اما و اگرهای حضور نظامی در ساحل ایالات متحده

استقرار ناو جنگی، حق ایران است

۱۷ مهر ۱۳۹۰ | ۲۱:۰۲ کد : ۱۶۸۸۰ اخبار اصلی
دیپلماسی ایرانی در خصوص اهداف ایران در اعزام این ناوها، با امیر موسوی، مشاور اسبق وزیردفاع و کارشناس مسایل استراتژیک، گفتگویی داشت که در زیر می‌خوانید.
استقرار ناو جنگی، حق ایران است
دیپلماسی ایرانی: حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از حضور ناوهای جنگی ایران در اقیانوس اطلس و نزدیکی مرزهای آبی آمریکا خبر داد و گفت:‌همان‌گونه که آمریکا در نزدیک مرزهای آبی ما حضور دارد، ما هم با کمک سربازان ولایی در نزدیکی مرزهای آبی آمریکا حضور قدرتمندانه خواهیم داشت. استقرار ناوهای جنگی ایران در نزدیکی سواحل ایالات متحده تبعات زیادی در پی دارد و به نظر می‌رسد ایران راه جدیدی را برای مقابله با تهدیدات امریکا در سر دارد. همانطور که امریکا و دیگر کشورهای قدرتمند در دنیای بین‌الملل با اهداف متفاوتی تصمیم به استقرار نیروهای خود در هر نقطه از جهان می‌گیرند، جمهوری اسلامی ایران نیز این حق را برای خود قایل است تا در زمان ضرورت نیروهای خود در سواحل آب‌های بین‌المللی مستقر کند. دیپلماسی ایرانی در خصوص  اهداف ایران در اعزام این ناوها، با امیر موسوی، مشاور اسبق وزیردفاع و کارشناس مسایل استراتژیک، گفتگویی داشت که در زیر می‌خوانید:

 

دلیل اصلی از برنامه استقرار کشتی‌های جنگی ایران در سواحل آب‌های ایالات متحده چیست؟

 

مدت‌هاست که جمهوری اسلامی ایران حقی را دنبال می‌کند و آن استفاده از حق بین‌المللی کشور مستقل در مسایل بین‌المللی است. زمانی ‌که از امریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای اروپایی سوال می‌شود به چه دلیل در منطقه آب‌های خلیج‌فارس حضور دارید، پاسخ می‌دهند که آب راه‌های بین‌المللی است و حضور در آن آزاد است. بنابراین ایران نیز قصد دارد تا از چنین حقی استفاده کند و یا به عبارت دیگر ایران حق دارد که در آبهای ‌بین‌المللی حضور داشته باشد. حال این آبراه‌های بین‌المللی خواه نزدیک ایالات متحده یا اسراییل و یا نزدیک ژاپن باشد،ایران می‌تواند از این حق استفاده کند،همانطور که در رابطه با مسایل هسته‌ای از حق مسلم خودش استفاده می‌کند. اما این حق، خط قرمزی از سوی کشورهای استکباری برای کشورهای مستقلی همانند جمهوری اسلامی ایران است. آنها اجازه نمی‌دادند و امروزه نیز چنین اجازه‌ای نمی‌دهند که ایران ناوهای نظامی خود را در آب‌های دورافتاده به حرکت دربیاورد و یا مستقر کند. به باور من حرکت ایران، حرکتی قدرتمندانه و مستقل از سوی جمهوری اسلامی ایران است که اقتدار نظامی کشور را نیز به اثبات می‌رساند.

 

اگر ایران به مرزهای آبی امریکا نزدیک شود، پاسخ امریکا چه خواهد بود؟

 

آنها هیچ راهی ندارند که به اراده مردم ایران احترام بگذارند، چراکه اگر آنها هر حرکتی انجام دهند، آنها نیز در منطقه ما حضور نظامی دارند و به باور من جمهوری اسلامی پاسخ بسیار سریع و فوری به هر تحرکی که خلاف مواضع ملی باشد، خواهد داد. بنابراین امریکایی‌ها با احترام از این استقرار استقبال خواهند کرد، گرچه برای آنها تلخ است. همانند همان عملی که رژیم صهیونیستی در قبال حرکت ناو نظامی ایران به طرف سوریه انجام داد.

