رکود اقتصادی آمریکا و تاثیر جهانی آن

۰۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۲۰:۵۹ کد : ۱۷۵۹ اخبار اصلی
مجموعه مقالات دیپلماسی ایرانی در بررسی رکود اقتصادی آمریکا و رابطه آن با جنگ
رکود اقتصادی آمریکا و تاثیر جهانی آن
 رکود به معنای کاهش تولید ناخالص داخلی یک کشور یا نرخ رشداقتصادی یک سرزمین برای چند دوره متوالی در یک سال است. همزمان با ایجاد رکود دراقتصاد فعالیتهای اقتصادی نیز وارد یک دوره نزولی می شوند که از مهمترین آنها میتوان کاهش نرخ اشتغال و افزایش بیکاری، کاهش سرمایه گذاری و کاهش سودهای مشارکتی وکاهش تمایل به فعالیتهای تولیدی و صنعتی را نام برد.
اکنون اکثر اقتصاددانان از مرحله بحث در باره احتمال رکود در آمریکا گذشته اند و حالا در مورد عمق آن صحبت به میان می آورند. بر این اساس، برخی از اقتصاددانان استدلال می کنند رکود 2008 به مراتب طولانی­تر و دردناک تر از رکودهای کوتاه مدت 1991-1990 و 2001 خواهد بود، و این بار تشابهی به سال 2001 ندارد که فقط سرمایه ها در حوزه تکنولوژی آسیب دید، بلکه به طور کلی تمام مؤلفه های تقاضا مورد تهدید قرار گرفته است.
 
دیپلماسی ایرانی بنا به اهمیت این موضوع، طی روزهای اخیر تعداد زیادی از مقالات خود را به بررسی موضوع رکود اقتصادی آمریکا از منظر سیاسی، اقتصادی، نظامی و تاریخی اختصاص داده است و تلاش می کند این پدیده را از جنبه های واکاوی کند.
 
برای مطالعه درباره تولیدات دیپلماسی ایرانی درباره رکود اقتصادی ضمن مراجعه به دیگر بخش های وب سایت فارسی، از لینک های زیر نیز می توانید استفاده کنید.
 
 سید علی خرازی : رکود چگونه تعریف می شود. در اقتصاد کلان، رکود به روند نزولی تولید ناخالص داخلی یک ملت به مدت بیش از دو فصل از سال گفته می شود. در ایالات متحده رکود را دفتر ملی تحقیقات اقتصادی (آن.بی.یی.آر) باابهام تعریف کرده که از این قرار است: "سیر نزولی چشمگیر در فعالیت اقتصادی که در اقتصاد کشور فراگیر شده  و بیش از چند ماه طول بکشد".
 
 
مونا مشهدی رجبی : مدتى است بحث رکود اقتصادى امريکا در جهان بالا گرفته است.بررسى ها نشان ميدهد هميشه رکود اقتصادى امريکا با يک جنگ همراه بوده است و با کمک آن حل شده است.  سوال اينجاست که امريکا اين بار چگونه رکود را پشت سر خواهد گذاشت؟
 
مونا مشهدی رجبی : رکود کنونی اقتصاد امریکا را بزرگترین رکود از سال ۱۹۳۰ میلادی تا به حال میدانند . برخی بر این باورند که رکودی که امریکا در حال ورود به آن است بیشترینشباهت را به رکود بزرگ دارد. به همین دلیل توصیف دلایل و پیامدهای آن برایعلاقمندان مفید است.
 
مونا مشهدی رجبی : رکود اقتصادى آمريکا که از اکتبر سال ۱۹۲۹ ميلادى آغاز شد اقتصاد اين کشور رابه مرز فروپاشى کشاند. اين کشور در سالهاى رکود تمامى اصول و قواعد اقتصادى را بکاربرد تا از اين ورطه برهد ولى هيچ يک کارآمد نبود تا اينکه جنگ جهانى دوم اين کشوررا نجات داد.
 
رشد تورم، افزایش بیکاری و کاهش مداوم نرخ رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سالهای اخیر نشانه رکود تورمی در اقتصاد آمریکا است. وضعیت بازار نفت و طلا نیز تاییدی دیگر بر مشابهت وضعیت کنونی اقتصاد آمریکا با سال ۱۹۷۰ میلادی است.
 
در جريان جنگ ايران و عراق ايالات متحده آمريکا اصلى ترين حامى عراق بود. آمریکا علاوه بر ارايه تجهيزات نظامى و امنيتى به عراق ارسال نيروهاى آموزش دهنده تاکتيکهاى نظامى و نيروهاى کمکى را نيز انجام مى داد.
 
نظرات مختلفی در مورد عملکرد جنگ برای اقتصاد آمريکاوجود دارد. برخی بر این باورند که جنگها موتوری هستند که موجب حرکت اقتصاد آمريکامی شوند و زمینه اصلاحات را در این کشور فراهم می آورند ولی برخی دیگر این ایده را که جنگ اثری مثبتى روی اقتصاد دارد را نادرست می دانند و بر این باورند که اثر مخرب جنگ هم بر روی کشور جنگ زده و هم بر روی اقتصاد آمريکا است.
 
مونا مشهدی رجبی: بازار کار یکی از اصلی ترین بخشهای اقتصاد هر کشوری است. شمار مشاغل ایجاد شده در هر اقتصاد ومیزان فرصتهای شغلی ایجاد شده در هر کشور نمادی از عملکرد اقتصاد آن کشور است و آسیبهای ناشی از کاهش نرخ اشتغال وافزایش بیکاری نیز روی اقتصاد بسیارزیاد است.
در این بخش گزارشی از وضعیت بازار کار آمريکا می خوانید که تاییدی بر نظریه جنگ طلب بودن اقتصاد آمريکا است. به این معنا که جنگ باعث تسریع نرخ رشد اقتصادی آمريکا می شود و بسیاری از مشکلات ان کشور از جمله کسری بودجه و بیکاری را هر چند به طور موقتی بر طرف می کند.
اولین رکود اقتصادی آمریکا در قرن بیست و یکم میلادی در سال ۲۰۰۰ اتفاق افتاد و در سال ۲۰۰۱ میلادی بالا گرفت. در این دوران حادثه یازده سپتامبر و جنگ افغانستان اتفاق افتاد که هر یک تاثیری بزرگ در پایان دادن به این رکود داشتند.
در مطالعه تاريخى رکود اقتصادى آمريکا به رکود اقتصادى اوايل دهه ۱۹۹۰ ميلادى و درگيرى جنگ خليج فارس مى رسيم. در اين جنگ آمريکا براى مبارزه با ۲۶۰ هزار نفرى که تنها ۲هزار تانک و ۶۰۰ جنگنده داشتند با تمام قدرت عمل کرد و از اين طريق رکود را پشت سر گذاشت.
در آخرین بخش از پرونده رکود اقتصادی امریکا به وضعیت کنونی بازار می رسیم. طبق آمارهای موجود اقتصاد ایالات متحده امریکا از روز اول سال جاری میلادی نشانه های رکود را عیان کرد و با وجود اینکه بسیاری از سردمداران سیاسی و اقتصادی در تلاش برای پنهان کردن این نشانه ها و یا عادی نشان دادن آنها در عرصه اقتصاد هستند ولی زندگی مردم این کشور صنعتی و پهناور هر روز بیشتر تحت تاثیر این بحران قرار می گیرد.

( ۳ )

نظر شما :