محمد جواد لاریجانی در گفتگو با چارلی رز

به آژانس اعتماد نداریم

۲۸ آبان ۱۳۹۰ | ۲۱:۵۹ کد : ۱۸۰۳۶ اخبار اصلی
محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد عالی حقوق بشر ایران و یکی از مشاوران رهبر معظم انقلاب، در برنامه شبانه «چارلی رز» در شبکه «پی بی اس» حضور یافت. در خلال این مصاحبه یک ساعته لاریجانی در مورد برنامه هسته ای ایران، خیزش جهان عرب و نقش کشورش در عراق و همچنین جایگاه محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور جمهوری اسلامی‌در حکومت ایران، مسئله حقوق بشر و دیگر موضوعات سخن گفت. آنچه در زیر می‌آید پیاده شده بحث‌های مربوط به پرونده هسته ای ایران است.
به آژانس اعتماد نداریم
چارلی رز: در ابتدا تمایل دارم که در مورد مسئله هسته ای صحبت کنیم. آژانس بین المللی انرژی اتمی‌"اطلاعات مستندی" دارد که از اسناد ایران ودیگر منابع، خصوصا دانشمندان روسی جمع آوری کرده است و بیان می‌کند که فعالیتهای درجریانی برای توسعه تجهیزات انفجاری وجود دارد.

 

محمد جواد لاریجانی: خب، همانطور که ایران قبلا توضیح داده است، شواهدی که از سوی آژانس ارائه شده است مربوط به لپ تاپی می‌شود که قطعه‌های مختلفی در آن وجود داشته است که هیچ کدام از این‌ها در معنای تخصصی آن یک سند محسوب نمی‌شوند. و چهار سال پیش به ایران گفته شده است و ایران به جزیئات درباره آنها توضیح داده است و از سوی آژانس به عنوان پاسخ قابل قبول تلقی شده است. اما این جالب است که دوباره همه آنها مطرح شده است.

 

چارلی رز: آنها می‌گویند اینها اسناد جدیدی است و اطلاعات جدیدی وجود دارد و نه اطلاعات قدیمی.

 

محمد جواد لاریجانی:  خب، اطلاعات و اسناد در فرهنگ لغات آژانس معنای تخصصی دارد. هر کسی می‌تواند اطلاعاتی ارائه کند. اما آژانس باید اسناد را ایجاد کند. کشورها می‌توانند مسائل زیادی علیه یکدیگر ادعا کنند. هیچ سندی در معنای تخصصی از سوی آژانس ارائه نشده که نشان دهد ایران در حال پیشبرد و یا تلاش برای تولید یک بمب اتمی‌است. این کاملا درست است.

 

چارلی رز: اما آنها قرائت متفاوتی دارند. آژانس این مسئله را متفاوت قرائت می‌کند و می‌گوید که چنین چیزی وجود دارد.

 

محمد جواد لاریجانی: خب، آژانس ایام بسیار سختی دارد که دیگران را قانع کند که بحثش مربوط است. در این مورد چیزهای مشکوک زیادی منافع مختلفی وجود دارد. خب اجازه دهید که من به اصل مطلب اشاره کنم.

 

چارلی رز: بله

 

محمد جواد لاریجانی:  ایالات متحده آمریکا با چند کشور اروپایی در حال رهبری یک موج عداوت و فشار بر ایران هستند. آنها از هر وسیله ای در هر جایی استفاده می‌کنند.

 

چارلی رز: آنها این مسئله را زیر سوال نمی‌برند که دارند بر ایران تا جایی که می‌توانند تحریم اعمال کنند. آنها تلاش می‌کنند که حکومت‌های دیگر از جمله دولت چین را مجبور کنند که روابط تجاری و مالیشان را با ایران محدود کنند. این سیاست آشکار آمریکاست.

