دريا سالار فالون به چه دليل بازنشسته شد

۲۲ اسفند ۱۳۸۶ | ۱۸:۲۱ کد : ۱۶۲۳ اخبار اصلی
درياسالار حدود يک سال پيش به سمت فرماندهى نيروهاى نظامى آمريکا در خاورميانه منصوب شده بود
دريا سالار فالون به چه دليل بازنشسته شد
دریاسالار ویلیام فالون، فرمانده ارشد نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه در خلال گمانه زنی هایی در مورد شکاف میان او و دولت جورج بوش در مورد سیاست مربوط به ایران از مقام خود استعفا داده است. سر فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا ناحیه ای از شاخ آفریقا تا آسیای میانه را در بر می گیرد و جنگ های عراق و افغانستان در حیطه مسئولیت های آن بوده است.
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا گفته که با درخواست دریاسالار ویلیام فالون برای بازنشستگی زودهنگام موافقت شده است.
این مقام 63 ساله نظامی ماه مارس 2007 پس از خدمت به عنوان فرمانده نیروهای آمریکایی در ناحیه اقیانوس آرام "فرماندهی مرکزی آمریکا" در خاورمیانه را به عهده گرفت.
ب تازگی گزارش هایی منتشر شده که حکایت از آن دارد که آقای فالون با سیاست سرسختانه دولت جورج بوش با ایران مخالف است.
وزیر دفاع آمریکا البته این گزارش ها را با لحنی نا چندان قوی رد کرده و گفته فکر نمی کند که هیچ اختلاف نظر عمده ای میان دیدگاه های دریاسالار فالون و دولت بوش وجود داشته باشد.
بیانیه سر فرماندهی مرکزی آمریکا که به این مناسبت انتشار یافته می گوید که آقای فالون به دلیل تصورات به وجود آمده در مورد ناهمخوانی نظرات او با رئیس جمهور آمریکا استعفا می دهد چرا که دیگر نمی تواند به شکلی موثر به منافع آمریکا خدمت کند.
رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا هرگونه اشاره ای به اینکه استعفای آقای فالون به معنی برنامه ریزی آمریکا برای رفتن به جنگ با ایران است را "مسخره" خواند.
 
فالون 61 ساله که اوایل سال 2007 جانشين جان ابيزيد بازنشسته شده بود، پيش از اين فرماندهى نيروهاى نظامى آمريکا در منطقه پاسيفيک را بر عهده داشته است و حدود بيست درصد از کل نيروهاى ارتش آمريکا تحت فرمان او قرار داشته‌اند.
به اين ترتيب براى نخستين بار يک فرمانده نيروى دريايى فرماندهى دو جنگ زمينى در عراق و افغانستان را بر عهده گرفته بود. فالون سابقه حضور در جنگ ويتنام، جنگ خليج فارس در سال 1991 و جنگ‌ها دريايى ناتو در بوسنى را در کارنامه خود داشت.
 
در هنگام انتصاب آقای فالون، تحليل‌گران مى‌گفتند انتصاب يک فرمانده نيروى دريايى به سمت فرماندهى ارتش آمريکا در خاورميانه و شمال آفريقا هم‌زمان با اعزام ناو هواپيمابر جان سي. استنيز به خليج فارس، نشان از دغدغه‌هاى منطقه‌اى آمريکا فراتر از عراق و افغانستان و احتمال مواجهه نظامى با ايران در صورت ادامه بن‌بست ديپلماتيک فعلى بر سر مسئله هسته‌اى دارد.
 به ويژه آن که با توجه به درگيرى نيروهاى زمينى آمريکا در عراق و افغانستان، عمده بار درگيرى نظامى احتمالى تازه بر دوش نيروى دريايى و هوايى خواهد بود.
 
گروهى از افسران سابق ارتش امريکا نيز اعتقاد داشتند انتصاب جديد بيشتر از آن که متکى به سابقه و کارنامه کارى‌شان باشد، به استراتژى جديد بوش براى مهار بحران عراق متکى است. موضوعی که امروز صورت دیگری به خود گرفته و  شخصیت جانشین آقای فالون گوشه ای از آن را در ابتدای امر معلوم خواهد کرد.
  

( ۱ )

نظر شما :