکیه توانسته فضای سیاسی داخلی این رژیم را کاملا به هم بریزد.

به نوشته روزنامه الحیات، سیل حملات سیاستمداران و نظامیان اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو به شدت افزایش یافته و می‌گویند اصرار او به حفظ لیبرمن تندروترین چهره کابینه‌اش کار را به این جا رسانده که اسرائیل از خیر مهم‌ترین متحد منطقه‌ای‌اش گذشته است.

در این میان تلاش‌های بسیاری از سوی امریکا و اروپایی‌ها برای کاهش این تنش‌ها آغاز شده است. آنها تماس‌های پشت پرده خود را با دو طرف به شدت افزایش داده‌اند و تلاش می‌کنند که راه حلی برای این بحران بیابند. غربی‌ها می‌گویند اگر چه روابط ترکیه و اسرائیل به طور کامل قطع نشده و همچنان توریست از اسرائیل به ترکیه می‌رود و روابط تجاری دو طرف همچنان به قوت خود باقی است اما تا کنون سابقه نداشته روابط دو طرف تا این اندازه تیره شود.

در این میان خشم فرماندهان نظامی و امنیتی اسرائیل به خوبی هویدا است. آنها از بنیامین نتانیاهو به شدت انتقاد می‌کنند و می‌گویند که سیاست‌های افراطی اویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه کابینه‌اش وضعیت اسرائیل را به این جا کشانده و ادامه این رفتار باعث می‌شود تا اسرائیل به بحران‌های بین‌المللی بر بخورد و مصالح اسراتژیک آن مورد تهدید قرار بگیرد.

در همین رابطه ارتش اسرائیل از دولت این رژیم خواست که به حل و فصل بحران با ترکیه بیندیشد و حتی اگر ترکیه استحقاق عذرخواهی نداشته باشد از آن عذرخواهی کند. ستاد ارتش اسرائیل از دولت خواسته فورا فکری برای بازگرداندن روابط به سطح سابق خود بکند.

دان حالوتس، رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل در این باره می‌گوید: «رابطه ما با ترکیه ضلع دوم مثلث قدرتمند قدرت‌های بزرگ غیر عرب منطقه‌ای در کنار ایران است.»

با این حال دولت اسرائیل همچنان عذرخواهی از دولت ترکیه بابت کشته شدن 9 تبعه‌اش طی حمله خصمانه سربازان اسرائیلی به کشتی مرمره را به شدت رد می‌کند. اگر چه روابط دو طرف از سال 2008 به این سو روز به روز خراب‌تر شده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید که این بحران باید به هر ترتیبی شده پایان یابد، چرا که بیش از همه از این وضعیت ایران سود می‌برد و این به ضرر منافع اسرائیل است. به اعتقاد اسرائیلی‌ها این مساله با حفظ آرامش در سوریه مرتبط است و ترکیه با این کار ضمن فرافکنی بحران‌های سوریه به نفع دمشق عمل کرده است.

روزنامه ساندی تایمز در این باره می‌نویسد: پیش از این روابط اسرائیل و ترکیه به اندازه‌ای حسنه بود که آنکارا از طریق ناتو پیمان استراتژیک با اسرائیل داشت و موساد، سازمان جاسوسی این رژیم در شرق ترکیه پایگاه امنیتی احداث کرده و اوضاع در ایران، عراق و سوریه را رصد می‌کرده است. علاوه بر آن قراردادهای کلان اقتصادی میان دو طرف منعقد شده که از جمله آن می‌توان به فروش 640 میلیون دلاری تانک و 400 میلیون دلاری جنگنده اسرائیل به ترکیه اشاره کرد. همچنین دو طرف پیمان همکاری دریایی در دریای مدیترانه دارند. همه این امتیازها با تصمیم تازه ترکیه بر باد رفته است. همچنین روابط تجاری دو طرف نیز سالانه هر کدام در حدود دو میلیارد دلار است.   

به اعتقاد کارشناسان تا زمانی که آویگدور لیبرمن در راس دستگاه دیپلماسی وزارت امور خارجه اسرائیل قرار دارد روابط دو طرف به هیچ وجه بهبود نخواهد یافت. لیبرمن بر این باور است که نیازی به حفظ رابطه با ترکیه نیست و همین رابطه را می‌توان با یونان داشت. به واسطه وجود اختلاف‌های سیاسی میان آتن با آنکارا، هم‌پیمانی با یونان می‌تواند جایگزین مناسی به جای ترکیه شود به ویژه که روابط اقتصادی اسرائیل با یونان به طور چشمگیری افزایش یافته است.

آلون لئیل، کارشناس مسائل ترکیه و سفیر سابق اسرائیل در ترکیه در این باره می‌گوید: «ترکیه تصمیم ناگهانی نگرفته است، آنکارا از حفظ رابطه با اسرائیل احساس تنگنا می‌کند، این رفتار نتیجه سیاست‌های دولت‌های اسرائیلی است. آنکارا تلاش بسیاری کرد که در سیاست‌های اسرائیل با حفظ همکاری در سطح منافع دو طرف تاثیر بگذارد ولی سیاست‌هایش شکست خورد. از این رو سیاست دوری و تنفر را بدون آن که رغبتی به این کار داشته باشد، اتخاذ کرد. ترکیه قصد ندارد برای دشمنان اسرائیل کاری بکند، بلکه فقط به فکر احیای جایگاه رهبری خود در جهان اسلام و دنیای عربی است. ولی به جای آن که بیاییم از این نقش آنها حمایت کنیم، تلاش کردیم بازی را خراب کنیم این هم هزینه‌های آن است که باید بپردازیم.»

وی درباره حمایت ترکیه از فلسطینی‌ها گفت: «روشن است که ترکیه مثل هر کشور اسلامی دیگر یا حتی مثل کشورهای اروپایی از ملت فلسطین حمایت کند ولی این حمایت به حساب اسرائیل نیست. اگر تلاویو می‌پذیرفت که از آنکارا عذرخواهی کند چنین مشکلاتی پیش نمی‌آمد.» 


نظر شما :