 

محمد جواد لاریجانی:  خب، من فقط می‌خواهم به این نکته را اشاره کنم که تا جایی که به برنامه انرژی هسته ای ما مربوط می‌شود چیز جدیدی اتفاق نیفتاده است. موفقیت‌های ایران در عرصه تکنولوژی هسته ای برای مقاصد مختلف چیز تازه ای نیست. هیچ کدام از این فعالیت و دستاوردها نظامی‌ نیست. راه بازرسی باز است. آژانس قبلا بارها این کار را کرده است. دوربین‌ها آنجا مستقر هستند. این یک مسئله است. اما مسئله دیگر این است که از این برای ایجاد فشار بر ایران استفاده کنند که متاسفانه هر از چند گاهی از مکانیزم‌های سازمان ملل هم استفاده می‌کنند.

 

چارلی رز : آیا این به نفع شما نیست که آژانس، ایالات متحده، سازمان ملل و دیگر کشورها از جمله روسیه و چین را متقاعد کنید که شما برنامه ای در این راستا ندارید؟

 

محمد جواد لاریجانی: خب من فکر می‌کنم...

 

چارلی رز: به نفع شما هست یا نه ؟

 

محمد جواد لاریجانی:  قطعا. منظور من این است که شواهد برای تکذیب معمولا سخت تر از شواهد برای اثبات هستند. در شواهد اثباتی شما فقط نشان می‌دهید که آن را دارید. اما این گاهی غیر ممکن است که به آنها بگویید چرا آن را ندارید. در یک مصاحبه، آقایی از من سوال کرد که چرا شما همه کشور را برای بازرسی باز نمی‌گذارید. چنین چیزی برای یک کشور بزرگ چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ به مزاح من به او گفتم که آنها می‌توانند از رختخواب من شروع کنند. بنابراین....

 

چارلی رز: آنها نمی‌خواهند به رختخواب شما بروند. آنها می‌خواهند به یک سری مجتمع‌های خاص بروند که ...

 

محمد جواد لاریجانی:  خب، این است...

 

چارلی رز: نگاه کنید. آنها دوباره مجوز خواسته اند. دکتر یوکیا آمانو خواستار اجازه ایران شده که با یک گروه از کارشناسان آژآنس به ایران بیاید. این به نفع شما هست؟

 

محمد جواد لاریجانی: بله، قطعا. اگر آنها بخواهند که ...

 

چارلی رز: اما آنها دعوت نشده اند.

 

محمد جواد لاریجانی:  بنابراین نکته این است که اگر آنها باهوش هستند و می‌خواهند یک سایتی را بازدید کنند باید حداقل برای ما توجیه کنند که چرا آنها می‌خواهند از آن بازدید کنند. آنها باید توجیهی ارائه دهند. چرا که ما هم به فعالیت‌های آژانس مشکوکیم. بنابراین..

 

چارلی رز: شما به آژانس بین المللی انرژی اتمی‌مشکوک هستید؟

 

محمد جواد لاریجانی: بله کاملا. هیچ اعتمادی به نقش این آژانس وجود ندارد.

 

چارلی رز: شما به آژآنس اعتماد ندارید. این چیز است که می‌گویید؟

 

محمد جواد لاریجانی: در مورد رازداری آن

 

چارلی رز: آها. به بیان دیگر اطلاعاتی که آنها دارند محرمانه نیست.

 

محمد جواد لاریجانی: نه آنها می‌توانند این اطلاعات را به هر جایی درز دهند. همانطور که قبلا چنین کاری کرده اند و بنابراین ما باید توجیهی داشته باشیم. آنها نمی‌توانند انگشت خود را به سمت هر جایی دراز کنند و بگویند خیلی خب ما می‌خواهیم این نقطه را بازدید کنیم. آنها باید به ما اطلاع دهند و در این باره ما را توجیه کنند.

 

چارلی رز:  من فکر می‌کنم آنها خوشحال خواهند شد که این کار را انجام دهند یعنی به شما اطلاع دهند و توجیه کنند. همچنین یک رای فرضی وجود دارد.....

 

محمد جواد لاریجانی:  این باید بیش از این باشد که آنها فقط بگویند "ما می‌خواهیم بازدید کنیم".

 

چارلی رز: آنها خواهند داشت. آنها آگاهی داده اند.

