به چه دلیل آمریکا ایران را تهدید خواند؟

۲۸ فروردین ۱۳۸۷ | ۲۰:۳۸ کد : ۱۷۶۴ اخبار اصلی
با گزارش اخير فرمانده نيروهاى آمريکا و همچنين سفير اين کشور در عراق، به نظر مى رسد که بارديگر فشار هاى جديدى عليه تهران از سوى آمريکا به بهانه وضعيت امنيتى در عراق آغاز شده است. اين فشارها مى تواند بر اساس دو هدف عمده در دستور کار آمريکايى ها قرار گرفته باشد.
به چه دلیل آمریکا ایران را تهدید خواند؟
جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به گزارش فرمانده نیروهای آمریکایی و همچنین سفیر این کشور در عراق ادعا کرده که ایران دارای تاثیر مخرب در عراق است. بوش همچنین در حالی که موضوع اصلی در این گزارش روند عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق اعلام شده بود، مدعی شد که عراق نقطه همگرایی دو تهدید بزرگ علیه آمریکا در قرن جدید است: یعنی القاعد و ایران.
 
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا نیز با اشاره به گزارش پترائوس که در آن وقاع اخیر در بصره به دخالت ایران در عراق نسبت داده شده بود، گفت که حمایت ایران از شبه نظامیان شیعه در این کشور افزایش یافته است. گیتس همچنین مدعی شد که دولت عراق هم اکنون متوجه تاثیر زیان آور فعالیت های ایران در داخل این کشور شده است.
 
این تاکید بیش از حد روی نقش ایران در وقایع اخیر عراق در موقعیتی صورت می گیرد که به صورتی نامحسوس تلاش می شود تا از نقش القاعده در این وقایع فروکاسته شود. پترائوس در جلسه خود با اعضا کنگره آمریکا به ندرت به نقش القاعده در عراق اشاره کرده و به جای آن تلاش کردند که موضوع فعالیت های ایران را برجسته سازند.
 
روزنامه واشنگتن پست با اشاره به این موضوع به نقل از یکی از مقامات دولت آمریکا که می خواست نامش فاش نشود، نوشته است که به دلیل عقب نشینی و هرج مرج در میان نیروهای القاعده عراق، موانع دیگری که قبلا زیر آب قرار داشتند، مورد توجه قرار گرفته اند.
 
به نوشته این روزنامه دولتمردان آمریکا در واکنش به توصیه های پترائوس و کروکر اکنون حرکت به سوی ارزیابی فعالیت های ایران در عراق را آغاز کرده اند و در تلاش هستند تا شیوه های مقابله و بهره برداری از آن را يافته و به کارگيرند. اين تلاش زمانى به چشم مى آيند که به اظهارات پترائوس، کروکر و ساير مقامات نظامى آمريکا پس از گزارش اخير کنگره به طور دقيق تر نگاه کنيم.
 
رابرت گيتس که به همراه مايکل مولن، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا در يک کنفرانس خبرى پس از ارائه گزارش پترائوس و کروکر شرکت کرده بودند، به اين مو ضوع اشاره داشتند. مولن ادعا کرد که وقايع بصره نشان داده است ايران با وجود اين که تصور مى شد در تنش هاى عراق دست ندارد، در اين تنش ها دخالت دارد.
 
دولت آمريکا تا چند ماه پيش تبليغات بر روى حضور  ايران در عراق را شدت بخشيده بود. تبليغات مذکور مبتنى بر برخى گزارش ها بودند که مدعى مى شدند ايران برخى تسليحات پيشرفته را در اختيار شبه نظاميان در عراق قرار مى دهند. ادامه انتشار گزارش هايى از اين دست اخيرا به دليل کاهش خشونت ها در عراق و همچنين پيگيرى روند مذاکرات ايران و آمريکا بر سر عراق در اين کشور، کاهش يافته بود.
 
اما با گزارش اخير فرمانده نيروهاى آمريکا و همچنين سفير اين کشور در عراق، به نظر مى رسد که بارديگر فشار هاى جديدى عليه تهران از سوى آمريکا به بهانه وضعيت امنيتى در عراق آغاز شده است. اين فشارها مى تواند بر اساس دو هدف عمده در دستور کار آمريکايى ها قرار گرفته باشد.
 
هدف اول: تلاش براى ترغيب ايران براى قرار گرفتن مجدد در پشت ميز مذاکره بر سر وضعيت عراق. روزنامه نيويورک تايمز در اين مورد نوشت که کاخ سفيد در صدد است تا براى استفاده حداکثرى از توان لابى ايران در ميان شعيان عراقى، اين مذاکرات را ادامه دهد. موضوع درگيرى هاى اخير در بصره بهانه جديد در اين مورد را به دولت بوش داد.
 
به نوشته اين روزنامه به نقل از يکى از مقامات ناشناس در دولت بوش، يکى از مهمترين اهرم موثر در دست آمريکا براى به کارگيرى از اين توان ايران، اعمال فشار به اين کشور از طريق وارد ساختن اتهام بيشتر در زمينه دست داشتن در اوضاع متشنج عراق است.
 
هدف دوم: ايجاد توازن قدرت ميان سنيان و شيعيان عراق در استراتژى کلان آمريکا ايجاب مى کند که گاهى شبه نظاميان شيعه و گاهى القاعده خطرناک جلوه داده شوند. در حال حاضر به دليل ضرورت کمک هاى اقتصادى کشورهاى سنى به دولت عراق اين توازن به نفع القاعده تغيير کرده است.
 
بنابراين به نظر مى رسد که معرفى ايران به عنوان اولين تهديد فعلى عليه منافع آمريکا در عراق از طريق پروژه اى که با گزارش پترائو و کروکر کليد خورده است، روندى است که نمى تواند تداوم داشته باشد و به نظر مى رسد که در آينده اى نزديک اين تهديد جاى خود را به تهديدى ديگر خواهد داد. 

نظر شما :