تهران و واشنگتن بر سر دو راهى

۰۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۲۰:۴۸ کد : ۱۷۹۷ اخبار اصلی
از يک طرف زمزمه هايى از لزوم مذاکره و تعامل تهران و واشنگتن به گوش مى رسد و از سوی ديگر موجى از کنايه ها و اتهامات بين دو کشور رد و بدل مى شود. اما ضرورت گفت و گو احساس می شود.
تهران و واشنگتن بر سر دو راهى
در حاليکه اتهام زنى بین تهران و واشنگتن هر روز شدت بيشترى مى گيرد، ادامه مذاکرات بین این دو کشور ضرورت بیشتری پیدا می کند.
 
يک مقام مسوول ایرانی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا از موافقت جمهورى اسلامى ايران با ادامه مذاکرات این کشور با ایالات متحده در مورد عراق سخن گفته است.
 
او در ادامه اعلام کرده:" مذاکرات ايران و آمريکا فعلا مسکوت است اما با برگزارى اجلاس کويت ( اجلاس همسايگان عراق ) شرایط تغییر خواهد کرد. اجلاس کويت گامی به جلوست و تا حدودی تکليف مذاکرات دور این دو کشور را مشخص مى‌کند."
 
اما نمی توان اطمينان داشت اجلاس کويت بستر مناسبى براى برگزارى دور چهارم مذاکرات ايران و آمريکا فراهم سازد چرا که دو کشور اصلى شرکت کننده در اين اجلاس، - ایران و آمریکا - سردى و بى تمايلى را پیشه کرده اند.
 
بايد فراز و نشیب تعامل دو طرف از زمان برگزارى اولين دور مذاکرات تا به حال را در با دقت بيشترى مورد بررسى قرار داد. چرا که علاوه بر احتمال تنزل سطح مذاکرات در دور چهارم از سفير به کارشناس و تعويق و تاخيرهاى مکرر در زمان برگزارى اين دور، تعداد ایراد اتهام­ طرفين نسبت به یکدیگر نیز افزایش یافته و امکان تهدید نظامی آمریکا به ايران در برخى محافل تصميم گيرى اين کشور قوت بيشترى گرفته است.
 
اين در حالى است که دو نامزد دموکرات انتخابات رياست جمهورى 2008 ايالات متحده هرکدام تحت شرايطى و با دلايلى خاص خود خواستار مذاکره ايران و آمريکا شده اند و شايد نقطه مشترک هر دو نامزد خروج آمريکا از وضعيت کنونى اش در عراق است. در عين حال کشور هدف، يعنى عراق هم در خصوص دور تازه مذاکرات تهران و واشنکتن در بلاتکليفى کامل به سر مى برد و از ادامه اين گفت و گوها نااميد شده است.
 
بر اين اساس از يک طرف زمزمه هايى از لزوم مذاکره و تعامل تهران و واشنگتن به گوش مى رسد و از سوی ديگر موجى از کنايه ها و اتهامات بين دو کشور رد و بدل مى شود. اما ضرورت گفت و گو احساس می شود.
 
مصداق اين ديدگاه را مى توان در سخنان مقامات بلند پايه آمريکايى مشاهده کرد، در حالى که روزی بر دخالت ايران در عراق تاکيد مى کنند، روز ديگر به دليل واقف بودن بر کارسازى گفت و گو با ايران براى بهبود اوضاع داخلى عراق، خواستار کمک ايران در برقرارى ثبات به اين کشور مى شوند.
 
خبرگزارى فرانسه روز يکشنبه اول ارديبهشت ماه گزارش داد کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، ضمن تکرار ادعاهاى مقامات آمريکايى در حمايت ايران از شبه نظاميان عراقى گفته:" واشنگتن اميدوار است ايران در حمايت از دولت مالکى و برقرارى ثبات در عراق تلاش کند. چرا که بعيد است اين اقدام ايران با تمايلش براى برقرارى ثبات در عراق همخوانى داشته باشد."
 
با اين وجود تاکنون خبرى رسمى از سوى هيچ يک از مقامات رسمى ايران و آمريکا در خصوص زمان برگزارى دور چهارم مذاکرات فى مابين در خصوص عراق اعلام نشده است.

نظر شما :