 

محمد جواد لاریجانی: آنها باید دلایلی ارائه دهند.

 

چارلی رز: خب آنها دلیلی ارائه داده اند که چرا می‌خواهند بازدید کنند. آنها می‌خواهند نگاهی به این سایت‌ها بیندازند.

 

محمد جواد لاریجانی: خب این اطلاعاتی که آنها درباره این سایت‌ها از دیگران جمع کرده اند را برای ما آشکار نمی‌کنند. اگر آنها این اطلاعات را برای ما فاش نکنند، این هیچ ارزشی برای ما ندارد.

 

چارلی رز: بنابراین این برای کافی است که آنها اطلاعاتی که دارند را به شما نشان دهند

 

محمد جواد لاریجانی: بله دقیقا

 

چارلی رز: و بعد شما احتمالا به آنها اجازه خواهید داد که بیایند.

 

محمد جواد لاریجانی: قطعا

 

چارلی رز: اگر آنها اطلاعاتی که در مورد اطلاعات شما دارند به شما نشان دهند شما آنها را دعوت خواهید کرد

 

محمد جواد لاریجانی: بله مسلما

 

چارلی رز: خیلی خب. سوال دیگری که پیش می‌آید درباره نشسستی است که در جریان است و رایی که قرار است اتخاذ شود. به روشنی به دلیل مخالفت روسیه و چین قرار نیست که تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعما شود. چین و روسیه گفته اند که از رای به یک قطعنامه در شورای امنیت خودداری می‌کنند. اما رای گیری وجود دارد که نشان دهنده نگرانی‌های عمیق و روزافزون است. و این به نظر می‌رسد بازتاب دهنده رشد چنین عقیده ای است.

 

محمد جواد لاریجانی: خب، عقیده رو به رشد با شورای امنیت اندازه گیری نمی‌شود. در خود آژانس، همه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به روشنی و به طور آشکاری اعلام کرده اند که با این روند موافق نیستند. آنها تلاشهای ایران را در چارچوب ان پی تی قابل اعتماد می‌دانند. بنابراین اگر به تعداد کشورهایی که به ایران اعتماد دارند می‌بینیم که اکثریت کشورهای جهان با ایالات متحده هم رای نیستند.

 

چارلی رز: این فقط ایالات متحده نیست. اروپای غربی هم همین نظر را دارند.

 

محمد جواد لاریجانی: بله این درست است. اما تمام جهان غرب نیست. من می‌خواهم بگویم که اگر شما درباره افکار عمومی‌جهان صحبت می‌کنید ما افکار عمومی‌جهان را با خود داریم. حتی اگر چنین چیزی در تصمیم گیری شورای امنیت دیده نشود.

 

چارلی رز: شما معتقدید که افکار عمومی‌جهان این است که نمی‌خواهد ببیند که ایران به توسعه سلاح‌های هسته ای اقدام می‌کند؟

 

محمد جواد لاریجانی: حتی در خود ایران هم همینطور است

 

چارلی رز: دقیقا. در ایران هم نمی‌خواهند ببینند که ایران را ببینند که ...

 

محمد جواد لاریجانی: بله بله

 

چارلی رز: بنابراین مسئله افکار عمومی‌این است که ایران چنین برنامه ای دارد یا خیر

 

محمد جواد لاریجانی: دقیقا

 

چارلی رز: یک برنامه شفاف، متمرکز و درجریان

 

محمد جواد لاریجانی: بله

 

چارلی رز: برای توسعه سلاح‌های هسته ای

 

محمد جواد لاریجانی: بله

 

چارلی رز: چنین برنامه ای وجود داشته که در سال 2003 متوقف شده ؟

 

محمد جواد لاریجانی: نه. این کاملا نادرست است. ما خوشحال بودیم که این را شنیدیم که جامعه اطلاعاتی ایران اعلام کرد که ایران از آن زمان چنین برنامه ای را ادامه نداده است. اما حتی قبل از آن ما چنین مشکلی نداشتیم. اما منظور من این است که فعالیت‌های ما بسیار باز و....

