هلند خواستار تحریم مضاعف ایران شد

۰۳ آذر ۱۳۹۰ | ۱۶:۲۱ کد : ۱۸۲۰۶ اقتصاد و انرژی
وزیر امور خارجه هلند اعلام کرد که کشورش در صدد توسعه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران شامل اقداماتی علیه بانک مرکزی و مبادلات مالی است.
هلند خواستار تحریم مضاعف ایران شد
دیپلماسی ایرانی: وزیر امور خارجه هلند اعلام کرد که کشورش در صدد توسعه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران شامل اقداماتی علیه بانک مرکزی و مبادلات مالی است.

به گزارش رویترز، اوری رزنتال مبادلات پول و طلای ایران که به دور زدن تحریم‌ها منجر شده باید متوقف شود و به این منظور باید فهرستی از مقامات کلیدی دولت تهیه شود تا در فهرست تحریم‌ها جای داده شوند. همچنین تحریم‌های جدیدی نیز باید علیه صنعت نفت و گاز ایران اعمال شود.

این در حالی است که اخیرا اتحادیه اروپا نام 200 شرکت، سازمان و شخص را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده تا تحریم‌های جدید علیه آنها اعمال شود.

در بیانیه وزارت امور خارجه هلند آمده است که هلند از نقش ایران در منطقه به شدت نگران است. علاوه بر این گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد اینکه تهران در برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای نقش دارد نیز نگران کننده بوده است. به همین دلیل شورای وزیران اتحادیه اروپا باید در نشست اول دسامبر خود برای تحریم‌هایی که قلب دولت ایران را هدف قرار دهد،‌تصمیم گیری کند.

تحلیلگران بر این باورند که سیاست اروپا در قبال ایران تا حدودی متلاشی و نامنسجم است. برای مثال فرانسه، انگلیس و هلند به دنبال تحریم بیشتر جمهوری اسلامی هستند اما آلمان، سوئد ،‌ایتالیا و فنلاند،‌موضع ملایم‌تری در این زمینه دارند. درواقع برلین هم اکنون به یکی از موانع اتحادیه اروپا در راه تحریم بیشتر ایران تبدیل شده است زیرا ارزش روابط دوجانبه تجاری ایران و آلمان بسیار چشمگیرتر از هر کشور اروپایی دیگر است.

از سوی دیگر به رغم مخالفت ظاهری برلین با برنامه‌های هسته‌ای ایران،‌ آلمان همچنان به صادرات محصولات با کاربرد دوگانه به ایران ادامه می‌دهد و در تازه‌ترین اقدام خود نیز یک فروند جت اختصاصی به خط هوایی ماهان فروخته که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

برخی کارشناسان به دنبال انتشار خبر فروش جت به ایران تاکید کرده‌اند که با وجود اینکه این جت کاربرد دوگانه در فعالیت‌های هسته‌ای یا موشکی ایران ندارد اما ماهیت همکاری با یک خط هوایی تحریم شده ایران نشان می‌دهد که باید تلاش بیشتری در زمینه همگام شدن برلین با جبهه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی صورت گیرد.

این در شرایطی است که فرانسه یکی از جامع‌ترین پیشنهاد‌ها را برای تحریم بخش انرژی و مالی ایران پیشنهاد داده است که در نشست اول دسامبر در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود. این تحریم ها اقتصاد و بنادر ایران را نشانه می‌گیرند. در همین راستا نیکلا سارکوزی،‌رئیس جمهور فرانسه از کشور‌های اروپایی و متحدان اروپا شامل آمریکا،ژاپن، کانادا و دیگر کشور‌ها خواسته است هر چه سریعتر برای تحریم بانک مرکزی ایران و خرید نفت از جمهوری اسلامی اقدام کنند. این در حالی است که برخی از کشور‌ها تا اول دسامبر هم صبر نکردند و برای مثال انگلیس تمامی مبادلات مالی خود را با بانک‌های ایران شامل بانک مرکزی متوقف کرده است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که انگلیس تحریم سپاه پاسداران را نیز در دستور کار خود دارد. تحریمی که آمریکا در سال 2007 آن را عملی کرده است .

ناظران بین‌المللی می‌گویند با وجود اینکه انگلیس درصدد اقدامات قاطعی علیه ایران است اما به نظر می‌رسد که به طور کل متوقف شدن تجارت 25 میلیارد یورویی اروپا با ایران برای برخی کشور‌های اروپایی رضایت به دنبال ندارد.

با این حال دولت ایتالیا اعلام کرده است که از تحریم‌های اعلام شده از سوی آمریکا علیه ایران حمایت می‌کند و گزارش‌هایی نیز در مورد تصمیم رم برای کاهش واردات نفت از ایران و کاهش روابط دیپلماتیک مخابره شده است.

اما اتریش به سهم خود هنوز در حاشیه قرار دارد و موضع قاطعی در مورد تحریم‌های مضاعف علیه ایران اتخاذ نکرده است.

این در حالی است که دو دلی در بین کشور‌های اروپایی موضع آنها را در قبال ایران تضعیف کرده و در این زمینه برلین نقش تعیین کننده‌ای دارد.

 

نظر شما :