رایزنی‌های لئون پانه‌تا با ایهود باراک بر سر ایران

اوباما: مبادا به فکر حمله به ایران بیفتید

۱۷ مهر ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۸ کد : ۱۶۸۵۹ اخبار اصلی
ناظران بر این اعتقادند موضوعی که ایهود باراک از آن سخن می‌گفته و تا این اندازه بر پیگیری آن تاکید داشته به گونه‌ای که پای هواپیما قبل از سوار شدن به آن نیز دائما به همتای امریکایی‌اش گوشزد می‌کرده، چیزی جز مسائل امنیتی نبوده است.
اوباما: مبادا به فکر حمله به ایران بیفتید

دیپلماسی ایرانی: بسیاری از تحلیلگران و آگاهان می‌گویند سفر لئون پانه‌تا به اسرائیل که در پاسخ به دیدار دو هفته پیش ایهود باراک، وزیر دفاع این رژیم از واشنگتن صورت می‌گیرد، ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی قبلی بوده است. برخی از کسانی که از نزدیک در موقع خداحافظی ایهود باراک از پانه‌تا در واشنگتن حضور داشتند، می‌گویند که او هنگامی که قصد سوار شدن به هواپیما داشته به او گفته است، باید این موضوع (در لحظه خداحافظی نامی از این موضوع برده نشده است) فورا پیگیری شود و من اصرار دارم شما را خیلی زود در تلاویو ببینم.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، ناظران بر این اعتقادند موضوعی که ایهود باراک از آن سخن می‌گفته و تا این اندازه بر پیگیری آن تاکید داشته به گونه‌ای که پای هواپیما قبل از سوار شدن به آن نیز دائما به همتای امریکایی‌اش گوشزد می‌کرده، چیزی جز مسائل امنیتی نبوده است.

اذهان به سمت ساعتی قبل از آن منعطف می‌شود. زمانی که وزیر دفاع اسرائیل و وزیر دفاع امریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود تاکید می‌کنند، باید با یکدیگر همکاری کنیم تا مانع تبدیل شدن ایران به قدرت منطقه‌ای که منافع ما را به خطر بیندازد، شویم.

دوشنبه هفته گذشته، مئیر داگان، رئیس سابق موساد که هشدارها و نگرانی‌هایش بر سر حمله به ایران چند ماه پیش جنجال گسترده‌ای ایجاد کرده بود و هر گونه اقدام نظامی علیه ایران را حرکتی جنون‌آمیز که فجایعی غیر قابل پیش‌بینی به دنبال خواهد داشت، توصیف کرده بود، بار دیگر سکوت را شکست و گفت: «ایرانی‌ها دیگر به نقطه صفر باز نمی‌گردند. حمله نظامی بدترین گزینه ممکن است و هیستری که علیه رهبران فلسطینی وجود دارد فقط باعث می‌شود تا تلاش‌ها برای ممانعت ایران برای رسیدن به سلاح هسته‌ای به شکست بینجامد.»

حقیقت این است که در جامعه اسرائیل نیز ترس از ایران به شدت در حال افزایش است. مثلا داگان اکتوی، شهروند اسرائیلی در این باره می‌گوید: «ترس از ایران در میان همه شهروندان اسرائیلی وجود دارد. همه آنها می‌پرسند نکند روزی از خواب بیدار شویم و ببینیم چیزی از دل دریا بیرون آمد و روی سرمان افتاد بدون آن که بدانیم واقعا آن چیز چه بوده است؟» آنها قویا از نتانیاهو و باراک می‌خواهند که برای آرام ساختن فضای اجتماعی اسرائیل همکاری‌های خود با یکدیگر را بیش از پیش افزایش دهند.

نکته‌ای که نمی‌توان به هیچ وجه آن را نادیده گرفت، این است که از ماه ژانویه تا کنون خاورمیانه تغییرات شگرفی را به خود دیده است. این تغییرات باعث شده است تا فشارها در جامعه عربی برای انجام هر گونه عملیات نظامی علیه ایران به طور جدی کاهش یابد. در مقابل بر جمع هواداران ایران علیه اسرائیل نیز افزوده شده است. مثلا در مصر دوران مبارک، او در حالی در کنار متحدان غربی و اسرائیلی‌اش در حمله به ایران ایستاده بود که در حال حاضر اخوان المسلمین چنان قدرتی در مصر یافته که اگر در انتخابات پیش رو اکثریت اعضای پارلمان را از آن خود کند، معلوم نیست اسرائیل و امریکا دیگر چگونه می‌خواهند تهدیدهای خود علیه ایران را با جدیت پیگیری کنند.

از سویی دقیقا نمی‌توان پیش‌بینی کرد که هر گونه عملیاتی علیه ایران در آینده چه تاثیری بر کل خاورمیانه خواهد گذاشت. به ویژه این که عوامل نفوذی ایران در منطقه به ویژه در عربستان و سوریه می‌تواند شعله جنگ داخلی را در منطقه آن‌چنان رقم بزند که برای کسی قابل تصور نباشد. خصوصا که سوریه نیز در حال حاضر توانسته از پس بحران‌های داخلی خود بر آید و از این مرحله عبور کند.