 

چارلی رز: این گونه نیست. به طور واضح شما بهتر می‌دانید این را. این فعالیت‌ها باز نیست.

 

محمد جواد لاریجانی: این کاملا باز است

 

چارلی رز: این فعالیت‌ها مخفی بوده است و شما اعتراف کرده اید که مخفی بوده است.

 

محمد جواد لاریجانی:نه. نه .نه. مخفی نبوده است. مسئله بحث زمان بود

 

چارلی رز: ابعادی از برنامه غنی سازی بود که فاش نشده بود و فقط به این دلیل علینی شد که شما در نهایت به آن اعتراف کردید در شوک...

 

محمد جواد لاریجانی: نه. نکته آن در اختلاف در قرائت متن بود. این که آیا ما زمانی که اورانیوم را وارد می‌کردیم باید به آژانس اطلاع دهیم یا خیر. آژانس گفت نه از زمانی که شما تصمیم به این کار گرفتید باید ما را در جریان قرار می‌دادید. ما معتقد بودیم که نباید به آژانس اطلاع دهیم مگر این که اورانیوم را وارد کل سیستم کنیم. بر اساس این ایده برخی کشورها که با ما در این نظر مشترک هستند می‌گویند ما نباید این مسئله را آشکار کنیم تا زمانی که سانتریفیوژ را تغذیه کنیم. بله اختلاف معنایی در این مسئله وجود دارد.

 

چارلی رز: قبل از این که از این مسئله بگذریم، گویا من و شما قرار نیست در مورد این مسئله به توافق برسیم. دو نکته در اینجا وحود دارد. مسئله اول این است که به نظر شما چه کاری باید انجام شود تا به طور واضح نشان داده شود که تا کنون چنین برنامه ای وجود نداشته است. در حالی که شما این حق را دارید و ایالات متحده حق شما را برای غنی سازی اورانیوم در جهت استفاده‌های صلح آمیز خصوصا در مسائل پزشکی به رسمیت شناخته است. اما شما چگونه می‌خواهید این بی اعتمادی را برطرف کنید و شواهدی را که آژآنس می‌گوید دارد حل کنید؟  

 

محمد جواد لاریجانی: خب بی اعتمادی در دو طرف وجود دارد. من صادقانه معتقدم که ایالات متحده آمریکا قطعا می‌داند که ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم. این اعتقاد قلبی من است. اما به دلایل مسائل سیاسی چیز دیگری می‌گویند. اما چگونه ...

 

چارلی رز: باشه، قبول.

 

محمد جواد لاریجانی: اجازه دهید فرض کنیم که آنها به ما مشکوک هستند و ما به آنها مشکوک هستیم. خب. اجازه دهید که شروع کنیم آن را حل کنیم. منظور من این است که اجازه دهید این را به طور محرمانه [ نامفهوم] به این دلیل که اعتماد یک شبه و یک دفعه ای ایجاد نمی‌شود.  

 

چارلی رز: درست.

 

محمد جواد لاریجانی: معادله بسیار ساده است. گامی‌برای شفافیت از سوی ایران، گامی‌برای همکاری از سوی آمریکا.

 

چارلی رز: خیلی خب، این شفافیت از سوی ایران چه خواهد بود و یک مثال از همکاری آمریکا چه می‌تواند باشد؟

 

محمد جواد لاریجانی: منظور من این است که مدل‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان طراحی کرد. شفافیت خودش یه چیز تدریجی است و معانی بسیاری دارد. همکاری هم همینطور است و دارای معانی زیادی است. هرچقدر که ما بیشتر اطمینان پیدا کنیم که هیچ کس نمی‌خواهد ما را از توانایی‌های تکنولوژیک در عرصه هسته ای باز دارد، ما بازتر عمل خواهیم کرد چرا که در حال حاضر همه چیزی که ما می‌شنویم این است که چرا اصلا ایران این تکنولوژی را دارد [می‌خندد]

 

چارلی رز: اما شما دارید اعتراف می‌کنید که شما باز عمل نکرده اید.

