همه منتظر نتایج جلسه شواری عالی بیعت

جانشین ملک عبدالله چه کسی خواهد شد؟

۳۰ مهر ۱۳۹۰ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۷۲۵۵ اخبار اصلی
با مرگ امیر سلطان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان، نگاه‌ها اکنون همگی متوجه نتایج جلسات مجلس خاندن سلطنتی و شورای عالی بیعت شده است تا ببینند از این جلسات چه کسی به عنوان جانشین ملک عبدالله پادشاه فعلی که خود 87 سال سن دارد، انتخاب خواهد شد.
جانشین ملک عبدالله چه کسی خواهد شد؟
دیپلماسی ایرانی: با مرگ امیر سلطان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان، نگاه‌ها اکنون همگی متوجه نتایج جلسات مجلس خاندن سلطنتی و شورای عالی بیعت شده است تا ببینند از این جلسات چه کسی به عنوان جانشین ملک عبدالله پادشاه فعلی که خود 87 سال سن دارد، انتخاب خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به جریان‌های لیبرال مخالف حکومت عربستان سعودی، شورای عالی بیعت در سال 2006 دقیقا زمانی که مشخص شد سلطان عبدالعزیز بیمار است و باید روندی جدید در تعیین جانشین پادشاه مشخص شود، تاسیس شد.

در آن زمان ملک عبدالله تازه به تخت سلطنت به جای ملک فهد، پادشاه سابق نشسته بود و سلطان بن عبدالعزیز نیز به عنوان ولیعهد انتخاب شده بود اما بعد از چند صباحی مشخص شد که سلطان مبتلا به بیماری سرطان است و احتمال دارد حتی قبل از پادشاه در گذرد از این رو تصمیم بر آن شد تا شورایی تشکیل شود تا درباره آینده سلطنت و تقسیم دیگر ارکان قدرت تصمیم‌ بگیرد.

این شورای در 22 اکتبر 2006 تاسیس شد. بر این اساس پادشاه نامزد مورد توجه خود را اعلام می‌کند ولی تا زمانی که شورای بیعت با انتخاب او موافقت نکرده باشد او نمی‌تواند رسما ولیعهد شود. در صورتی که شورای بیعت این فرد را نیز نپذیرد، پادشاه فردی دیگری را به شورا معرفی خواهد کرد و هئیت نیز یک نفر دیگر را بر می‌گزیند. سپس در درون شورا رای‌گیری می‌شود و نتایج رای‌گیری جاشنین پادشاه را مشخص می‌کند.

اعضای شورای سلطنت را فرزندان سعود، موسس پادشاهی عربستان تشکیل می‌دهند و در صورتی که هر کدام از آنها فوت کرده باشد یا بیمار باشد یا نتواند در جلسات شورا شرکت کند یا از حضور به هر دلیلی عذر بخواهد، یکی از فرزندانش به جای او در شورا حاضر خواهد شد. به رغم این که شورای بیعت کار خود را بر انتقال قدرت پس از مرگ پادشاه متمرکز کرده است اما در بسیاری از بندهای اساس‌نامه این شورا بر اختیاراتش مبنی بر تعیین ولیعهد نیز تاکید شده است. شورای بیعت صلاحیت تعدیل نظام اصلی کشور برای انتخاب نوع حکومت، ساختار شورای وزیران، ساختار مجلس شوری، شورای مناطق، شورای عالی امنیت ملی یا دیگر سازمان‌های مشابه مرتبط با حکومت را ندارد. همچنین نمی‌تواند شورای وزیران یا مجلس نمایندگان را منحل یا مجددا انتخاب کند.

سلطان بن عبدالعزیز بامداد امروز شنبه در شهر نیویورک در سن 87 سالگی درگذشت. دیوان پادشاهی عربستان اعلام کرده است، مراسم نماز میت او روز سه‌شنبه در مسجد جاع امام ترکی، در ریاض برگزار خواهد شد. او در سال 2005 که ملک فهد در گذشت، ولیعهد عربستان شد. او همچنین نزدیک به 48 سال وزیر دفاع عربستان بوده و اولین سمت حکومتی خود را در سال 1947 با انتخابش به عنوان امیر امارت ریاض آغاز کرد. او در سال 1953 نیز در سمت وزیر کشاورزی و در سال 1955 در سمت وزیر ارتباطات فعالیت کرد.

سلطان بن عبدالعزیز همچنین در سال 1998 کمیته ویژه کمک‌رسانی به نیجر را تاسیس کرد که در سال‌های 1999 و 2000 دایره فعالیت خود را گسترش داد و شامل کشورهای مالی، چاد، اتیوپی، مولاوی و جیبوتی نیز شد.

در حال حاضر بحث بر سر جانشینی سلطان بالا گرفته است. امیر نایف، وزیر کشور و امیر سلمان، امیر منطقه ریاض بیشترین شانس را برای ولیعهدی عربستان دارند. اما در این میان در برخی محافل نامی هم از عبدالعزیز بن عبدالله فرزند پادشاه عربستان به میان آمده است که به تازگی به سمت معاون وزیر امور خارجه با تمامی اختیارات وزیر منصوب شده است.

عربستان روزهای سختی را می‌گذراند، از یک سو ناآرامی‌های داخلی به ویژه در استان‌های شرقی، از سوی دیگر کاهش نفوذ این کشور در منطقه همچنین تهدیدی که از سوی بهار عربی به ویژه از ناحیه بحرین و یمن متوجه آن است و از همه مهم‌تر اختلاف‌های داخلی خاندان سلطنتی به ویژه پس از وخیم شدن وضعیت سلامتی پادشاه که با انجام عمل جراحی که هفته گذشته انجام داد نگرانی‌ها نسبت به سلامتی‌اش را افزایش داد همگی باعث شده است تا بسیاری از کارشناسان به ویژه مسئولان حکومتی عربستان آینده این کشور را در هاله‌ای از ابهام ببینند.

 

نظر شما :