وقتی اعراب سعود الفیصل را آرزو به دل می‌گذارند

۰۸ آذر ۱۳۹۰ | ۱۳:۰۰ کد : ۱۸۲۹۶ اخبار اصلی
هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق رسما اعلام کرد که کشورش نمی‌تواند در اعمال تحریم‌های اتحادیه عرب علیه سوریه با این اتحادیه همراه شود.
وقتی اعراب سعود الفیصل را آرزو به دل می‌گذارند
دیپلماسی ایرانی: شکست مذاکرات کشورهای عضو اتحادیه عرب در روز پنج‌شنبه 24 نوامبر برای اعمال تحریم‌های تازه علیه سوریه این حقیقت را فاش کرد که جامعه عربی برای برخورد با سوریه نه تنها اجماع ندارند بلکه حتی سیاستی کاملا مغایر با یکدیگر در قبال دمشق اتخاذ کرده‌اند. کشورهای همسایه سوریه از وضعیت جاری در آن به شدت نگرانند و هر گونه تغییر ناگهانی را به شدت رد می‌کنند. کشورهای لبنان، اردن، الجزایر و عراق کشورهایی بودند که تحریم‌های اتحادیه عرب علیه سوریه را رد کردند و یمن و کویت نیز موضعی مخالف مواضع اتحادیه عرب در این زمینه اتخاذ کردند. هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق رسما اعلام کرد که کشورش نمی‌تواند در اعمال تحریم‌های اتحادیه عرب علیه سوریه با این اتحادیه همراه شود. جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق نیز گفت: ما آشکارا می‌گوییم که از آینده سوریه می‌ترسیم و از این که جریانی مخالف مصالح ملت عراق، مردم منطقه، ماهیت بهار عربی و دموکراسی‌خواهی بر سر کار آید، واهمه داریم.

حالا این مواضع با انتقاد عربستانی‌ها مواجه شده است. آنها که به شدت روند تحریم و تحت فشار قرار دادن سوریه را تا لحظه سرنگونی پیگیری می‌کنند به چیزی جز تغییر اسد راضی نیستند و موضوع سوریه را تبدیل به یک واقعه طایفه‌ای کرده‌اند و سقوط اسد را به مثابه یک فتح کلان می‌بینند.

روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن که بلندگوی عربستان سعودی محسوب می‌شود نیز دقیقا از همین زاویه به موضوع نگریسته و از این که تحریم‌ها علیه سوریه اعمال شده به شدت گلایه کرده است. طارق حمید، دبیر تحریریه این روزنامه در یادداشتی که در این روزنامه منتشر کرده، آورده است: نشست وزرای امور خارجه اتحادیه عرب در روز پنج شنبه علیه سوریه شکست خورد تا حمایت‌ها از سوریه بیشتر متمایل به بشار اسد شود. به ویژه کمیته وی‍ژه سوریه که در آن وزرای عربی عضویت دارند و فعالیت بسیاری در این زمینه می‌کند نیز نتوانست کاری از پیش ببرد تا شکست مذاکرات نتیجه جلسات روز پنج شنبه باشد. بدین ترتیب اتحادیه عرب نتوانسته است تا کنون موضعی قاطع علیه سوریه اتخاذ کند تا بشار اسد وقت بیشتری برای سرکوب سوری‌های معترض در اختیار داشته باشد.

وی در ادامه می‌نویسد: اکنون می‌توانیم بگوییم موضوع سوریه پیچیده‌تر شده است. به ویژه که اعتراض‌ها و کشتار همچنان ادامه دارد. تا کنون تحرکات نبیل العربی نیز جواب نداده است. وی دائما به سوریه می‌رود و با سران نظام اسد دیدار می‌کند ولی تا کنون نتوانسته کاری از پیش ببرد. همه این‌ها فقط باعث شده اسد زمان بیشتری در اختیار اسد قرار بگیرد.

حمید سپس به جلسه روز یکشنبه اعضای اتحادیه عرب در قاهره اشاره می‌کند و می‌نویسد: این جلسه نیز چندان آسان‌تر از جلسه روز پنج‌شنبه نخواهد بود. در این جلسه نیز همه گونه مانوری علیه سوریه انجام خواهد شد ولی در آخر اتفاقی رخ نخواهد داد. کشورهای الجزایر، عراق و لبنان همه تلاش خود را به کار می‌گیرند تا تحریم‌های جدید علیه نظام اسد را به چالش بکشند. همان سیاستی که روز پنج‌شنبه نیز اتخاذ کردند.

سردبیر روزنامه الشرق الاوسط بدون اشاره به اردن که این کشور نیز خود همانند عراق، الجزایر و لبنان مخالف اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه است و بر خلاف متحد اصلی خود، عربستان به همکاری با بشار اسد اعتقاد دارد، در ادامه به اظهارات سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی اشاره می‌کند و می‌نویسد: سعود الفیصل در جلسه روز پنج شنبه گفت: «چرا ما اعراب یک بار هم شده نباید احساس مسئولیت کنیم. چرا نباید تصمیم‌هایی بگیریم که به نفع ملتمان باشند. یک بار هم شده دنیا بگوید که ما خودمان می‌توانیم مشکلات خودمان را حل کنیم. ما فقط خیر و مصلحت را برای سوریه می‌خواهیم.»

وی سپس بی‌توجه به سوء رفتارهای عربستان چه در خاک خود، چه در بحرین چه در عراق، چه در سوریه و چه در دیگر کشورهای عربی در همین وضعیت فعلی در تحلیل این خواسته عربستان می‌پرسد: آیا تا به حال یک بار هم شده است که آرزوی فیصل را برآورده کنیم؟  

 

نظر شما :