 

 محمد جواد لاریجانی: خب، نه، من این را نمی‌گویم. باز بودن در معنای ایالات متحده یعنی بیش از ان پی تی. ما فکر می‌کنیم ما در چارچوب ان پی تی همه وظایف خود را عمل کرده ایم.

 

چارلی رز:معاهده منع تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی

 

محمد جواد لاریجانی:بله دقیقا

 

چارلی رز: بسیار خوب، اما اجازه دهید به این موضوع در این مسیر بپردازیم که در زمانی این ایده وجود داشت که ایران می‌تواند اورانیوم خود را به خارج از ایران منتقل کند و دیگر کشورها می‌توانند آن را غنی کنند و دوباره برای شما به ایران برای مصارف پزشکی بفرستند. این یک ایده بود. هیچ امکانی وجود دارد که که این طرح دوباره احیا شود؟

 

 محمد جواد لاریجانی: بله. در حقیقت این مثالی است که در مورد همکاری در مقابل شفافیت می‌توان طرح کرد. این ایده توسط رئیس جمهور ما آقای احمدی نژاد مطرح شد به این دلیل که سوخت ما برای راکتور تهران...

 

چارلی رز: برای مصارف پزشکی...

 

محمد جواد لاریجانی: که مصارف متعددی دارد در حال تمام شدن است و 10 سال پیش ما این را از آرژانتین خریده ایم. بنابراین طرح‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این طرح‌ها فروش سوخت به ما است.

 

چارلی رز: فروش سوخت به شما...

 

محمد جواد لاریجانی: بله سوخت 20 درصد غنی شده. اگر آنها آماده نیستند که گفتند نه ما قصد نداریم این را به شما بفروشیم. خب این علامت بدی است. منظورم این است که این همکاری نیست. آنها می‌توانستند این را به ما بفروشند. ثانیا ما گفتیم بسیار خوب تا آن اندازه ای بفروشید ...

 

چارلی رز: چرا شما به اورانیوم با غنای 20 درصد نیاز داشتید؟ آیا نیاز شما به چیزی بیش از اورانیوم با غنای 5 درصد است؟

 

محمد جواد لاریجانی: راکتور با اورانیوم با غنای 20 درصد کار می‌کند. مقدار کمی‌اورانیوم 20 درصد غنی شد. بنابراین طرح دوم این بود که تا آن اندازه که می‌خواهید به ما بفروشید و اجازه دهید که بقیه آن را خودمان دست یابیم. آنها گفتند نه نه نه نه شما نمی‌توانید به بیشتر از 5 درصد دست یابید.

 

چارلی رز: بعد مسئله بریتانیا و برزیل و ترکیه پیش آمد.

 

محمد جواد لاریجانی:  بله. بعد طرح سوم مطرح شد که هرچه قدر می‌تو انید به ما بفروشید و بعد اجازه دهید که مبادله کنیم. ما اورانیوم 5 درصدی می‌دهیم و به ما اورانیوم 20 درصدی بدهید. این ایده مبادله بود که علامت خوبی برای همکاری بود. اما ناگهان ایالات متحده گفت نه شما باید همه اورانیوم خود را بدهید چرا که ما می‌خواهیم شما را پاک کنیم. یعنی عقیده آنها این بود که اگر ما اورانیوم 5 درصدی داشته باشیم ما کثیف و آلوده ایم. این خودش عقیده نادرستی است.  

 

چارلی رز: بحثی وجود دارد، فکر می‌کنم از سوی گراهام آلیسون مطرح شده که من می‌خواهم آن را روشن کنم. او می‌گوید که شما باید این مسئله را در یک زمین فوتبال آمریکایی ببینید که ایران 70 درصد جلو رفته است و فقط 30 درصد مانده که برنامه هسته ای و سلاح‌های انفجاری د اشته باشد و شما فقط 30 درصد نیاز داریدکه اورانیوم 20 درصدی بگیرید و در یک فرآیند یکی دوساله به سلاح هسته ای تبدیلش کنید.

