کره جنوبی هم به تحریم ها پیوست

۰۷ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۰ کد : ۱۸۳۰۷ اخبار اصلی
سئول نیز تحت فشار ایالات متحده واردات محصولات پتروشیمی ایران را تحریم می کند
کره جنوبی هم به تحریم ها پیوست
دیپلماسی ایرانی : گزارش‌ها حاکی از آن است که به احتمال زیاد کره جنوبی، تحت فشار ایالات متحد برای افزایش تحریم‌ها علیه تهران،‌واردات محصولات پتروشیمی از جمهوری اسلامی را ممنوع می‌کند. البته منابع خبری تاکید کرده‌اند که پنجمین وارد کننده بزرگ نفت در جهان قصد ندارد واردات نفت از ایران را متوقف کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، اخبار مربوط به منع واردات محصولات پتروشیمی از ایران پس از آن منتشر شد که دستیار وزارت امور خارجه آمریکا در امور سیاسی سفر دو روزه‌ای به سئول داشت.
وندی شرمن در این سفر موضوع ایران را در دستور کار داشت و با مقامات سئول در این زمینه رایزنی کرد.

این در حالی است که آمریکا، انگلیس و کانادا اخیرا تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران به اجرا گذاشته اند. اتحادیه اروپا نیز به طور مقدماتی با تحریم 200 مقام و شرکت ایرانی موافقت کرده است و فرانسه نیز گزینه تحریم نفت ایران را دنبال می‌کند. گفتنی است موج جدید فشار‌ها علیه ایران پس از آن ایجاد شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود به احتمال ماهیت تسلیحاتی فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره کرد.
یک مقام آگاه در مورد منع واردات پتروشیمی از ایران به گره جنوبی گفت: ما این موضوع را با احتیاط بررسی می‌کنیم و به دنبال برآورد پیامد‌های این ممنوعیت هستیم.

این در حالی است که کره جنوبی در سال گذشته محصولات پتروشیمی از ایران به ارزش 350 میلیون دلار را وارد کرده است و در مقابل450 میلیون دلار صادرات محصولات پتروشیمی به ایران داشته است که بخشی کوچک از تجارت جهانی کره جنوبی در بخش پتروشیمی را شامل می‌شود که در سال گذشته بالغ بر 49 میلیارد دلار بوده است.
مدیر موسسه مطالعات سیاسی در سئول بر این باور است که تحریم محصولات پتروشیمی ایران برای جمهوری اسلامی و کره جنوبی پیامد‌های زیادی نخواهد داشت. به بیان دیگر هر چند کره جنوبی یکی از خریداران بزرگ محصولات پتروشیمی در جهان است اما به طور کلی واردات محصولات پتروشیمی از کشور‌های حوزه خلیج فارس و به خصوص ایران برای کره جنوبی چندان چشمگیر نیست.
رویترز با اشاره به اینکه شرمن ابتدا به ژاپن سفر کره و پس از سفر کره جنوبی نیز به چین رفته است این نکته را خاطرنشان می‌کند که تور آسیایی دستیار وزارت امور خارجه آمریکا به منظور ترغیب مشتریان بزرگ منطقه برای کاهش روابط خود با جمهوری اسلامی برنامه ریزی شده است.

این در حالی است که برای مصرف کنندگان بزرگ آسیایی،‌امنیت انرژی از اهمیت زیادی برخوردار است. هومن پیمانی،‌مدیر موسسه مطالعات انرژی در سنگاپور بر این باور است که کشور‌ها نمی‌خواهند خشم ایالات متحده را برانگیخته کنند و تا حدودی به فشار آمریکا برای کاهش واردات از ایران تن می دهند اما تا جایی که امنیت انرژی این کشور‌ها به مخاطره نیفتد.
به گفته وی، کره جنوبی و تا حدودی ژاپن در موقعیت منحصر به فردی برای ایالات متحده قرار دارند ،‌زیرا تا حدودی برای اهداف امنیتی به آمریکا وابسته هستند.
گفتنی است آمریکا از کره جنوبی خواسته است که واردات محصولات پتروشیمی از ایران را متوقف کند و این درخواست در مورد صادرات کره به ایران نیست.
این در حالی است که کره جنوبی در سپتامبر 2010 نام 102 شرکت ایرانی شامل شعبه سئول بانک ملت و 24 مقام ایرانی را در فهرست تحریم‌ها جای داد و تاکید کرد از این پس سرمایه گذاری در قرارداد‌های مربوط به منابع نفت ایران ممنوع خواهد بود.

سابقه فشار آمریکا بر کشور‌های منطقه برای کاهش واردات از ایران نشان می دهد که ایالات متحده تا حدودی در این زمینه موفق بوده است. برای مثال فشار بر بانک‌ها موجب شد که هند برای واردات نفت از ایران بدهی 5 میلیارد دلاری به بار آورد که تا ماه ها راهی برای پرداخت آن پیدا نمی‌کرد. این در حالی است که بیشترین حجم نفت تولیدی ایران به چین،‌هند، کره جنوبی و ایتالیا صادر می‌شود اما ترکیه ،‌آفریقای جنوبی و سریلانکا نیز در صورت از دست دادن بازار ایران متحمل ضرر خواهند شد.

اما موضوع منع واردات محصولات پتروشیمی از ایران در حالی مطرح می‌شود که گفته می‌شود ایران حدود 5 میلیارد دلار سرمایه در موسسه‌ها و بانک های کره‌ای دارد که به دلیل تحریم‌ها نمی تواند از این کشور خارج کند.
برخی تحلیلگران بر این باورند که به دلیل روابط تجاری ایران و کره، کاهش روابط تهران – سئول خوشایند نخواهد بود اما از سوی دیگر ایستادن کره جنوبی در مقابل آمریکا پیامد‌های به مراتب بدتری بر جای خواهد گذاشت.
از سوی دیگر شاید اقدام کره جنوبی به تنهای پتروشیمی ایران را به چالش نکشد اما ترکیب این فشار با تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکا،‌اروپا وکانادا می تواند تاثیرگذار باشد.
 

نظر شما :