 

بنابراین شما پیش‌بینی نمی‌کنید که این حرکت ایران تبدیل به چالش بزرگی میان امریکا و ایران شود؟

 

بسیاربعید می‌دانم،مگرآنکه اراده جنگ از سوی طرف امریکایی باشد. به دلیل آنکه اگر امریکایی‌ها کوچکترین حرکتی انجام دهند ایران پاسخ محکمی خواهد داد. ایران توانایی این را دارد به دلیل آنکه آنها حضور گسترده‌ای در منطقه دارند، علاوه‌بر ناوبرهای جنگی که در آب‌ها مستقر هستند، پایگاه‌های نظامی فراوانی در منطقه دارند که ایران می تواند آنها را به راحتی هدف‌گیری کند.

 

مشخصات نظامی و استراتژیکی ناوهای جنگی ایران چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

کشوری که این قدرت را داشته باشد،‌می‌تواند درحفظ صلح در آن منطقه مشارکت داشته باشد. همچنین این ناوها دارای نیروهای متخصص جنگجو و دفاعی و امکانات نظامی بسیار پیشرفته هستند. این ناوها در هر لحظه و در هر شرایطی می‌توانند نیروهای خود را پیاده کرده (چه در دریا و چه در خشکی) و عملیات نجات را به راحتی انجام دهند. با توجه به تجهیزاتی که روی این ناوها نصب شده است، یعنی علاوه بر عملیات‌ نظامی می‌تواند نجات‌دهنده کشتی‌هایی باشد که در دریاها دچار مشکل شده‌اند. باید ذکر کرد آنچه که ایران به دنبال آن است، یکی اقتدار است و دیگری این‌که جمهوری اسلامی ایران دنبال این است که در مسایل صلح جهانی مشارکت جدی داشته باشد، با توجه به اینکه نیروهای ایرانی آموزه‌های کامل نظامی دارند و علاوه بر آن به زبان‌های زنده دنیا همچون انگلیسی، فرانسه، اسپانیایی و آلمانی هم مسلط هستند، درنتیجه می‌توانند در مناطق بحرانی جهان وارد عمل شده و به حفظ صلح و امنیت کمک کنند.

 

آیا این ناوها از نظر تامین سوخت مشکلی نخواهد داشت؟

 

خیر، معمولا ناوی که حرکت می‌کند از چند بخش تشکیل می‌شود و کشتی‌هایی که در پشت این ناو حرکت می‌کند، کشتی‌های سوخت است. بنابراین این ناوها می‌توانند ماه‌ها در دریاها باشند، به اضافه آنکه، با توجه به وجود کشورهای دوست همچون ونزوئلا و بولیوی از نظر تامین سوخت مشکلی پیش نخواهد آمد.

 

تا چه اندازه اعلام استقرار این ناوها تنها تهدید بوده و یا به نظر شما حتما عملی خواهد شد؟

 

من این استقرار را تهدید تلقی نمی‌کنم، بلکه تاکید بر توانمندی جمهوری اسلامی ایران می‌دانم.به دلیل آنکه استقرار این ناوها از سوی مقامات بلندپایه نظامی ایران اعلام شده، جدی خواهد بود. همانطور که در گذشته در ارتباط با اعزام ناوبر نظامی ایران به طرف دریای سرخ جدی بوده و انجام شده است، این اعلام نیز جدی خواهد بود و تدارک نظامی‌ و لجستیکی آن انجام شده و منتظر دستور فرمانده کل قوا هستند.

 

( ۱ )

نظر شما :