 

محمد جواد لاریجانی: این شبیه سازی خوبی نیست.  ما هم اکنون، اگر شما در معنای واقعی آن بپرسید، 100 درصد از استفاده هسته ای دور هستیم. اما اگر در معنای توانایی بپرسید و این که اگر ایران فرضا تصمیم بگیرد توانایی آن را دارد یا خیر. جواب قطعا بله است. هر کشوری که تکنولوژی هسته ای دارد قادر است که این کار را بکند. منظورم این است که مثلا آلمان می‌تواند این کار را در عرض چند ماه انجام دهد. یا..

 

چارلی رز: ژاپن

 

محمد جواد لاریجانی: ژاپن می‌تواند این کار را در کمتر از یک ماه انجام دهد. همه کشورهای دیگر در...

 

چارلی رز: این جای است که شما می‌خواهید باشید؟ یعنی آیا شما می‌خواهید دقیقا در جایی باشید که آلمان و ژاپن هستند؟

 

محمد جواد لاریجانی: ما می‌خواهیم فراتر از آنها باشیم به این دلیل که این یک توانایی است.

 

چارلی رز: خب. اما شما می‌خواهید که توانایی یکسانی با ژاپن و آلمان داشته باشید.
 

محمد جواد لاریجانی: این نتیجه طبیعی آن است. اگر شما در این عرصه علمی‌پیشرفت کنید، شما این توانایی را به دست خواهید آورد.

 

چارلی رز: بنابراین یک سوال جالبی وجود دارد. شما دارید می‌گوید که " بله، ما می‌خواهیم همان توانایی را داشته باشیم که ژاپن و آلمان د ارد".

 

محمد جواد لاریجانی: فراتر از آن. ما حتی می‌خواهیم پیشرفته تر از آنها باشیم.

 

چارلی رز: پس شما می‌خواهید که توانایی را داشته باشید که به شما اجازه دهد، اگر تصمیم گرفتید که گامهای بعدی برای ساخت سلاح هسته ای را بردارید، در عرض چند ماه بتوانید؟ این توانایی است که شما می‌خواهید د اشته باشید.

 

 محمد جواد لاریجانی: خب که چه؟ آیا ما باید به این دلیل که پیشرفته هستیم مجازات شویم؟

 

چارلی رز: خیر

 

محمد جواد لاریجانی: این مثل این است که فردی که بسیار قوی است در تفکر بگوییم اگر شما در تفکر قوی هستی ممکن است در جهت اشتباه فکر کنی. پس ما باید راه را بر فکر کردن شما ببندیم. منظورم این است که این توانایی طبیعی یک ملت است. چگونه مای باید از آن محروم شویم؟ به عبارت دیگر، هیچ محدودیتی برای ایرانیان برای پیشرفت در علم و تکنولوژی وجود دارد؟

 

چارلی رز: شما اساسا می‌گویید که ما می‌خواهیم امکان ساخت یک بمب اتمی‌را داشته باشیم حتی اگر برنامه ای برای ساخت یک بمب نداشته باشیم. ما فقط می‌خواهیم توانایی آن را داشته باشیم. که دقیقا چیزی است که ژاپنی‌ها دارند.

 

محمد جواد لاریجانی:  اما این بیان درستی از این مسئله نیست.

 

چارلی رز: پس بیان درست چیست؟ توانایی؟ امکان؟ مواد؟

 

محمد جواد لاریجانی: ما پیشرفت در علم و تکنولوژی مرتبط با عرصه هسته ای را می‌خواهیم. نه چیزی که مستقیما مربوط به سلاح و این چیزهاست.

 

 چارلی رز: اما شما می‌خواهید در همان سطح باشد. به طور مداوم شما دارید این را می‌گویید.

 

محمد جواد لاریجانی: به طور طبیعی همین می‌شود. طبیعتا وقتی شما در ساخت یک ماشین خوب پیشرفت کنید سپس شما می‌توانید ماشین دیگری بسازید.