به رغم این که ایران بارها تاکید کرده است که به هیچ وجه به دنبال دستیابی به بمب هسته‌ای نیست ولی امریکا و اسرائیل و متحدان اروپایی‌شان همواره به دنبال یافتن بهانه‌ای بوده‌اند تا فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به سخره بگیرند.

تا کنون موساد و دیگر سازمان‌های امنیتی غربی تدابیر مختلفی به کار گرفته‌اند تا شاید حداقل بتوانند از طریق ویروس‌های مختلف اینترنتی از جمله استاکس نت تاسیاست هسته‌ای ایران را از کار بیندازند ولی در این زمینه نیز تا کنون موفقیتی به دست نیاورده‌اند. برای همین نیز به تحریم‌های اقتصادی سنگین‌تر علیه ایران دل‌خوش کرده‌اند.

بنا به اطلاعات رسیده، کاخ سفید به ریاست باراک اوباما، تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا جلوی اسرائیل برای انجام هر گونه عملیات نظامی علیه ایران را بگیرد. اوباما به همراه متحدان غربی‌اش تلاش دارند که به اسرائیل بقبولانند که راه‌های دیگری نیز وجود دارد تا مانع از رسیدن ایران به آنچه به ادعای آنها تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است، شود. مثلا جلوگیری از تزریق اکسیژن به تاسیسات هسته‌ای و افزایش هزینه‌ها در این زمینه تا ایران دیگر نتواند راهی برای رسیدن به جنگ‌افزارهای هسته‌ای بیابد. امریکایی‌ها اصرار دارند به طرف اسرائیلی بفهمانند که حتی اگر ایران به بمب هسته‌ای هم دست یابد بمب‌های اسرائیلی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند بلکه فقط خاورمیانه را در فضایی از دود فرو خواهند برد که در چنین فضایی ایران می‌تواند جهانیان را علیه اسرائیل و غرب تحریک کرده و به منافع آنها ضربات مهلکی وارد آورد.

از سوی دیگر امریکایی‌ها تلاش دارند تا ایران را بیش از پیش تحت فشار اقتصادی قرار دهند به ویژه در سیستم بانکی. آنها در حال حاضر فشارهای شدیدی را به بانک‌های ترکیه وارد می‌آورند تا داد و ستد خود با ایران را متوقف کنند. آنها به ترک‌ها هشدار داده‌اند در صورت تداوم همکاری با ایران باید فکر فعالیت اقتصادی در امریکا را از ذهنشان خارج کنند و پرونده‌شان نیز به دادگاه فدرال امریکا فرستاده خواهد شد. ترک‌ها می‌گویند، تا کنون یک بانک تحت فشار شدید امریکایی‌ها در این زمینه قرار گرفته است.

در عین حال وضعیت اقتصادی ایران نیز به رغم افزایش قیمت نفت چندان مساعد نیست و پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی در حد صفر باشد و بیکاری نیز به بالای 20 درصد برسد. با این حال چین و ژاپن به رغم این که بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی خود را با ایران متوقف کرده‌اند همچنان از پیوستن به تحریم‌های سنگین علیه ایران خودداری می‌کنند و به دنبال قراردادهای اقتصادی جدید با ایران هستند.

بنا به آخرین اطلاعات به دست آمده از درون اسرائیل، نتانیاهو و باراک به این سمت می‌روند که دیگر به گزینه نظامی علیه ایران فکر نکنند. اگر چه امیدوارند که از درون ایران اتفاقی بیفتد تا کمی از نگرانی‌هایشان بر سر ایران کاسته شود. بنا به این اطلاعات، بوگی یعلون، دان مریدور و شائول موفاز که در درون دولت اسرائیل به ویژه وزارت خارجه تاثیرگذاری بسیاری دارند، همگی با هر گونه حمله نظامی علیه ایران قویا مخالفند و معتقدند که چنین اتفاقی باعث خواهد شد تا در درون اسرائیل نیز اختلاف‌ها به مرز انفجار برسد و این نتایج بسیار خطرناکی در بر خواهد داشت. ریچارد چینی، نایب رئیس سابق موساد که نقش به سزایی در جنگ دوم لبنان در مواجهه اسرائیل با سوریه داشت در این باره می‌گوید: «اسرائیل می‌تواند هر وقت که اراده کند به ایران حمله کند اما مساله این است که چگونه؟ ما هنوز بر سر توانایی‌هایمان در این زمینه مشکوکیم. خصوصا اگر یک روز که از خواب بیدار شدیم و دیدیم که هواپیماهای ما همگی از بین رفته‌اند و کار نمی‌کنند.»   

نظر شما :