اسرائیل ترسید، مانور نظامی انجام داد

۱۶ مهر ۱۳۹۰ | ۲۲:۲۷ کد : ۱۶۸۴۵ اخبار اصلی
در حالی که روزهای اخیر رسانه‌های جهان مشغول رصد کردن چگونگی پذیرفتن عضویت فلسطین در سازمان ملل و ناآرامی‌های اخیر سوریه بوده است، چهارشنبه هفته گذشته ارتش اسرائیل برای محک زدن آمادگی نیروهای نظامی خود در یک اقدام ناگهانی در داخل سرزمین‌های اشغالی مانور نظامی انجام داد.
اسرائیل ترسید، مانور نظامی انجام داد
دیپلماسی ایرانی: در حالی که روزهای اخیر رسانه‌های جهان مشغول رصد کردن چگونگی پذیرفتن عضویت فلسطین در سازمان ملل و ناآرامی‌های اخیر سوریه بوده است، چهارشنبه هفته گذشته ارتش اسرائیل برای محک زدن آمادگی نیروهای نظامی خود در یک اقدام ناگهانی در داخل سرزمین‌های اشغالی مانور نظامی انجام داد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن به نقل از روزنامه اسرائیلی هاآرتص، هدف از این مانور نظامی سنجش میزان آمادگی و عکس‌العمل نیروهای مسلح و ذخیره در مناطق مرکزی و شمالی اسرائیل در صورت وقع هر گونه جنگ فوری بوده است.

بنا به این گزارش، با سربازان اسرائیلی روز چهار‌شنبه 6 عصر به طور ناگهانی تماس گرفته شده و به اطلاع‌شان رسانده شده است که خود را فورا برای یک مانور نظامی آماده کنند، این مانور همان شب آغاز و تا چهار بعد از ظهر روز پنج‌شنبه ادامه داشته است.

منابع آگاه در این باره می‌گویند، اسرائیلی‌ها از تحولات اخیر کشورهای عربی منطقه به شدت بیمناک شده‌اند و تصمیم به انجام این مانور گرفته‌اند. این مانور نظامی با سال‌روز جنگ اکتبر در سال 1973 که میان اسرائیل با مصر و سوریه در گرفت، هم‌زمان شده است.

ظاهرا افشای بخشی از مفاد مذاکرات بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اسرائیلی‌ها را به شدت ترسانده تا آنجا که تصمیم به انجام این مانور نظامی ناگهانی گرفته‌اند. اسد در آن دیدار به اطلاع وزیر امور خارجه ترکیه رسانده بود، سوریه آمادگی دارد در صورت هر گونه حمله نظامی خارجی به خاک خود ظرف شش ساعت به جولان موشک منتقل کرده و اسرائیل را موشک‌باران کند.

مقام‌های اسرائیلی انجام این مانور را ناگهانی ندانسته و گفته‌اند که در راستای تحولات جریان عرب انجام این مانور از قبل برنامه‌ریزی شده بود.

رئیس بخش عملیات در ستاد ارتش اسرائیل ضمن ابراز رضایت از آمادگی سربازهای این رژیم گفت: «همان طور که انتظار می‌رفت، سربازان در زمان حقیقی برای انجام هر گونه عملیاتی آمادگی دارند.»

بنا به گزارش‌ها 90 درصد سربازان اسرائیلی برای این مانور از منازلشان فرا خوانده شده بودند و به همراه تمامی افسرهای نظامی در این مانور شرکت داشتند. همچنین در حین عملیات نیز از سلاح‌های ذخیره شده، تانک‌ها و توپ‌های این ارتش نیز استفاده شد. مسئولیت نظارت بر این عملیات بر عهده بینی گانتس، رئیس ستاد ارتش اسرائیل بود.

گانتس در گفت‌وگو با روزنامه اسرائیلی یدیعوت احرونوت در این باره گفت: «ما باید به گونه‌ای آماده باشیم انگار که جنگ قرار است همین فردا در بگیرد تا به اشتباه جنگی که در سال 1973 دچار شدیم، گرفتار نشویم.»

در آن جنگ اسرائیل به دلیل حمله ناگهانی ارتش‌های سوریه و مصر غافلگیر و شکست سختی را متحمل شد. این جنگ یک هفته قبل از جنگ دوم اسرائیل با ارتش کشورهای عربی در گرفت که در آن ارتش‌های عربی متحمل شکست سنگینی شدند.

وی تاکید کرد، ما تحولات منطقه را به دقت تحت نظر داریم و هر گونه تغییری را روزانه رصد می‌کنیم. بر اساس آخرین تحولات ما باید برای انجام هر گونه جنگ احتمالی آمادگی کامل داشته باشیم. ارتش نیز باید از کوچک‌ترین سربازان تا عالی‌ترین فرمانده هر لحظه آماده جنگ باشد. چرا که نمی‌توانیم ببینیم تحولات در منطقه صورت می‌گیرند و ما دست بسته‌ایم.»

 

نظر شما :