 

 چارلی رز:بله اما مسئله چالش برانگیر می‌شود چرا که ترس جدی از ایران وجود د ارد که سلاح‌های هسته ای داشته باشد آن طور که شما می‌گویید. همانطور که شما می‌دانید این مسئله منجر به بی ثباتی در منطقه خواهد شد و نقض پیمان ان پی تی است. اگر ایران ان پی تی را نقض کند کشورهای دیگر هم همین کار را خواهند کرد. آنها نگران این هستند. شما نگران این نیستید؟

 

 محمد جواد لاریجانی: به هیچ وجه

 

 چارلی رز: شما نگرانی از این بابت ندارید؟

 

محمد جواد لاریجانی: اصلا و ابدا. به این دلیل که بی ثباتی در منطقه از ایران ایجاد نخواهد شد. منظور من این است که نقض ان پی تی مسئله جدی برای ایالات متحده نیست.

 

 چارلی رز: شما می‌خواهید که عربستان سعودی سلاح‌های هسته ای داشته باشد؟ شما می‌خواهید که ببینید...

 

 محمد جواد لاریجانی: سلاح هسته ای یا تکنولوژی هسته ای؟ اینها دو چیزند.

 

چارلی رز: خیلی خب. سلاح هسته ای. شما می‌خواهید که ببینید عربستان سعودی سلاح هسته ای دارد.

 

محمد جواد لاریجانی: ما عضو ان پی تی هستیم. ما عضو صادق ان پی تی هستیم. ما فکر می‌کنیم که عدم اشائه سلاح‌های هسته ای به نفع ایران و همه است.

 

 چارلی رز: آیا شما تمایل دارید که ببینید عربستان سعودی همان نوع از توانایی برای سلاح‌های هسته ای را دارد که شما از آن سخن می‌گویید. توانایی که اگر شما تصمیم گرفتید بسازید چندان طول نکشد؟

 

محمد جواد لاریجانی: ما حامی‌خاورمیانه ای عاری از سلاح‌های هسته ای هستیم. اما به معنای پیشرفت تکنولوژی هسته ای برای دیگر مقاصد صلح آمیز. ما هم آماده هستیم که توانایی خود را با آنها سهیم شویم. هیچ مشکلی وجود ندارد.

 

 چارلی رز: اگر شما امروز بخواهید که سلاح‌های هسته ای و یا یک وسیله انفجاری تولید کنید چقدر به این مسئله نزدیک هستید؟ چقدر فاصله دارید اگر شما در عمل این تصمیم را بگیرید؟

 

محمد جواد لاریجانی: بله لحاظ تخصصی من نمی‌توانم به این سوال پاسخ دهم. مسئله این است که این بستگی به عوامل مختلفی دارد. اما من به شما شخصا می‌گویم که ساخت یک بمب کار سختی نیست. منظورم این است که از منظر تکنولوژیکی دشوار نیست.

 

چارلی رز: داشتن مواد برای ساخت یک بمب مسئله مهمی‌است. در غیر این صورت شما درگیر نبودید با این....

 

محمد جواد لاریجانی: منظور من این است که پاکستان یک بمب اتمی‌دارد اما آنها ....

 

چارلی رز: بمب‌های زیادی

 

محمد جواد لاریجانی: اما آنها در تکنولوژی بسیار عقب تر از ما هستند. ما فکر می‌کنیم علم و تکنولوژی بسیار جالب است و اساسا ما چه نیازی به تسلیحات داریم؟ ما در منطقه بسیار قوی هستیم. ما از قدرت بازدارند در مقابل هر خطری داریم. چرا به بمب اتمی‌نیاز داشته باشیم؟

چارلی رز: این سوال خوبی است

محمد جواد لاریجانی: بله. ما نیازی به آن نداریم

چارلی رز:‌ اما شما به قابلیت آن نیاز دارید. این چیزی است که همین الان گفتید

محمد جواد لاریجانی:  نه. قابلیت مطلوب است پس وقتی شما این قدرت را به دست آوردید وزنه بلندتر را هم  می توانید بلند کنید. این واضح است

چارلی رز: متوجه می شوم

 

نظر شما :