خشنودی اعراب از فشارغرب بر ایران

۲۳ آبان ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۱ کد : ۱۷۸۴۲ گفتگو
دکتر سیف الرضا شهابی،‌ استاد دانشگاه و کارشناس مسائل خلیج فارس در گفتگو با دیپلماسی ایرانی به تهدیدات اسرائیل علیه ایران و واکنش کشورهای عربی می‌پردازد و معتقد است اگرچه این کشورها در ظاهر تماشاگر این موضوع هستند اما از تضعیف ایران خشنود می‌شوند.
خشنودی اعراب از فشارغرب بر ایران
دیپلماسی ایرانی: افزایش تهدید‌های لفظی اسرائیل علیه ایران را با چه هدفی ارزیابی می کنید؟ آیا اسرائیل به دنبال این است که با یک بحران نظامی در منطقه شرایط منطقه را به نفع خود تغییر دهد؟

 

 اینکه تصورکنیم اسرائیل می‌خواهد با ایجاد بحران نظامی،‌ شرایط منطقه را به نفع خودش تغییر بدهد بعید است. ایجاد بحران تبعاتی دارد که دامن اسرائیل را هم خواهد گرفت و تل آویو از این مسئله کاملا آگاهی دارد لذا دست به کاری نمی‌زند که دودش چشم‌های او را هم کور کند. اسرائیل خیلی حساب شده ترکارمی‌کند و بعید می‌رسد دست به چنین کارخطرناکی بزند .البته نباید فراموش کنیم دقیقترین محاسبه گران گاهی اوقات دچاراشتباه استراتژیک می‌شوند و سنگی را به داخل چاهی عمیق می‌اندازند که هزاران عاقل نمی‌توانند دربیاورند. ازاین نظر هوشیاری ایران حائز اهمیت است. به هر حال به نظرمی‌رسد اسرائیل چند هدف را با تهدیدات لفظی تعقیب می‌کند:‌

1.     اسرائیل ازهرگونه پیشرفتی در مورد انرژی هسته ای ایران نگران است، زیرا به خوبی آگاه است که دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای یعنی نابودی یا حداقل تضعیف اسرائیل. اگرچه ایران دائما اعلام می‌کند هدفش صلح آمیزاست لیکن اسرائیل این دغدغه و اظطراب راهمواره دارد ومی‌خواهد به هرشکلی شده جامعه جهانی و خصوصا غربی‌ها را روی موضوع هسته ای ایران حساس کند .

2.     اسرائیل سعی دارد این حساسیت را به کشورهای عرب و ثروتمند حاشیه خلیج فارس منتقل کند و تخم ترس از ایران را در وجود آن‌ها بکارد و مستقیم یا غیرمستقیم خودش را دوستدار اعراب در مقابل توسعه هسته ای ایران جا بزند و احتمالا مقدمه ای بشود برای برقراری رابطه بین تل آویو و پایتخت‌های کشورهای عربی درآینده نزدیک یا دور.

3.     اسرائیل می‌داند درشرایط فعلی آمریکا وکشورهای غربی با حمله نظامی‌موافق نیستند و فکرمی‌کند واشنگتن واروپائی‌ها برای بازدارندگی اسرائیل امتیازاتی به اوخواهند داد تا او را ساکت کنند .

4.     اسرائیل با این سروصداها می‌خواهد روغن آشی را که آقای "آمانو" برای موضوع هسته ای ایران پخته بیشترکند.

 

با توجه به سردی اخیر در روابط ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس، تا چه حد این کشورها با سیاست‌های غرب علیه ایران همراهی خواهند کرد؟

 

 بعضی کشورهای عربی درحال حاضرسخت مشغول فرونشاندن قیامهای مردمی‌درکشورهایشان هستند و بعضی دیگر نیز این ترس را دارند که در آینده مردم درکشورشان بپاخیزند. از این رو با توجه به شرایط موجود بعید به نظر می‌رسد این کشورها با غرب همکاری کنند. اعراب از اینکه غربی‌ها جمهوری اسلامی‌را تضعیف نمایند و یا ازبین ببرند، رضایت دارند و بسیارخوشحال می‌شوند. اما اعراب نمی‌خواهند در وضعیت فعلی ازبین رفتن جمهوری اسلامی‌به نام آن‌ها ثبت شود.

 

واکنش کشورهای حوزه خلیج فارس به تهدیدات اسرائیل چیست؟‌ تا چه حد این کشورها در مقابل یک اقدام نظامی‌از سوی اسرائیل علیه ایران واکنش نشان خواهند داد؟

 

چنانچه درپاسخ به سئوال قبلی نیز اشاره کردم،‌ اعراب سعی می‌کنند تماشاگر باشند و امکان دارد برای حفظ ظاهرمخالفت هم بکنند. ولیکن با توجه به اینکه درحال حاضر نگاه مثبتی در بین دولتمردان عرب حاشیه خلیج فارس نسبت به ایران وجود ندارد، ازاین حمله و تضعیف تهران خشنود هم می‌شوند. اما اینکه فکرکنیم با اسرائیل مستقیما همکاری کنند،‌ چنین کاری بعید است. زیرا ازاعتراضات مردم کشورهایشان نگرانند و بنابراین ظاهر را حفظ می‌کنند.

 

بهترین راهکار برای ایران در مقابل تهدیدات اسرائیل چیست؟

 

اولین راهکارآمادگی نظامی‌است. دوم، تهدید متقابل؛ به این صورت که اعلام شود که اگراسرائیل دست ازپا خطاکرد کل منطقه به آتش کشیده می‌شود. سوم، ‌دستگاه دیپلماسی در زمینه ارتباط گیری با دیگر دولت‌ها فعال تر شود و اهداف اسرائیل را به طورمبسوط تشریح کند. چهارم، کشاندن پای روسیه و چین به این ماجرا؛‌ مخالفت این دوکشور با تهدیدات اسرائیل سبب می‌گردد تل آویو اگر ذره ای در تهدیداتش جدی است،‌ از این موضوع دست بکشد. پنجم،‌رسانه‌های برون مرزی ایران می‌تواند با پخش برنامه‌های مناسب به زبان‌های مختلف ماجراجوئی اسرائیل را برای افکار عمومی‌دیگر کشورها توضیح دهند و از آنها بخواهند که بر دولت‌های خود جهت جلوگیری از این اقدام فشار بیاوند و ششم،‌ ایران نباید از ارتباط گرمتربا کشورهای عرب خلیج فارس غفلت نماید. ایران باید تلاش کند روابط خود با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را بازسازی کند.

نظر شما :