شکاف در کابینه نتانیاهو جدی شد

مخالفان حمله به ایران در اقلیت

۱۸ مهر ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۸ کد : ۱۶۸۸۲ اخبار اصلی
وزیر دفاع امریکا به روشنی گفت: «هیچ حمله‌ای علیه ایران بدون هماهنگی نه فقط با ایالات متحده بلکه همه کشورهای منطقه انجام نخواهد شد.»
مخالفان حمله به ایران در اقلیت
دیپلماسی ایرانی: سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در سازمان ملل پیام‌های بسیاری داشت. در کنار پرونده صلح فلسطین و اسرائیل بارزترین بخش از سخنرانی او پرونده هسته‌ای ایران بود که باعث شد در کنار درگیری بر سر صلح اسرائیل و فلسطین بسیاری نیز بپرسند که رویکرد این نخست‌وزیر افراطی اسرائیلی در برابر پرونده هسته‌ای ایران چیست؟

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن اظهارات او باعث شد تا دوباره این بحث مطرح شود که آیا اسرائیل واقعا به دنبال انجام یک اقدام مهورانه که بسیاری آن را جنون‌آمیز توصیف کرده‌اند و می‌تواند کل منطقه را حداقل در وضعیت فعلی به آتش بکشد، است؟ رابرت گیتس، وزیر سابق دفاع ایالات متحده امریکا یک هفته قبل از سخنرانی نتانیاهو گفته بود که اسرائیل به فکر حمله نظامی به ایران است و همین نگرانی بود که باعث شد لئون پانتا، وزیر دفاع امریکا کمتر از دو هفته بعد از دیدار ایهود باراک از واشنگتن به تلاویو برود و در این زمینه به مقام‌های اسرائیلی هشدارهای جدی بدهد.

بانتا به روشنی گفت: «هیچ حمله‌ای علیه ایران بدون هماهنگی نه فقط با ایالات متحده بلکه همه کشورهای منطقه انجام نخواهد شد.» 

اما در اسرائیل ظاهرا اختلاف بر سر انجام حمله نظامی به ایران بالا گرفته است. نتانیاهو و باراک و جمعی از فرماندهان ارتش طرفدار حمله نظامی به ایران هستند در حالی که اکثریت رهبران و فرماندهان نظامی و برخی از وزرای کابینه با انجام هر گونه حمله نظامی علیه ایران به شدت مخالفند.

در عین حال اسرائیلی‌ها به هیچ وجه نمی‌خواهند که در مقابل ایران این گونه برداشت شود که شکست خورده‌اند یا ضعیف شده‌اند، برای همین است که طرفداران جنگ می‌گویند: «ما تنهایی حمله نمی‌کنیم ولی این را هم نمی‌خواهیم که این پرونده بر روی میز بدون جلب رضایت و توافق ما بسته شود.»

هم‌زمان با آمدن لئون پانه‌تا به اسرائیل دو اتفاق مهم دیگر نیز افتاده است، یکی آموزش نظامی اسرائیلی‌ها به ویژه در شمال و مرکز اسرائیل به شدت افزایش یافته است و دیگری خرید تجهیزات نظامی اسرائیل شدت گرفته و در عین حال نصب و راه‌اندازی رادارهای پیشرفته نیز سیر صعودی به خود گرفته‌اند. مثلا شرکت البیت، که عمده تسلیحات ارتش اسرائیل را تامین می‌کند دوربین‌های پیشرفته‌ای را در مناطق مرزی نصب کرده که توان رصد کردن و ضبط اجسام تا مسافت 600 کیلومتری را دارد. دوربین‌هایی که از پیشرفته‌ترین دوربین‌های نظامی دنیا محسوب می‌شوند. ایلان بورات، مدیر بخش هوا و فضای شرکت البیت در این باره می‌گوید: «فرماندهان نظامی ظرف چند روز آینده قادر خواهند بود از بیت المقدس بفهمند که در ایران، سوریه و لبنان چه می‌گذرد.»   

ژنرال عاموس یدلین، رئیس سابق شاخه اطلاعات موساد نیز در این باره می‌گوید: «همکاری‌های نظامی اسرائیل و امریکا همچنان ادامه خواهد یافت و ما باید روابط خود را در زمینه‌های دفاعی، سامانه‌های ضد موشکی و اطلاعاتی با یکدیگر بسیار گسترش دهیم و در تبادل اطلاعاتی که برای هر دو طرف مفید باشد، کوشا باشیم.»  

یدلین حمله به ایران را کاری غیرضروری می‌داند و می‌گوید: «امریکا از مسائل امنیتی و نگرانی‌های اسرائیل در این زمینه کاملا آگاه است و خود خوب می‌داند که در این زمینه چگونه می‌تواند به ما کمک کند.»

آدام راز، کسی که جانشین یدلین در شاخه اطلاعات موساد شده و از مخالفان سرسخت حمله به ایران است نیز درباره حمله نظامی اسرائیل به ایران می‌گوید: «امکان دارد در پروژه هسته‌ای ایران تاخیر بیندازیم ولی این که بخواهیم این را از طریق نظامی یا تکنولوژیکی انجام دهیم به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست. ولی این نیاز نیز وجود دارد که اجازه ندهیم ایران به سمت ساخت بمب اتمی حرکت کند.»

وی تاکید می‌کند، باید واقع بین باشیم و در واقعیت‌ها بزرگ‌نمایی نکنیم. حقیقت این است که ایران اورانیوم لازم برای ساخت بمب هسته‌ای در اختیار ندارد. امروزه وضعیت داخلی ایران است که مسیر هسته‌ای ایران را ترسیم می‌کند. جدال‌های داخلی ایران به طور جدی بر مواضع امریکا و اسرائیل تاثیر می‌گذارند. کسانی که در اسرائیل از منطق استفاده از سلاح علیه برنامه هسته‌ای ایران تبعیت می‌کنند بسیار کم هستند در حالی که اکثریت که ما هم جزء آنها هستیم باید به فکر حمایت از کسانی باشیم که در درون ایران با برنامه‌ هسته‌ای کشورشان مخالفند.

در این میان آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه تندروی اسرائیل پیشنهاد داده است که اروپا و امریکا سلسله تحریم‌های برنامه‌ریزی شده‌ای را علیه ایران اعمال کنند تا ایران بپذیرد دست از برنامه هسته‌ای‌اش بردارد. وی همچنین می‌گوید که باید سلسله تحریم‌های جداگانه‌ای را نیز برای جلوگیری از استفاده ایران از تحولات اخیر منطقه طرح‌ریزی کنیم که ایران نتواند در سایه این سیاست به تولید سلاح هسته‌ای بپردازد.

این در حالی است که برخی از کارشناسان وزارت امور خارجه اسرائیل تاکید می‌کنند، اسرائیل از ابزارهای لازم و قانونی برای اعمال فشار به جامعه جهانی برای اعمال تحریم‌های بیشتر اقتصادی علیه ایران برخوردار نیست و نمی‌تواند کاری در این زمینه پیش ببرد. 

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که به هیچ وجه به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست و تنها به فکر استفاده صلح‌آمیز از برنامه هسته‌ای است. در حالی که غرب بدون ارائه هر گونه سندی برنامه هسته‌ای ایران را برای رسیدن به سلاح هسته‌ای می‌داند.

 

نظر شما :